جستجو

کامودیتی‌ها تحت‌تاثیر طرح‌های حمایتی دولت چین در راستای رونق اقتصادی این کشور در کانال افزایش قیمت قرار گرفته‌اند.


بهبود بخش مسکن و ساخت‌وساز و اعطای وام با بهره‌های پایین و همچنین جبران کسری بودجه توسط دولت چین، امید را به بازار کامودیتی‌ها بازگردانده و به عنوان محرکی برای افزایش میزان تقاضا عمل کرده است. از این‌رو پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال جاری میلادی مس، فولاد، سنگ‌آهن و طلا با توجه به حمایت‌های محرک جدید چین از چشم‌انداز تقاضای صنعتی به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهند.

بازده اوراق قرضه دولتی ۱۰ساله چین بالای ۲.۷‌ درصد باقی ماند که بالاترین حد طی مدت اخیر بوده است؛ چراکه سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات مربوط به فعالیت‌های تولیدی و خدماتی چین هستند. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که سود صنعتی در چین طی ماه سپتامبر برای دومین‌ماه افزایش یافته و نشانه‌هایی از ثبات اقتصادی را افزایش داده است. در همین حال، دولت چین اخیرا استقراض و اقدامات محرک جدیدی را اعلام کرده و این گمانه‌زنی را به وجود آورده است که ممکن است مقامات سیاست‌های پولی را بیشتر تسهیل کنند. این موضوع شکاف بازدهی بین چین و ایالات‌متحده را افزایش می‌دهد و بر دارایی‌های چین فشار وارد می‌کند. در اوایل ماه اکتبر، بانک خلق چین براساس انتظارات، نرخ اولیه وام یک‌ساله و پنج‌ساله خود را بدون تغییر به ترتیب در ۳.۴۵ و ۴.۲‌درصد نگه داشت.

بازگشت فلز سرخ به مسیر صعود

طی هفته گذشته معاملات آتی مس تا سطح ۳.۶دلار در هر پوند افزایش یافت، این در حالی است که قیمت مس در LME لندن در ۲۳اکتبر به پایین‌ترین سطح خود در پنج‌ماه اخیر رسید و به ۳.۴دلار کاهش یافت. افت قیمت فلز سرخ در بازار جهانی تحت‌تاثیر حمایت اعلامیه‌های محرک جدید چین از چشم‌انداز تقاضای صنعتی رقم خورد. به عبارت بهتر پکن اعلام کرد که بودجه سال‌جاری خود را برای استقراض یک‌تریلیون یوآن بیشتر و تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های تولیدی، افزایش فعالیت خرید برای نهاده‌های صنعتی و محدود کردن نگرانی‌های مربوط به تقاضای پایین به دلیل نگرانی‌های بدهی برای بخش ساخت‌وساز مسکونی، افزایش خواهد داد. در این میان، بازدهی خزانه‌داری زیر ۴.۹‌درصد ثابت ماند و به نگرانی‌ها مبنی بر اینکه هزینه استقراض شرکت بالای ۵‌درصد است، تسکین بخشید و باعث افزایش تقاضای صنعتی برای ایالات‌متحده شد. با این حال، موجودی‌های قوی انبار، این بازگشت قیمتی را محدود کرد و سهام LME و SHFE از ابتدای ماه اکتبر با ۵۰‌درصد افزایش به ۵۸.۲‌هزار تن در هفته منتهی به ۲۰اکتبر رسید.

براساس معامله روی قرارداد تفاوت (CFD) که بازار معیار این کالا را دنبال می‌کند، قیمت مس از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون حدود ۰.۲۲دلار به ازای هر پوند یا ۵.۷۵‌درصد کاهش یافته است. با توجه به مدل‌های کلان جهانی و انتظارات تحلیلگران اقتصادی، انتظار می‌رود که مس تا پایان سه‌ماهه آخر با قیمت ۳.۶دلار به ازای هر پوند معامله شود. با این روند پیش‌بینی می‌شود که فلز سرخ در ۱۲ماه با قیمت ۳.۸۱دلار معامله شود.

رشد قیمت سنگ‌آهن در پی بهبود تقاضا

سنگ‌آهن عیار ۶۳.۵‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین تا سطح قیمتی ۱۲۰دلار به ازای هر تن صعود کرد و این افزایش قیمت تحت‌تاثیر اقدامات محرک مجدد از طرف چین باعث بهبود چشم‌انداز تقاضای سنگ‌آهن شد. در این راستا دولت چین اعلام کرد که کسری بودجه خود را در سال‌جاری افزایش خواهد داد و تا یک‌تریلیون یوآن اوراق قرضه دولتی منتشر خواهد کرد. همچنین بودجه اضافی به منظور تحریک فعالیت‌های تولیدی و زیرساختی در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات آهنی جهان یعنی چین، برای افزایش خرید سنگ معدن از تولیدکنندگان فولاد هدف‌گذاری شده است. این تحولات سیگنال‌های قبلی وام‌دهندگان و معدنچیان را تقویت می‌کند و بر این اساس انتظار می‌رود که افزایش تقاضا برای زیرساخت‌ها در چین بحران بدهی بخش ساخت‌وساز مسکونی فولاد را جبران کند.

