جستجو

قیمت سنگ‌آهن عیار ۶۳.۵ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین با ثبت رشد هفتگی ۱.۹ درصدی، به ۱۳۲ دلار و ۵۰ سنت رسید؛ محرک‌های جدید دولتی چین برای حمایت از بخش املاک عامل این صعود قیمت بود.


سنگ‌آهن ظرف نیمه ماه نوامبر ۲۰۲۳، به کانال قیمتی ۱۳۰ دلار به ازای هر تن صعود کرد و ظرف سه روز پایانی هفته در این کانال قیمتی معامله شد.

به گزارش بلومبرگ، پکن قصد دارد حداقل یک تریلیون یوان معادل ۱۳۷ میلیارد دلار را به عنوان بودجه برای ساخت مسکن مقرون به صرفه و همچنین نوسازی زیرساخت روستایی در این کشور هزینه کند.

این محرک دولتی، علاوه بر یک تریلیون اوراق قرضه دولتی است که دولت این کشور برای تامین بخشی از بودجه ساخت‌وساز به تصویب رساند و در بازه سه ماه اجرایی می‌شود.

محرک‌های دولتی چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد، با ایجاد امیدواری نسبت به رشد تقاضا در بازار آهن و فولاد زمینه اوج‌گیری بهای محصولات سنگ‌آهن و فولاد را مهیا کرد؛ به این ترتیب سنگ‌آهن به بیشترین نرخ پس از بازه هشت ماه اخیر صعود کرد.

سنگ‌آهن در بازه ماهانه ۸.۵ درصد گران شد. در عین حال، بر نرخ آن در بازه سالانه ۳۳ درصد افزوده شد. این صعود قیمتی در حالی در بازار آهن فولاد چین رقم خورده است که بحران مالی در شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چینی روزبه‌روز شدیدتر می‌شود و تاثیر آن بر افت مستمر قیمت خانه در چین مشهود است.

در شرایطی که سنگ‌آهن وارداتی به چین با حمایت محرک‌های دولتی چین سودای صعود دارد، سازمان‌های نظارتی چین درصدد برآمده‌اند تا با افزایش نظارت بر معاملات سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان، مانع استمرار این جریان افزایش قیمت شوند.

اخیرا کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین گزارش داد که قیمت سنگ‌آهن به طور غیرمنطقی بالاست که منجر به اعمال محدودیت‌هایی بر معاملات آتی و فروش نقدی این محصول در بورس کالای دالیان شد. سقف خرید سنگ‌آهن در معاملات آتی برای قراردادهای تحویل ماه ژانویه ۲۰۲۴، به ۵۰۰ لات در بازه روزانه محدود شد.

قیمت مسکن نوساز در چین ظرف ماه اکتبر ۲۰۲۳، برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت. میزان افت نرخ ثبت شده برای قیمت مسکن در چین، بیشترین میزان پس از زمان اوج‌گیری کرونا در این کشور طی سال گذشته بوده است. این کاهش قیمت، نشان‌دهنده تضعیف گسترده تقاضا در بازار املاک چین است.

بر اساس محاسبات رویترز و بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS)، قیمت مسکن نوساز این کشور ظرف ماه اکتبر سال جاری میلادی، ۰.۳ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشت؛ این در حالی بود که بهای مسکن نوساز در این کشور در ماه سپتامبر، کاهش ۰.۲ درصدی را به همراه داشت.

منبع: بازار

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.