جستجو

یک کارشناس فولادی گفت:با وجود اینکه تمام محصولات زنجیره باید در بورس کالا عرضه شود؛ اما در زمینه آهن اسفنجی دولت تولیدکنندگان را ملزم نمی‌کند به صورت صد درصدی محصول خود را در بورس بفروشند.


حسام‌الدین والی با اشاره به اینکه قیمت حامل‌های انرژی از نیمه اول مردادماه افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر، می‌توان گفت علاوه بر کمبود برق و گاز، بزرگ‌ترین مشکل در صنعت فولاد، بی‌نظمی ایجاد شده در بازار است.

وی ادامه داد: از طرفی، با وجود اینکه تمام محصولات زنجیره باید در بورس کالا عرضه شود؛ اما در زمینه آهن اسفنجی دولت تولیدکنندگان را ملزم نمی‌کند به صورت صد درصدی محصول خود را در بورس بفروشند.

کارشناس صنعت فولاد معتقد است، تولیدکنندگان آهن اسفنجی بازار را مهندسی می‌کنند و باعث شده تامین مواد اولیه برای فولادسازان مشکل شود.

والی با اشاره به کاهش معاملات در بازار گفت: در نهایت این عملکرد، در روند تولید نیز اخلال ایجاد می‌شود و با تداوم آن در بلندمدت، شاهد افزایش قیمت و بهم ریختگی در بازار خواهیم بود. با وجود اینکه دولت شرکت‌ها را ملزم به عرضه صد درصدی محصولات می‌کند، حدود ۷۵ درصد آنها خریداری نمی‌شوند و رو دست شرکت‌ها می‌ماند. به گونه‌ای که خصوصی‌ها چند هفته عرضه می‌کنند و در نهایت محصولات بدون تقاضا در انبار آنها دپو می‌شود.

به گفته وی، قانون عرضه صد درصدی برای عرضه محصولات فولادی به ویژه برای شرکت‌های بخش خصوصی اشتباه است.

کارشناس فولادی با بیان اینکه بالادست زنجیره فولاد رها شده، تصریح کرد: زمستان سال گذشته قیمت گاز ایران از نرخ جهانی بیشتر بود و امسال نیز نرخ برق و گاز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است؛ البته این افزایش قیمت در حدی نیست که تولیدکننده را دچار مشکل کند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.