جستجو

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت از تعریف ۲۰ حوزه پیشران فناوری در راستای توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان در این وزارتخانه خبر داد.


محمد مجید فولادگر در پنل تخصصی مرجعیت فناورانه همایش ملی مرجعیت علمی که در محل کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: ما امروز مرجعیت فناورانه در منطقه داریم و کشورهای مختلف برای صادرات زیست فناوری، نانو، فناوری ساخت نیروگاه به ما اصرار می‌کنند.

وی با بیان اینکه آنچه که داریم را درست روایت نکردیم و اعتماد به نفس ما ضعیف است‌، اظهار کرد: مسائل پیش روی ما شامل مسائلی چون ناپیوستگی و فقدان انسجام کامل در سیاست‌های داخل، کاهش تسهیلات بانکی برای تولید و تخصیص ارز برای تولید، کم توجهی به زنجیره انتقال یا خلق دانش، تضعیف نهادهای موفق در انتقال فناوری در سال‌های گذشته، بی‌توجهی به صادرات و بازارهای دانش‌بنیان است‌.

به گفته فولادگر از مجموع ۹۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان فقط ۷۰ شرکت، شرکت‌های بزرگ هستند و بقیه نیاز به بازار دارند.

فولادگر با بیان اینکه کشور با ضعف در شبکه بین‌المللی فناورانه مواجه است، گفت: نهادهای مالی و تضامین مالی، نتوانسته‌اند سرمایه مردم عادی را به تولید دانش‌بنیان جذب کنند؛ زیرا کسی به مردم تضمین نمی‌دهد. نهادها و افراد واسط که در کشور بین مجلس، بازار و دانش‌بنیان‌ها فعال باشند، نداریم.

وی سه سناریو را برای مرجعیت فناورانه توصیف کرد و گفت: سناریوی اول مرجعیت از دست رفته به دلیل مهاجرت شرکت‌ها و نخبگان و کارآفرینان استارتاپ‌ها است. سناریوی دوم مرجعیت شراکتی یا شبکه‌ای که می‌توانیم وارد مرجعیت بشویم که همه آن دست خودمان نباشد و با همکاری کشورهایی نزدیک مانند هند، روسیه یا پاکستان خلق شود. سناریوی سوم مرجعیت اقتدارآفرین یا پایدار است که با استفاده از ظرفیت‌های ۲۰ ساله گذشته مرجعیت خود را خلق کنیم.

وی ادامه داد: راهکارهای پیشنهادی شامل فعال‌سازی اندیشکده‌های مرتبط با این حوزه، تقویت دیپلماسی فناورانه، ایجاد شبکه منسجم و قدرتمند در منطقه و ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت ادامه داد: در این راستا در این وزارتخانه برنامه‌هایی را برای توسعه زیست بوم فناوری در دستور کار داریم که از جمله می‌توان به برگزاری رویدادی برای شناسایی و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به نهادها و سازمان‌ها اشاره کرد.

وی تعریف حوزه‌های پیشران را از دیگر اقدامات نام برد و یادآور شد: در این حوزه ۲۰ حوزه پیشران را تعریف کردیم که از آن جمله می‌توان به حوزه خودروهای برقی اشاره کرد؛ ما در تله ارزان‌بودن قیمت بنزین گیر افتاده‌ایم و مجبور به توسعه خودروهای برقی هستیم.

وی طراحی و ساخت موتور هواپیما و کشتی و توسعه خدمات فنی را از دیگر حوزه‌های پیشران نام برد.

منبع: ایسنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.