جستجو

بخش اجرایی کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) اعلام کرد که تولیدکنندگان انرژی برق با استفاده از سوخت زغال‌سنگ بر اساس افزایش ظرفیت جدید تولید خود ضمانت‌نامه پرداخت دریافت می‌کنند. این کمیسیون دلیل این کار را تضمین ثبات عرضه انرژی برق هم‌زمان با گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد.


این دستورالعمل ابلاغ شده از سوی کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) از روز اول ژانویه ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد. برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند این اقدام در حالی انجام می‌شود که این کشور به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ در جهان، به دلیل افزایش ظرفیت تولید برق خود با استفاده از این ماده در آستانه کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در ۲۰۲۳ (COP28) در پایان ماه نوامبر، به طور فزاینده‌ای در کانون توجه قرار گرفته است.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروگاه‌های تولید برق با استفاده از زغال‌سنگ در اکثر مناطق چین می‌توانند حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های سرمایه‌ای خود را با اجرای این دستورالعمل بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ بازیابی کنند.

این ضمانت‌نامه پرداخت توسط شرکت شبکه برق چین به نیروگاه‌های تولید برقی که از سوخت زغال‌سنگ استفاده می‌کنند، به صورت تعرفه‌ای پرداخت می‌شود. این هزینه در قالب نرخ اضافه مالیات از مصرف‌کنندگان نهایی صنعتی و تجاری دریافت خواهد شد.

مبلغ این ضمانت‌نامه پرداخت بر اساس هزینه‌های ثابت ۳۳۰ یوان (۴۵٫۲۵ دلار) در هر کیلووات ظرفیت جدید تولید برق سالانه برای نیروگاه‌های مبتنی بر استفاده از زغال‌سنگ محاسبه می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است که از آغاز سال ۲۰۲۶، نرخ ضمانت‌نامه پرداخت بر اساس ظرفیت تولید برق جدید، حداقل ۵۰ درصد از هزینه‌های سرمایه‌ای نیروگاه‌های تولید برق مبتنی بر استفاده از زغال‌سنگ در همه مناطق چین را پوشش می‌دهد. در همین رابطه هنوز کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخی ارائه نکرده است.

چین در سال ۲۰۲۳ تاکنون، ۲۲۶ گیگاوات به ظرفیت تولید برق خود اضافه کرده است. سهم این افزایش ظرفیت تولید برق مبتنی بر استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی، انرژی بادی، انرژی برق‌آبی به ترتیب حدود ۱۲۹ گیگاوات، ۳۹ گیگاوات، ۳۳ گیگاوات و هشت گیگاوات اعلام شد.

با این حال، استفاده از روش‌های متنوع تولید برق از منابع تجدیدپذیر و نگرانی‌ها در مورد تامین امنیت انرژی داخلی چین باعث شده است که سیاست‌گذاران این کشور همچنان از زغال‌سنگ به‌ عنوان یک سوخت پشتیبان در سیستم شبکه برق چین استفاده کنند. بر همین اساس چین، همچنان به راه‌اندازی نیروگاه‌های برق جدید مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ ادامه می‌دهد.

تحلیلگران این اقدام چین در راستای ارائه ضمانت‌نامه پرداخت در صورت افزایش ظرفیت تولید برق با استفاده از انرژی زغال‌سنگ که تنها در زمان اوج حجم تقاضای مصرف انرژی یا هنگام ناکافی بودن تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شوند را مهم ارزیابی کردند.

دیوید فیشمن، مدیر ارشد شرکت «Lantau» اظهار داشت: این اقدام انعطاف‌پذیری زیادی را در سیستم شبکه برق چین ایجاد خواهد کرد و منجر به تولید متناوب برق بیشتر با استفاده از انرژی‌های بادی یا خورشیدی بدون به خطر انداختن ثبات شبکه یا امنیت انرژی برق این کشور خواهد شد.

با کاهش تدریجی ساعات بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق مبتنی بر استفاده از زغال‌سنگ، تامین هزینه‌های سرمایه‌ای این نیروگاه‌ها صرفا از طریق فروش انرژی برق تولیدی چالش‌برانگیز خواهد شد.

شیوان چن، تحلیلگر انتقال انرژی در گروه بورس اوراق بهادار لندن مستقر در پکن، به نیاز فوری به مکانیزم‌های افزایش ظرفیت تولید برق از روش‌های مختلف اشاره کرد.

از زمان اعلام خبر اعطای ضمانت‌نامه پرداخت به تولیدکنندگان انرژی برق با استفاده از سوخت زغال‌سنگ بر اساس افزایش ظرفیت تولید، ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده برق روند صعودی را تجربه کرده‌ است. در همین رابطه، ارزش سهام هلدینگ «Jinneng» مستقر در استان شانشی در روز جمعه سوم نوامبر ۲۰۲۳، حدود ۴٫۶ درصد افزایش یافت. در عین حال، ارزش سهام شرکت‌های «Jiangxi Ganneng» و «Datang Huayin Electric Power Co» به ترتیب حدود ۴٫۴ درصد و ۱٫۸ درصد رشد پیدا کرد.

با این حال، برخی سازمان‌های ناظر هشدار دادند که این اقدام دولت چین با وجود افزایش سریع ظرفیت تولید برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، ممکن است باعث افزایش سهم استفاده از سوخت زغال‌سنگ در سیستم انرژی چین شود.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک چین، در حال حاضر این کشور مشغول ساخت نیروگاه‌های برق مبتنی بر استفاده از سوخت زغال‌سنگ با ظرفیت سالانه ۲۴۳ گیگاوات است.

فیشمن مدیر ارشد شرکت «Lantau» خاطرنشان کرد: استفاده از چنین مکانیزم‌های افزایش ظرفیتی می‌تواند روند بازار را دچار اختلال کند. به علاوه، چنین اقدامی موجب خواهد شد استفاده از سوخت زغال‌سنگ در شبکه برق ادامه و حتی افزایش پیدا کند؛ این در حالی است که استفاده از این سوخت بر اساس گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر باید به تدریج متوقف شود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت‌گذاری برق بر اساس افزایش ظرفیت تولید مبتنی بر استفاده از زغال‌سنگ، شرکت‌های دولتی در چین را ترغیب می‌کند تا در کوتاه‌مدت دست به راه‌اندازی پروژه‌های جدید تولید برق با استفاده از زغال‌سنگ بزنند.

ژانگ کای، معاون مدیر برنامه دفتر سازمان «Greenpeace East Asia» در آسیا مستقر در پکن اعلام کرد که ضمانت‌نامه پرداخت باید به تمام تولیدکنندگان برق اعطا شود و نباید این مبلغ تنها به تولیدکنندگان انرژی برق مبتنی بر با استفاده از سوخت زغال‌سنگ اختصاص پیدا کند.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.