جستجو

با توجه به داده های منتشر شده مشخص شد، میزان صادرات جهانی سنگ آهن از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته است.


وب سایت خبری SteelMint اعلام کرد میزان صادرات جهانی سنگ آهن در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به ۱.۱۳ میلیارد تن رسید. این در حالی است که میزان صادرات جهانی سنگ آهن در ۹ ماه نخست ۲۰۲۳ با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ همراه بوده است. باید توجه داشت که شاخص میزان صادرات جهانی سنگ آهن در میان افزایش اندک تولید محصولات فولادی در چین افزایش یافت.

فعالان بازار در روز جمعه (۳ نوامبر) اعلام کردند میزان صادرات سنگ آهن به دلیل رشد متوسط تولید فولاد اولیه در چین و افزایش محموله ها از برزیل و هند افزایش یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، استرالیا در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ میزان صادرات محموله سنگ آهن را به ۶۳۱ میلیون تن رساند. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از استرالیا در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود 0.7 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

با توجه به بررسی های انجام شده، انتظار می رود افزایش ظرفیت در معادن جداگانه BHP، Fortescue و معدن سنگ آهن Gudai-Darri ریوتینتو منجر به افزایش صادرات سنگ آهن در آینده نزدیک شود.

در این میان معامله گران گزارش دادند طی ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳، برزیل صادرات سنگ آهن را تا بیش از ۲۷۵ میلیون تن افزایش داد. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از برزیل در ۹ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد شرکت معدنی Vale که بزرگترین تولید کننده برزیلی سنگ آهن است، تولید را در بیشتر معادن خود افزایش داد.

به نقل از برخی تاجران، در ۹ ماه نخست ۲۰۲۳، کانادا میزان صادرات سنگ آهن به خارج از کشور را حدود ۳ درصد نسبت به ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ افزایش داد. همچنین بررسی ها نشان می دهد آفریقای جنوبی نیز میزان صادرات سنگ آهن را در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داده است. باید توجه داشت که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳، هند صادرات سنگ آهن خود را نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۱۳۰ درصد افزایش داده است.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند رشد صادرات جهانی سنگ آهن در ماه های ژانویه تا سپتامبر با افزایش تولید محصولات فولادی در چین، کاهش قابل توجه ذخایر این ماده خام در بنادر چین و کاهش مصرف قراضه فولادی توسط فولادسازان این کشور به دلیل افزایش قیمت داخلی در میان عرضه محدود ایجاد شد.

به نقل از برخی تاجران، علاوه بر این، چین تولید سنگ آهن را در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ به میزان ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داد که دلیل آن بررسی های ایمنی سختگیرانه در مناطق کلیدی به دلیل حوادث مکرر رخ داده در معدن است. باید توجه داشت که این امر بر عملکرد و افزایش وابستگی به مواد خام وارداتی تأثیر گذاشته است.

فعالان بازار اعلام کردند هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه چین قصد دارد تولید فولاد خود را قبل از پایان سال ۲۰۲۳ کاهش دهد وجود ندارد و دولت احتمالاً نمی خواهد سرعت رشد اقتصادی را مختل کند. به گفته Mysteel، سطح استفاده از ظرفیت تولید محصولات فولادی در کشور چین در پایان اکتبر ۲۰۲۳ حدود ۹۰.۷۳ درصد بوده است. این در حالی است که سطح استفاده از ظرفیت تولید محصولات فولادی در کشور چین در اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۸۷.۶۴ درصد گزارش شده بود.

به نقل از برخی تاجران، به لطف تولید قوی محصولات فولادی و محرک های مالی، که باعث افزایش تقاضا برای محصولات فولادی می شود، صادرات سنگ آهن به بازار چین می تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

قیمت سنگ آهن طی ۲۰ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ در میان انگیزه های اقتصادی چین افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد بخش املاک و مستغلات که حدود یک سوم تقاضای فولاد کشور را تشکیل می دهد، باعث نوسانات قیمت در بازار چین شده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.