جستجو

قیمت جهانی قراضه فولادی از ابتدای نوامبر، به دلیل رشد تقاضا در میان عرضه محدود افزایش یافته است.


قیمت های جهانی قراضه فولادی در هفته منتهی به روز جمعه (۲۴ نوامبر) عمدتاً افزایش یافت. بررسی ها نشان می دهد روند مثبت در بازار جهانی قراضه فولادی به دلیل رشد تقاضا در میان عرضه محدود حفظ می شود.

فعالان بازار در روز جمعه (۱ دسامبر) اعلام کردند از ابتدای نوامبر، قیمت قراضه فولادی در بازارهای بزرگ جهان از جمله ترکیه، آمریکا و چین افزایش یافته است. این روند مثبت با عرضه محدود و افزایش تقاضا در آستانه فصل تعطیلات زمستانی حمایت می شود. از آنجایی که انتظار نمی رود نرخ جمع آوری قراضه فولادی بهبود یابد، اکثر فعالان بازار انتظار دارند که قیمت مواد خام به روند صعودی خود ادامه دهد.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار ترکیه

بررسی ها نشان می دهد قیمت قراضه فولادی HMS 1/2 در ترکیه برای هفته ۱۷ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ به ۳۸۷ تا ۳۹۰ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی ترکی در هفته منتهی به روز جمعه (۲۴ نوامبر) حدود ۲.۶ درصد یا ۱۰ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل افزایش یافته است. بنابراین بررسی ها نشان می دهد قیمت‌ قراضه فولادی در بازار ترکیه ۶.۶ درصد نسبت به ۲۰ نوامبر افزایش یافته که معادل ۲۴ دلار در هر تن می باشد.

در این میان معامله گران گزارش دادند قیمت قراضه فولادی ترکیه با تقاضای فولادسازان محلی حمایت می شود. باید توجه داشت که تولید کنندگان محصولات فولادی در میان بهبود بازار فولاد و تثبیت سایر عوامل اقتصادی که اخیراً تجارت را با مشکل مواجه کرده اند، مواد خام را خریداری می کنند.

به نقل از برخی تاجران، فولادسازان مستقر در ترکیه همچنان با تقاضای ضعیف صادراتی برای میلگرد فولادی و همچنین مشکلاتی در انتقال افزایش هزینه مواد خام به مصرف کنندگان نهایی مواجه هستند. بررسی ها نشان می دهد تقاضای داخلی که محرک اصلی بازار میلگرد فولادی ترکیه است نیز هیچ نشانه ای از بهبود واقعی نشان نمی دهد.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند علیرغم عوامل منفی، قیمت قراضه فولادی به دلیل عرضه محدود مواد خام، یورو قوی تر و افزایش نرخ حمل و نقل در سطوح بالایی حفظ شده است که بالاترین سطح از اوایل ژوئن ۲۰۲۳ گزارش شده است.

به نقل از برخی منابع خبری، شرکت های فولادی به طور فعال در حال تکمیل سهام خود در آستانه فصل تعطیلات زمستانی هستند، زیرا احتمال دارد أوضاع عرضه محصولات فولادی در ترکیه حتی بدتر از وضعیت فعلی شود.

فعالان بازار اعلام کردند فولادسازان ترکیه معتقدند که قیمت قراضه فولادی در حال حاضر به سطوح اوج خود رسیده است و به زودی تثبیت خواهد شد، زیرا اکثر کارخانه ها در حال تکمیل رزرو محموله هستند و شاخص های کلیدی این بخش به رشد بیشتر قیمت مواد خام کمکی نمی کند. در عین حال، برخی از آنها انتظار دارند قیمت قراضه فولادی در ترکیه تا پایان سال به حداقل ۴۰۰ دلار در هر تن افزایش یابد، زیرا نرخ جمع آوری قراضه فولادی در این کشور پایین است و همچنان رو به کاهش خواهد بود.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده آمریکا

