جستجو

چشم‌انداز ضعیف تقاضا پس از احتمال افزایش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ دنیا بازار فلزات را به اغما برد. ۱۸ ماه قبل با آغاز چرخه سیاست انقباضی در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته تقاضا برای فلزات اساسی کاهش یافت تا بسیاری از آنها مانند فلز روی بیش از ۴۰ درصد از قیمت خود را از دست بدهند و در ماه‌های گذشته انتظار می‌رفت با پایان چرخه انقباضی تقاضا برای فلزات پایه رشد کند ولی برخلاف انتظارات تورم دوباره صعودی شد تا بازار فلزات گارد نزولی بگیرد.


این هفته قیمت هر تن فلز آلومینیوم به سطح ۲ هزار و ۲۲۴ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت آلومینیوم پیش از آغاز چرخه انقباضی تا ۳ هزار و ۸۰۰ دلار به ازای هر تن نیز رسید ولی اکنون برای از دست دادن سطح ۲ هزار و ۲۰۰ دلار تلاش می‌کند.

چین با هدف کنترل قیمت آلومینیوم ظرفیت تولید خود را محدود کرد. در اندونزی هم سطح تولید سنگ معدنی آلومینیوم محدود شد تا شاید با کاهش عرضه آلومینیوم سطوح قیمتی فعلی از دست نرود. شرایط فلز روی هم شبیه به آلومینیوم بود ولی در کف قیمتی با افزایش تقاضای خوبی مواجه شد.

قیمت فلز روی در طول ۲ سال گذشته از نزدیک ۴ هزار و ۵۰۰ دلار تا ۲ هزار و ۴۰۰ دلار ریزشی شد. ولی در این محدوده با افزایش تقاضا به سطح ۲ هزار و ۵۶۰ دلار برگشت. قیمت روی در ماه نوامبر به کانال ۲ هزار و ۶۰۰ دلار نیز رسید. Nyrstar یکی از تولیدکنندگان روی از تعطیلی دو معدن خود در آمریکا در پایان ماه اکتبر خبر داد. پیش از این تولیدکنندگان دیگری در چین، پرتقال و ایرلند نیز بخشی از تولیدات خود را متوقف کردند. با این حال گروه بین‌المللی سرب و روی سطح عرضه در سال ۲۰۲۳ را بیشتر از تقاضا پیش‌بینی کرد. در بازار فلزات پس از روی، فلز نیکل با شدیدترین مازاد عرضه دست و پنجه نرم می‌کند.

هفته گذشته قیمت نیکل به ۱۷ هزار و ۵۸۴ دلار به ازای هر تن سقوط کرد. نیکل در اوایل سال ۲۰۲۲ تا قیمت ۵۰ هزار دلار فاصله چندانی نداشت. اکنون نیکل کف‌های قیمتی پیش‌رو را یکی پس از دیگری در هم می‌شکند.

رکود در بازار خودروهای الکتریکی منجر به کاهش ورودی مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان باتری شد. با این حال تولید نیکل نیز بیشتر از حد انتظار کاهش داشت. گلنکور پیش‌بینی خود از تولید نیکل در سال ۲۰۲۳ را ۹ درصد کاهش داد و به سطح ۱۰۲ هزار تن رساند با این حال رکود بازار خودروهای برقی تقاضا برای نیکل را به شدت کاهش داده‌ است. کاهش عرضه نیکل تا کنون سیاست خوبی برای توقف روند نزولی آن نبود اگرچه ریزش قیمت قلع با کاهش شدید عرضه متوقف شد. قلع در بازار فلزات نسبت به نیکل، روی، آلومینیوم شرایط به مراتب بهتری دارد. قیمت قلع نیز با آغاز سال ۲۰۲۲ نزولی شد ولی بخش عمده ریزش خود را جبران کرد.

استخراج و فرآوری قلع در بخشی از معادن میانمار از اواسط سال ۲۰۲۳ به تعلیق درآمد. تولیدات این منطقه یک ششم نیاز جهان و بخش عمده نیاز چین را تامین می‌کرد به همین دلیل چینی‌ها مجبور شدند برای تامین نیاز خود به دنبال منبع دیگری باشند و همین مسئله اجازه ریزش بیشتر قیمت قلع را نداد. در این میان مس برای حفظ کف قیمتی ۸ هزار دلار در تلاش است. اوایل سال ۲۰۲۳ بسیاری از کارشناسان معتقد بودند قیمت مس در نیمه دوم سال به سطح ۱۱ هزار دلار می‌رسد ولی برخلاف انتظارات مس نزولی شد و در صورت پایین‌ماندن سطح تقاضا قیمت مس کانال ۸ هزار دلار به ازای هر تن را از دست می‌دهد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.