جستجو

یک فعال فولادی گفت: در صورتی که گاز فولادی‌ها قطع شود، مجدداً افزایش قیمت و مهندسی عرضه آهن اسفنجی، شمش و میلگرد را تجربه خواهیم کرد.


علیرضا میرزایی در رابطه با قطعی گاز صنایع فولادی در زمستان بیان کرد: احتمال کاهش قطعی وجود ندارد؛ چرا که تولید بیشتری وارد عرصه گاز کشور نشده و تنها عاملی که می‌تواند مشکل گاز را بیشتر یا کمتر کند، برودت هوا است. در صورتی که امسال نیز هوا سردتر شود، برای قطع گاز صنایع مسلماً ضعیف‌تر از فولادی‌ها پیدا نمی‌کنند.

به گفته وی، در صورتی که گاز فولادی‌ها قطع شود، مجدداً افزایش قیمت و مهندسی عرضه آهن اسفنجی، شمش و میلگرد را تجربه خواهیم کرد.

فعال صنعت فولاد افزود: از طرفی، اکثر اوقات ضرر و زیان به شرکت‌های انتهای زنجیره وارد می‌شود؛ چرا که کارخانجات ابتدای زنجیره، عمدتاً خصوصی و یا دولتی هستند و ۹۰ درصد تولید آهن اسفنجی کشور توسط شرکت‌های خصوصی صورت می‌گیرد که البته همیشه مهندسی شده هستند. بنابراین چنین شرکت‌هایی ضرر و زیان بسیار کمتری دارند؛ اما متاسفانه تولیدکنندگان ذوب و نوردکاران ضرر می‌بینند.

میرزایی با اشاره به کمیته ۳ جانبه بورس کالا گفت: تولیدکنندگان انتظار دارند تشکیل چنین کمیته‌ای در روند قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا تأثیرگذار باشد. در واقع همانطور که گفته شد، هر چه از ابتدای زنجیره فولاد به انتها برویم، تعداد خصوصی‌ها افزایش و دولتی‌ها کاهش می‌یابد.

وی در پایان اظهار کرد: همچنین نتیجه این اتفاق بستگی دارد ۳ نهادی که کمیته را تشکیل می‌دهند چه نگاهی به صنعت فولاد دارند. در صورتی که نگاه آنها بازرگانی و بیزینسی باشد، قطعا موثر خواهد بود؛ اما اگر نگاه دولتی داشته باشند، نمی‌توان به بهبود روند صنعت امیدوار بود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.