عدم‌تطابق بین عرضه مسکن و تقاضای مصرف‌کننده باعث شده است تا فروش ملک در ماه سپتامبر ۱۹.۸‌درصد کاهش یابد، در حالی که پیش‌فرض کانتری‌گاردن بر این است که چین فعالیت‌های ساخت‌وساز مسکونی را در کوتاه‌مدت محدود کند. براساس معامله روی قرارداد تفاوت (CFD) اعلام می‌شود که قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون ۳دلار به ازای هر تن معادل ۲.۵۵‌درصد افزایش یافته باشد. براساس مطالعه تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌شود که سنگ‌آهن تا پایان این سه‌ماهه با قیمت ۱۱۸.۹۱دلار به ازای هر تن و تا پایان سال میلادی با قیمت ۱۲۸.۰۹دلار معامله شود.

فولاد همسو با سایر کامودیتی‌ها

بررسی معاملات آتی فولاد نشان می‌دهد که قیمت این فلز در بازار جهانی به ۳۶۹۰یوآن در هر تن افزایش یافته است که بالاترین میزان در یک‌ماه گذشته به حساب می‌آید. افزایش قیمت فولاد نیز با اقدامات محرک مجدد از سوی دولت چین در ارتباط بود، به طوری که نگرانی‌ها بابت تقاضای کم فولاد از جانب چین را کاهش داد. در این راستا پکن نسبت کسری بودجه خود را برای سال‌جاری افزایش داد تا یک‌تریلیون یوآن بدهی دولتی اضافی را در نظر بگیرد و زیرساخت‌های تولیدی و فولادی را هدف قرار داده است. این اقدامات با درخواست‌های سایر بازیگران، از جمله ریوتینتو و جی‌پی‌مورگان نیز مطابقت دارد که هزینه‌های زیرساختی سنگین چین، بازارهای کالایی فلزی را در کوتاه‌مدت تقویت می‌کند.

این تحولات پس از اینکه موسسات مالی به طور رسمی اعلام کردند که کانتری‌گاردن در هفته گذشته اوراق قرضه دلاری را نکول کرده، نگرانی‌های بیشتری را در بخش ساخت‌وساز و مسکن ایجاد کرده است. استمرار نظرات مخالف برای بخش ساخت‌وساز مسکونی چین باعث شد تا تقاضا برای فولاد به‌عنوان یکی از منابع اصلی بخش مسکن با افت همراه شود. پیش‌بینی‌ها برای فولاد نشان می‌دهد که قیمت این فلز از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون حدود ۳۴۵یوآن به ازای هر تن معادل ۸.۵۸‌درصد کاهش یافته است و انتظار تحلیلگران این است که فولاد تا پایان سه‌ماهه جاری با قیمت ۳۵۸۴.۵۲یوآن بر تن مورد معامله قرار گیرد و تا پایان سال‌جاری میلادی قیمت هر تن فولاد در بازارهای جهانی به ۳۴۴۸یوآن در هر تن کاهش یابد.

توقف قیمت فلز زرد

قیمت طلا روز جمعه به بیش از ۱۹۸۰دلار در هر اونس رسید و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که فلز زرد هفته را با افزایش اندک به پایان برساند، چراکه ابهامات ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه باعث حمایت از این فلز شده است. تشدید جنگ در خاورمیانه و حمله‌های مستمر نیروهای اسرائیلی به غزه طی سه‌هفته اخیر موجب شده است تا قیمت طلا در ثبات نسبی به سر ببرد و بازار کامودیتی‌ها به انتظار سرانجام این جنگ نشسته است. همچنین شواهدی مبنی بر انعطاف‌پذیری اقتصاد ایالات‌متحده که دیدگاه بلندمدت‌تر نسبت به نرخ‌های بهره را تقویت می‌کند، رشد طلا را محدود کرد.

اقتصاد ایالات‌متحده در سه‌ماهه سوم با سرپیچی از پیش‌بینی‌های مربوط به رکود، با سرعت بالایی در مدت دوسال رشد کرد. همچنین بانک مرکزی اروپا افزایش قیمت ۱۵ماهه را شکست و نرخ کلیدی خود را پس از مجموعه‌ای از قرائت‌های ضعیف PMI بدون تغییر باقی گذاشت. قیمت طلا از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون حدود ۱۶۲.۹۰دلار در هر اونس معادل ۸.۹۳‌درصد افزایش یافت. انتظار می‌رود طلا در سه‌ماه پایانی سال‌جاری با قیمت ۲۰۰۴.۲۲دلار در هر اونس معامله شود و تخمین زده می‌شود که در مدت ۱۲ماه نیز این فلز ارزشمند با قیمت ۲۰۷۴.۱۶دلار در هر انس در بازارهای جهانی مورد معامله قرار گیرد.

قیمت آلومینیوم کاهشی شد

همچنین قیمت آلومینیوم از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ماه اکتبر حدود ۱۷۱دلار به ازای هر تن معادل ۷.۱۹‌درصد کاهش یافته است و براساس مدل‌های کلان جهانی انتظار می‌رود که آلومینیوم تا پایان سه‌ماهه با قیمت ۲۱۴۴.۱۴دلار در هر تن مورد معامله قرار گیرد و تا پایان سال‌جاری میلادی نرخ آن به ۲۰۲۶.۱۵دلار به ازای هر تن کاهش یابد.

منبع: دنیای معدن

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.