جستجو

یک فعال فولادی گفت: تولیدکنندگان شمش با وجود محدودیت‌ها، برای اینکه ارز خود را برای واردات تجهیزات و تامین مواد اولیه به دست بیاورند، مجبور به صادرات هستند که به همین دلیل در حوزه شمش و اسلب افزایش و در حوزه میلگرد تاحدودی کاهش صادرات داشتیم.


حسین بختیاری درباره وضعیت صادرات فولاد کشور اظهار کرد: همواره در بورس کالا مازاد عرضه محصولات فولادی داریم؛ چرا که تولید این محصولات در کشور بیش از مصرف داخلی است و به همین دلیل، بایستی حتما صادرات آن تقویت شود. بر همین اساس، طبق آمار منتشر شده در ۶ ماهه اول امسال حدود ۲۶ درصد رشد در صادرات محصولات میانی (شمش و اسلب) داشتیم که سهم شمش ۱۸ درصد و سهم اسلب ۴۸ درصد رشد بوده و صادرات شمش نسبت به ۶ ماهه اول سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

وی اضافه کرد: البته در رابطه با صادرات میلگرد در ۶ ماهه اول امسال حدود ۱.۲ درصد کاهش صادرات داشتیم که به عوامل متعددی بستگی دارد. در این راستا، می‌توان گفت مهم‌ترین آنها وضع عوارض صادراتی و الزام صادر کنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات در بازار متشکل ارزی و به نرخ‌های دولتی است که تولید کنندگانی که اقدام به صادرات می‌کنند را با ضرر هنگفتی مواجه می‌سازد.

فعال صنعت فولاد با بیان اینکه محدودیت صادرات غیرقابل انکار نیست، گفت: امروزه محدودیت‌‎های زیادی در حوزه صادرات فولاد وجود دارد که بیشترین تاثیر آن در محصول میلگرد مشاهده می‌شود. قبلا تاجران می‌توانستند محصولات مورد نیاز خود را به راحتی از بورس کالا تأمین کنند و بفروشند؛ اما اخیراً به دلیل محدودیت‌های ایجادشده، تجار نیز باید ارز خود را وارد بازار متشکل ارزی کنند.

بختیاری افزود: بر همین اساس، صادرات میلگرد محدود شد؛ اما صادرات شمش که در اختیار شرکت‌های فولادی بود، روند خوبی داشت. در واقع تولیدکنندگان شمش با وجود محدودیت‌ها، برای اینکه ارز خود را برای واردات تجهیزات و تامین مواد اولیه به دست بیاورند، مجبور به صادرات هستند که به همین دلیل در حوزه شمش و اسلب افزایش و در حوزه میلگرد تاحدودی کاهش صادرات داشتیم.

این فعال فولادی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، کارخانجات فولادی محصولات خود را در بورس کالا با قیمت‌های دستوری و دولتی به مصرف کنندگان داخلی می‌فروشند؛ اما تاجران این محصولات را از بورس خریداری می‌کنند و آنها را در بازارهای صادراتی با قیمت خود به فروش می‌رسانند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.