جستجو

سال ۲۰۲۴ برای فلزات پایه با روند نزولی قیمت آغاز شد و قیمت ‌این فلزات در بورس فلزات لندن در ماه ژانویه سال مذکور کاهش پیدا کرد. از جمله دلایل این کاهش قیمت می‌توان به نوسانات فصلی بازار، بازیابی مجدد ارزش دلار آمریکا و سایر عوامل کلان اقتصادی و ژئوپلیتیکی اشاره کرد.

با این وجود این روند نزول قیمت در کوتاه‌مدت باید به عنوان یک فرصت خرید تلقی شود زیرا عوامل کلان اقتصادی مثبتی پیش روی سال ۲۰۲۴ است که می‌تواند بر وضعیت بازار فلزات پایه و جهت‌دهی آن در این سال تاثیرگذار باشد. این عوامل کلان اقتصادی مثبت شامل کاهش بالقوه نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا و سیاست تزریق پول در چین است که هر دوی این اقدامات، موجب افزایش نقدینگی و قیمت فلزات پایه در بازار خواهد شد.

در واقع می‌توان بیان کرد آن دسته از فلزات پایه که روند عرضه و تقاضای آن‌ها تاثیرپذیری بیشتر از سوی این سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی ارائه شده داشته باشد، عملکرد بهتری از خود در بازار طی سال ۲۰۲۴ نشان خواهد داد. در نمودار زیر چشم‌انداز روند عرضه و تقاضای فلزات پایه به تفکیک برای سال ۲۰۲۴ ارائه شده است.

چشم‌انداز روشن برای مس در سال ۲۰۲۴

پس از یک سری اختلالات ایجاد شده در معادن و تعلیق فعالیت و بازنگری در دستورالعمل تولید برخی شرکت‌ها در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، به نظر می‌رسد فلز مس در حال حاضر بیشترین محدودیت دسترسی در روند عرضه و تقاضا را در بین تمام فلزات پایه در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت. در واقع می‌توان گفت کسری عرضه و تقاضا در بازار فلز مس تصفیه شده پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای آن، کسری حدود ۰٫۵ درصدی را در سال ۲۰۲۴ تجربه کند.

علاوه‌براین، کسری عرضه مس احتمالا در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت زیرا با افزایش سرعت گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، حجم تقاضا برای این فلز نیز به موازات آن اوج خواهد گرفت. همچنین پیش‌بینی این افزایش کسری حجم عرضه در آینده نیز احتمالا ذهنیت خرید در زمان روند نزولی بازار را تقویت می‌کند که همین مسئله، منجر به افزایش قیمت‌های مس در بازار در سال ۲۰۲۴ خواهد شد.

در حال حاضر، میانگین قیمت نقدی برای مس بورس فلزات لندن «LME»، در حدود هشت هزار و ۹۰۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است. این رقم نشان‌دهنده افزایش ۵ درصدی قیمت مس نسبت به میانگین ارائه شده برای این فلز در سال ۲۰۲۳ است.

تعرفه‌های ذوب و پالایش مس نیز به دلیل اختلالات ایجاد شده در روند عرضه اخیر این فلز روند نزولی به خود گرفته است. همچنین پیش‌بینی می‌شود کنسانتره مس در سال ۲۰۲۴، کسری حدود ۳۰۰ هزار تنی را به ثبت برساند و انتظار می‌رود روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش در اوایل سه ماهه دوم سال مذکور اگر اختلال دیگری در روند عرضه مس ایجاد نشود، به پایان برسد. به علاوه باید مسئله تاثیرگذاری پدیده آب و هوایی ال نینو بر روند عرضه و قیمت این فلز را نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ در نظر گرفت.

چشم‌انداز وضعیت ثبات در بازار فلز قلع در سال ۲۰۲۴

پیش‌بینی می‌شود فلز قلع در سال ۲۰۲۴ وضعیت باثباتی را در بازار تجربه کند. ارزیابی مدل پیش‌بینی میانگین قیمت نقدی قلع بورس فلزات لندن «LME»، رقم ۲۷ هزار و ۴۰ دلار در هر تن را به ثبت رساند که نشان‌دهنده افزایش تقریبا ۴ درصدی قیمت این فلز نسبت به قیمت ارائه شده برای قلع در سال ۲۰۲۳ است.

انتظار می‌رود که فلز قلع پس از پشت سرگذاشتن یک سال چالش‌ برانگیز در سال ۲۰۲۳ و ثبت کاهش ۱۷ درصدی قیمت‌ها نسبت به سال ۲۰۲۲، روند بازیابی را بر اساس میانگین‌های سالانه در سال ۲۰۲۴ تجربه کند.

از لحاظ روند عرضه و تقاضا برای بازار قلع تصفیه شده در سال ۲۰۲۴، وضعیت محدودیت در دسترسی پیش‌بینی می‌شود که ناشی از افزایش فروش نیمه‌هادی‌ها و تاثیر ممنوعیت استخراج این فلز از معادن میانمار است.

چشم‌انداز افزایش عرضه آلومینیوم در سال ۲۰۲۴

انتظار می‌رود یک وضعیت مازاد عرضه حداقلی برای فلز آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ ایجاد شود که ممکن است بر قیمت این فلز در این سال تاثیرگذار باشد. پیش‌بینی می‌شود میانگین قیمت نقدی آلومینیوم بورس فلزات لندن «LME»، به طور متوسط به دو هزار و ۲۱۲ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۴ برسد که ۱.۶ درصد کمتر از میانگین قیمت ثبت شده برای این فلز در سال ۲۰۲۳ است.

