جستجو

افزایش قیمت‌های جهانی در پی رشد میزان تقاضا موجب شده است تا بازار داخلی فولاد نیز تکانی بخورد و فعالان این صنعت نیز به تکاپوی خرید بیفتند. این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت آهن اسفنجی، در معاملات شمش فولادی التهاباتی به وجود آمد. بررسی‏‏‌ها نشان می‌دهد در رینگ صنعتی دوشنبه ۲۰ آذرماه بیش از ۸۸ ‌درصد میزان شمش عرضه ‌شده به فروش رسید.


روال سال‌های گذشته مبنی بر قطعی و محدودیت گاز در واحدهای فولادی در فصل سرما موجب نگرانی تولید کننده‌‌‌ها شده است، از این ‌رو واحدهای تولیدی تا پیش از اجرای محدودیت‌های جدی گاز اقدام به تولید بیشتر نسبت به ماه‌‌‌های گذشته کرده‌‌‌اند و از طرفی قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته روند صعودی را در پیش گرفته‌‌‌اند.

بررسی معاملات آهن اسفنجی در بورس‌کالا نشان می‌دهد که روز شنبه ۱۸ آذرماه حدود ۱۰۲ ‌هزار تن آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی عرضه شد که با تقاضای ۱.۸ برابری نسبت به عرضه مواجه شد و از این‌رو ۱۰۰ ‌درصد میزان آهن اسفنجی عرضه ‌شده مورد معامله قرار گرفت.

همچنین بررسی روند قیمتی آهن اسفنجی طی هفته‌‌‌های اخیر نشان می‌دهد که روز شنبه میانگین قیمت موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی بیش از ۱۳‌هزار و ۵۰۰ تومان به ثبت رسید که نسبت به معاملات هفته گذشته ۷.۴ ‌درصد افزایش قیمت را گزارش می‌کند.

افزایش قیمت آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی این نوید را می‌دهد که قیمت شمش نیز طی هفته‌‌‌های آتی به مسیر صعودی خود ادامه دهد. همچنین افزایش قیمت میلگرد در تالار صنعتی و معدنی روز چهارشنبه ۱۵آذر موجب شد تا این بازار که در رکود نسبی به دام افتاده بود، تکانی بخورد و نوردکاران را با انگیزه مقطعی مواجه کند و از این‌رو هیجان خرید به بورس‌کالا بازگشته است.

همچنین بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که روز چهارشنبه ۱۵آذر میزان تقاضا و معاملات میلگرد نسبت به هفته پیش از آن روند افزایشی داشت و با توجه به شرایط فعلی بازار می‌‌‌توان برای آینده بخش فولاد چشم‌‌‌انداز نسبتا روشنی را ترسیم کرد.

رونق صادرات، گره بازار فولاد را باز می‌کند

بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت سنگ‌آهن صادراتی نیز طی چند هفته گذشته با توجه به افزایش میزان تقاضا که ناشی از انبارسازی چینی‌‌‌ها در پایان سال میلادی است، در کانال افزایش قرار گرفته و به ۱۳۷ دلار به ازای هر تن رسیده است. قیمت جهانی شمش نیز روند صعودی را طی کرده و به بیش از ۵۰۰ دلار به ازای هر تن فوب خلیج‌فارس رسیده است.

با توجه به افزایش میزان تقاضای پایان سال میلادی پیش‌بینی می‌شود که تا دو هفته آینده شرایط قیمتی با همین روند پیش برود و تحلیلگران معتقدند که قیمت‌ها در بازار فولاد با توجه به افت تقاضا با آغاز سال نو میلادی تا حدودی کاهشی خواهد شد، اما قیمت‌ها به چند ماه پیش بازنخواهد گشت. با توجه به بهبود قیمت‌های جهانی فولاد می‌‌‌توان چشم‌‌‌انداز صادراتی را برای محصولات ایرانی روشن ترسیم کرد.

با توجه به رکود و تنگنایی که بخش داخلی فولاد طی چند ماه گذشته در آن به دام افتاده بود، افزایش قیمت‌های جهانی را می‌‌‌توان نوعی محرک بازار داخلی تلقی کرد که با تقویت مسیرهای صادراتی و معاملات بین‌المللی می‌‌‌تواند رونق را به بخش داخلی فولاد تزریق کند. همچنین عرضه بیشتر کارخانه‌‌‌ها در بورس‌کالا به صورت سلف انجام می‌شود و از طرفی عرضه‌‌‌های اعتباری محدودتر شده است، بنابراین شرایط کنونی می‌‌‌تواند به نزدیک شدن قیمت بورس‌کالا به بازار کمک کند و در ادامه موجب ثبات قیمت خواهد شد. به طور کلی افزایش میزان تقاضا و همچنین صعودی شدن قیمت‌ها موجب شده است تا فعالان فولاد به آینده تولید و بازار امیدوارتر شوند و می‌‌‌توان برای چند ماه آینده بازار پویاتری را پیش‌بینی کرد که رونق گرفتن صادرات به شکست رکود بازار داخلی کمک خواهد کرد.

معامله ۸۸ درصدی شمش عرضه شده

بازار فیزیکی روز دو‌‌‌شنبه ۲۰ آذرماه میزبان ۲۱۹‌ هزار و ۵۰۰ تن شمش فولادی بود که با تقاضایی در حدود ۳۲۷‌هزار و ۳۹۵تن مواجه شد که از این میزان حدود ۱۹۴‌ هزار و ۷۹۰ تن مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر معادل ۸۸.۶‌ درصد از میزان عرضه به فروش رسید. بررسی آمار نشان می‌دهد که میزان تقاضا در هفته جاری حدود‌ ۱۱درصد نسبت به ‌روز معاملات هفته گذشته کاهش داشته است.

معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز دوشنبه ۲۰ آذرماه نشان می‌دهد که دادوستد شمش‌‌‌های فولادی با میانگین قیمت معاملات ۱۸‌ هزار و ۷۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شده که نسبت به میانگین قیمت معاملات در هفته‌‌‌های گذشته ۳۴۵ ریال کاهش داشته است. معاملات انواع شمش فولاد در بازار فیزیکی روز ۲۰ آذرماه در بازه قیمت پایه ۱۷‌ هزار و ۸۵۰ تومان تا‌ ۱۸هزار و ۶۲۷ تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد.

پیش‌بینی می‌شود معاملات در تالار صنعتی بورس‌کالا هفته آینده نیز در بازه قیمتی ۱۸‌ هزار و ۱۸۰ تومان تا ۱۸‌ هزار و ۹۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شود که در این شرایط عملا رشد قیمت و افزایش میزان تقاضا برای شمش فولاد ادامه خواهد داشت که افزایش نسبی میزان تقاضا در رینگ صنعتی می‌‌‌تواند پیام بهبود شرایط معاملات و اوج‌‌‌گیری قیمت را در پی داشته باشد. در بین عرضه‌‌‌کننده‌‌‌های شمش فولادی در رینگ فیزیکی نام فولاد خوزستان نیز به چشم می‌‌‌خورد که روز دوشنبه ۲۰ آذرماه حدود ۳۰‌ هزار تن شمش عرضه کرد که با استقبال ۴۵‌ هزار و ۶۰۰ تنی مواجه شد و از این میزان ۲۷‌ هزار و ۶۰۰ تن شمش با قیمت ۱۸ ‌هزار و ۶۷۷ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.