جستجو

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: هدف از تشکیل کمیته ۳ جانبه بورس کالا، کاهش قیمت‌های شمش، میلگرد و تیرآهن است که البته به نظر می‌رسد با وجود گران‌ترشدن نرخ انرژی و نهاده‌های تولید، این اقدام نیز دستوری خواهد بود.


نادر سلیمانی در رابطه با ثابت شدن قیمت محصول شمش در محدوده فعلی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در اقتصاد و صنعت فولاد وجود دارد، می‌توان بخشی از وجود روند ثباتی قیمت شمش را علت رکود در صنعت مسکن و بازار فولاد به ویژه در مصرف میلگرد و تیرآهن عنوان کرد. همچنین می‌توان گفت بخش دیگر این اتفاق نیز به دلیل کاهش مصرف محصولات فولادی در بازار است.

وی در ادامه اضافه کرد: البته ناگفته نماند برخلاف محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن، در مصرف ورق و اکثر مقاطع تخت روند صعودی وجود دارد؛ به گونه‌ای که قیمت آنها نیز به صورت افسارگسیخته در حال افزایش است.

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در حوزه شمش به دلیل اینکه مصرف داخلی در رکود قرار گرفته، روند قیمتی ثابت است، گفت: از سوی دیگر، اتفاقاتی مانند لغو معافیت‌های مالیاتی و بازگشت ارز صادرکنندگان براساس دستورالعمل بانک مرکزی، فشار زیادی به فولادسازان کشور وارد کرده است و بر همین اساس، تولیدکنندگان مجبور هستند ارز خود را به قیمت نیمایی بفروشند.

سلیمانی معتقد است به دلیل دستورالعمل بانک مرکزی در راستای بازگشت ارز صادرکنندگان، صادرات در حوزه فولاد هیچ سودی برای شرکت‌ها ندارد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ۳ جانبه بورس کالا تصریح کرد: در این کمیته وزارت مسکن پیشنهادی در حوزه میلگرد و تیرآهن ارزان برای ساختمان‌ها مطرح کرده است. این درحالیست که محصول شمش با قیمت بالایی به دست مردم می‌رسد که همین مسئله در بازار مسکن نیز تاثیر گذاشته و بر همین اساس، نمی‌توان مسکن ارزان قیمت تولید کرد.

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان خاطرنشان کرد: در واقع هدف از تشکیل کمیته ۳ جانبه بورس کالا، کاهش قیمت‌های شمش، میلگرد و تیرآهن است که البته به نظر می‌رسد با وجود گران‌ترشدن نرخ انرژی و نهاده‌های تولید، این اقدام نیز دستوری خواهد بود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.