در حالی که احتمال می‌رود رشد تقاضا برای آلومینیوم از ۰٫۹ درصد در سال ۲۰۲۳، به ۲٫۸ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد، انتظار می‌رود مقدار تولید آلومینیوم اولیه با سرعت مشابهی نسبت به رقم ۱٫۳ درصدی ثبت شده در سال ۲۰۲۳ روند صعودی به خود بگیرد.

همچنین احتمالا مقدار تولید آلومینیوم چین در سال ۲۰۲۴ با توجه به سقف ظرفیت تولید سالانه ۴۵ میلیون تن تعیین شده از سوی دولت این کشور، به ۴۲٫۲ میلیون تن برسد که ۲٫۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به علاوه، میزان تولید این فلز در سایر کشورهای جهان برخلاف ثبت روند کاهشی طی دو سال گذشته، حدود ۳٫۸ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت.

احتمال ایجاد وضعیت مازاد عرضه در بازار سرب در سال ۲۰۲۴

انتظار می‌رود بازار جهانی سرب تصفیه شده از وضعیت مازاد عرضه جزئی در سال ۲۰۲۳، به وضعیت مازادی معادل ۰٫۹ درصد تقاضای سالانه در سال ۲۰۲۴ برسد. این وضعیت افزایش حجم مازاد عرضه، احتمالا به دلیل افزایش مقدار تولید سرب در چین و در نتیجه پتانسیل افزایش حجم صادرات به سایر کشورها ایجاد خواهد شد.

بر همین اساس انتظار می‌رود قیمت سرب در سال ۲۰۲۴ قبل از بازیابی این فلز در بازار و بازگشت به وضعیت کاهش حجم عرضه در سال ۲۰۲۵، به حدود دو هزار دلار در هر تن برسد.

علاوه‌براین، میانگین قیمت سالانه سرب در سال ۲۰۲۴، حدود دو هزار و ۲۲ دلار در هر تن پیش‌بینی می‌شود که ۵٫۴ درصد کمتر از میانگین قیمت ارائه شده در سال ۲۰۲۳ است اما همچنان در محدوده میانگین قیمت‌های معاملاتی ۱۰ سال گذشته در نوسان خواهد بود.

آسیب‌پذیر بودن وضعیت بازار فلز روی در برابر اختلالات عرضه

احتمال می‌رود فلز روی وضعیت مازاد عرضه معادل ۲٫۶ درصد حجم تقاضا در سال ۲۰۲۴ را تجربه کند. این رقم با توجه به ارزیابی‌های مجدد صورت گرفته پس از کاهش میزان تولید و دستورالعمل‌ شرکت‌های فعال در این بخش و تاخیر در بهره‌برداری از پروژه‌های روی ارائه شده است.

آنچنان که به نظر می‌رسد، با توجه به بازنگری‌های انجام شده در راستای کاهش حجم عرضه در بازار که منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود، دسترسی به این فلز با محدودیت‌های بیشتری همراه خواهد شد.

با این حال رقم ارزیابی شده در صورت افزایش اختلالات در بازار فلز روی دوباره مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. از این رو، در حال حاضر میانگین پیش‌بینی قیمت سالانه دو هزار و ۴۷۱ دلار در هر تن برای فلز روی بورس فلزات لندن «LME» ارائه شده که حدود ۶٫۵ درصد کمتر از میانگین قیمت به ثبت رسیده برای این فلز در سال ۲۰۲۳ است. با این وجود، هرگونه پتانسیل صعودی این فلز در کوتاه‌مدت احتمالا محدود خواهد بود زیرا مقامات چین وضعیت آشفته بازار املاک و ریسک گسترش بحران مالی در این کشور را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ مدیریت خواهند کرد.

تاثیر وضعیت مازاد عرضه نیکل بر کاهش قیمت آن

فلز نیکل بدترین روند عرضه و تقاضا را در بین تمامی فلزات پایه دارد. این فلز به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در واحدهای استخراج و فرآوری مستقر در اندونزی طی سال‌های اخیر، با وضعیت مازاد عرضه قابل‌توجهی همراه است.

برای بازار فلز نیکل معادل ۵٫۱ درصد از حجم بازار عرضه این فلز در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌شود که دو برابر حجم مازاد پیش‌بینی شده برای بازار فلز روی در سال مذکور است. با این وجود، مازاد عرضه پیش‌بینی شده برای نیکل در سال ۲۰۲۴، کمتر از ۷ درصد مازاد به ثبت رسیده در سال ۲۰۲۳ است. با این حال نمی‌توان کتمان کرد که احتمال تجربه یک روند نزولی قیمت دیگر برای نیکل در سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

انتظار می‌رود با توجه به حجم معاملات فعلی این فلز، ارائه میانگین قیمت ۱۶ هزار و ۷۷۵ دلار در هر تن برای نیکل در سال ۲۰۲۴ خوش‌بینانه به نظر برسد. با این حال، این قیمت همچنان ۲۲ درصد کمتر از میانگین قیمت به ثبت رسیده برای این فلز در سال ۲۰۲۳ است.

به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، احتمال باقی ماندن وضعیت نزولی در بازار نیکل در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ قبل از سر گرفته شدن روند کاهشی قیمت‌ها وجود دارد. موقعیت‌های خرید و فروش سوداگران بازار، نوسانات فصلی قیمت‌ها، عوامل کلان بازار و اقدامات صورت گرفته از سوی تولیدکنندگان در راستای کاهش هزینه‌های تولید به دلیل افت حاشیه سود آن‌‌ها، از جمله عواملی هستند که موجب افزایش قیمت نیکل در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ خواهند شد. به نظر می‌رسد به دلیل عدم ثبات در وضعیت تولیدکنندگان پیشرو، روند کاهشی قیمت نیکل ادامه داشته باشد.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.