جستجو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اغلب پهنه های معدنی که توسط وزارت صمت در واگذاری عرضه می شود دارای اطلاعات ناقص یا از ارزش اقتصادی پایینی برخوردار است.


علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در رابطه با واگذاری پهنه های معدنی گفت: ما در کشور حدود ۱۲ هزار معدن داریم و که از این مقدار حدود ۶ هزار معدن غیرفعال می باشد که بیشتر این معادن غیرفلزی ، گاها در پروژه های عمرانی از آن استفاده می شده است.به عنوان مثال از سنگ لاشه یک منطقه برای پروژه راه سازی استفاده می شده که پروانه معدن به آن داده شده است و با این تفاسیر گذاشتن معدن روی تمام پروانه های بهره برداری درست نمی باشد و نباید جز آمار قرار بگیرد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گفت: وزارت صنعت معدن تجارت باید یک پایش کلی انجام دهد و معادنی که دارای این وضعیت می باشند را از چرخه مزایده حذف کند و همچنین مدارکی که به عنوان متولی از اطلاعات معدن در سامانه کاداست برای عرضه پهنه معدنی قرار می گیرد دارای نواقص زیادی است و این محدوده های معدنی اصلا در برخی موارد اکتشاف درستی بر روی آن انجام نگرفته است و در نتیجه اطلاعات درستی برای سرمایه گذار بخش معدن قرار نمی گیرد و با شک و تردید وارد این مناقصات نمی شود.

وی افزود: اغلب این معادن دارای ارزش اقتصادی پایینی است و اگر نواقصی نداشتند که به تعطیلی نمی انجامید و به احتمال زیاد دارای نواقصی هستند که باعث عدم جلب سرمایه گذار می شود. یا معادن در بخش اکتشاف دارای اشکالات زیادی است یا در بخش ارزش گذاری از ارزش اقتصادی پایینی برخوردار است و یا در جلب سرمایه گذار ناموفق بوده است که منجر به تعطیلی معدن شده است.

شهیدی در پایان بیان داشت: حال کسی که در این مناقصه ها شرکت می کند وقتی با نبود اطلاعات متقن در رابطه با اکتشاف این معادن روبه رو می شود ریسک پذیری آن پایین می آید به همین دلیل متولی عرضه کننده پهنه ها باید اطلاعات فنی و اقتصادی درستی از معادن عرضه کند تا سرمایه گذار اعتماد کرده و در این مزایده ها شرکت کند. در قانون جدید محدودیتی برای عرضه این پهنه ها به شرکت های خصوصی وجود ندارد و امتیازهای مالی و فنی هر دو در واگذاری معادن مهم است و این دو را باید در کنار هم لحاظ کرد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.