به نقل از برخی منابع خبری، بازار قراضه فولادی ایالات متحده آمریکا (ساحل شرقی) نیز در حال رشد است. در هفته ۱۷ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده آمریکا به ۳۵۰ تا ۳۵۱ دلار در هر تن فوب رسید که نسبت به هفته قبل با افزایش ۱.۲ درصدی یا ۴ دلار در هر تن همراه بوده است. به طور کلی از ابتدای نوامبر ۲۰۲۳، قیمت قراضه فولادی در سواحل شرقی ایالات متحده امریکا حدود ۲۶ دلار در هر تن یا ۸ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده آمریکا اکنون به بالاترین سطح خود از اوایل جولای ۲۰۲۳ رسیده است.

در این میان معامله گران گزارش دادند روند صعودی بازار قراضه فولادی ایالات متحده با افزایش تقاضا و قیمت ها در بازارهای صادراتی به ویژه در ترکیه و همچنین افزایش قیمت ورق گرم در بازار داخلی حمایت می شود. طبق بررسی های انجام شده، انتظار می رود این بازار در ماه دسامبر حمایت شود.

به نقل از برخی تاجران، فعالان بازار بر این باورند که قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده آمریکا در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت، اما این رشد ممکن است به دلیل تقاضای ناکافی برای مواد خام از سوی فولادسازان آمریکایی مهار شود. از سوی دیگر، فعالیت معاملاتی با عرضه محدود و تمایل تولیدکنندگان فولاد برای تکمیل ذخایر قبل از تعطیلات زمستانی حمایت خواهد شد.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار چین

تحلیل گران بازار اعلام کردند در بازار داخلی چین نیز قیمت قراضه فولادی بهبود یافته است، اما نرخ رشد بسیار کمتر از ترکیه و ایالات متحده امریکا است. در چین برای هفته ۱۷ تا ۲۴ نوامبر، قیمت قراضه فولادی در محدوده ۳۹۱.۳۱ دلار در هر تن اعلام شد. باید توجه داشت که قیمت قراضه فولادی چین در هفته منتهی به روز جمعه (۲۴ نوامبر) نسبت به هفته قبل حدود ۰.۸ درصد رشد داشته است. باید توجه داشت که قیمت قراضه فولادی چین از ابتدای نوامبر ۲۰۲۳ حدود ۲.۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

به نقل از برخی تاجران، در هفته منتهی به روز جمعه (۲۴ نوامبر) قیمت قراضه فولادی داخلی چین با افزایش تقاضای فولادسازان حمایت شد. بررسی ها نشان می دهد افزایش قیمت کک، هزینه آهن خام را افزایش داده و فولادسازان را به مصرف بیشتر قراضه فولادی مجبور کرده است. علاوه بر این باید توجه داشت که در هفته ۱۷ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ میزان جمع آوری قراضه فولادی کاهش یافت در حالی که تقاضا شروع به رشد کرد.

فعالان بازار اعلام کردند در حال حاضر، فولادسازان مستقر در چین برای جلوگیری از افزایش هزینه ها تلاش می کنند تا از افزایش قیمت قراضه فولادی جلوگیری کنند، اما شرایط بازار تا حد زیادی به عرضه قراضه فولادی در هفته جاری بستگی دارد. با توجه به بررسی های انجام شده، انتظار نمی رود عرضه به سطح تقاضا بازگردد، بنابراین قیمت قراضه فولادی در چین به افزایش خود ادامه خواهد داد.

اوکراین در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ میزان صادرات قراضه فولادی را به ۱۳۱.۱ هزار تن رساند. این در حالی است که میزان صادرات قراضه فولادی در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۳.۷ برابر نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

در این میان معامله گران گزارش دادند میزان واردات قراضه فولادی در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به اوکراین ۰.۸ هزار تن رسید. این در حالی است که میزان واردات قراضه فولادی در مدت ذکر شده به اوکراین با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.