جستجو

چالش آینده ای با تولید فولاد کم کربن در رأس دستور کار سیاست مداران زیادی قرار دارد و می تواند به یک فاکتور کلیدی برای برخی از مهم ترین انتخابات عمومی اروپا در سال 2024 تبدیل شود.

فولاد یک کالای حیاتی است که در تمام صنایع کلیدی از خودروسازی گرفته تا لوازم خانگی و بخش‌های ساختمانی و هوافضا استفاده می‌شود. این بخش حدود 8 درصد از انتشار سالانه گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهد که برای ایفای نقشی معتبر در دستیابی به اهداف اقلیمی باید حداقل 90 درصد کاهش یابد.

اما برای دستیابی به این تغییرات، این صنعت، که یکی از شش بخشی است که برای کاهش آلاینده ها دشواری های زیادی پیش رو دارد، نیاز به ایجاد مشاغل جدید، پایان دادن به برخی مشاغل، تصویب قوانین جدید و منابع مالی جدید دارد. تعدادی از پروژه‌ها برای تولید فولاد کم کربن در سال 2023 در اروپا آغاز شد و شرکت‌ها شروع به مشورت با مردم و اتحادیه‌ها در مورد برنامه‌هایی برای بستن یا تغییر بخش های با آلایندگی بالای خود کردند. انتظار می رود چنین مذاکراتی در سال 2024 نیز ادامه یابد و قیمت کالاهای مصرفی با اجرای قوانین جدید افزایش یابد.

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی فولاد تا سال 2050 نسبت به 1.88 میلیارد تن تولید شده در سال 2022 تا 30 درصد افزایش یابد، انتظار می‌رود اهرم اصلی برای کربن زدایی صنعت فولاد از اتخاذ فرآیندهای تولید فولاد کم کربن حاصل شود. به همین دلیل، این صنعت نیاز به تغییرات اساسی دارد، زیرا فولاد یک ماده اولیه بسیار مهم برای بسیاری از صنایع است بر اساس داده های جهانی، سال 2022 به طور متوسط هر تن فولاد تولید شده منجر به انتشار 1.91 تن دی اکسید کربن شد که شدت انتشار کربن بسته به نوع خط تولید و مواد اولیه مورد استفاده برای تولید فولاد تغییر می کند. در سطح جهان، 72 درصد فولاد تولیدی با استفاده از کوره های بلند ساخته می شود که آلاینده ترین راه برای تولید فولاد است، در حالی که 28 درصد نیز با استفاده از کوره های قوس الکتریکی تولید می شود.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.