جستجو

صندوق‌ها، شرط‌بندی خود را برای کاهش قیمت‌های مس کاهش داده‌اند، زیرا باد مخالف اقتصاد کلان کاهش یافته و بازار به طور جمعی، پویایی عرضه مس را ارزیابی می‌کند. مدیران مالی در حال حاضر در هر دو قرارداد بورس فلزات لندن (LME) و CME، دارای سود خالص مس هستند.


تغییر در موقعیت اساسی از پایان اکتبر، زمانی که مس سه ماهه LME با پشتیبانی تکنیکال کلیدی در پایین‌ترین حد خود بین 7867 تا 7871 دلار در هر تن قرار گرفت، رخ داده است. سقوط پیش بینی شده (شکسته شدن کف تکنیکال) هرگز اتفاق نیفتاد و مس لندن از آن زمان به 8530 دلار بازگشته است.

بازگشت قیمت باعث تغییر موضع در میان صندوق های کوتاه مدت گشته است. اما این اثر با انتظارات مبنی بر اینکه چرخه کاهش نرخ بهره ایالات متحده از اوج خود عبور کرده است و نشانه هایی مبنی بر اینکه عرضه مس آنچنان که قبلا تصور می شد قوی نیست، تقویت شده است.

مدیران در مجموع با کمبود مس CME به میزان 21,553 قرارداد در پایان اکتبر روبرو بودند، زمانی که به نظر می رسید قیمت احتمالاً از محدوده سال 2023 خود در جهت نزولی خارج شود. طبق آخرین برآورد تعهدات معامله گران، از آن زمان به مدت خالص به 6866 قرارداد تغییر کرده است.

این چرخش نشان دهنده کاهش شدید در موقعیت های فروش مستقیم از 76,717 قرارداد به 46,558 قرارداد است در حالی که موقعیت های خرید قطعی تغییر اندکی داشته اند. موقعیت سرمایه گذار در لندن دقیقاً منعکس کننده موقعیت آن سوی اقیانوس اطلس است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجموعا از موقعیت 15,116 قرارداد در اکتبر به موقعیت خرید خالص 15,046 قرارداد تغییر کرده‌اند و شرط‌بندی‌ها از 47,714 قرارداد به 25,674 کاهش یافته‌اند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، هفته گذشته گفت که بانک مرکزی ایالات متحده احتمالاً بدون افزایش نرخ بهره عمل خواهد کرد، که بخشی از فشار وارده بر مس را در ماه‌های اخیر کاهش داده است. این تغییر لحن کلان با رشته ای از پیشرفت های صعودی در دینامیک نمودار مس همزمان شده است.

اگرچه اکثر تحلیلگران به دلیل نقش اصلی این فلز در داستان انتقال انرژی، تقریباً به طور کلی چشم‌انداز قیمت میان‌مدت مس را افزایش می‌دهند، اما چشم‌انداز کوتاه‌مدت به‌دلیل افزایش پیش‌بینی‌شده در عرضه معادن در سال جاری و سال آینده به‌طور قابل‌توجهی متفاوت بود.

کارخانه های ذوب چینی حداقل امیدوار بودند که با توجه به شرایط امسال قیمت را به 88 دلار در هر تن و 8.8 سنت در هر پوند برای تبدیل کنسانتره به فلز تصفیه شده افزایش دهند، اما آنها کاهش را به ترتیب به 80 دلار و 8.0 سنت برای سال 2024 پذیرفته اند. اولین افت این چنینی در سه سال اخیر نشان دهنده اعتراف متقابل به این بود که بازار مواد خام به اندازه مورد انتظار عرضه نخواهد شد.

طی چند روز پس از توافق بر سر شرایط قیمت ذوب، یک معدن بزرگ مجبور به تعطیلی شد در حالی که دو تولیدکننده بزرگ دستورالعمل تولید خود را کاهش دادند. پس از اینکه دادگاه عالی خلاف قانون اساسی بودن مجوز معدنکاری این شرکت را صادر کرد، دولت پاناما دستور تعطیلی معدن کوبر پاناما (FM.TO) First Quantum را صادر کرد. این معدن در سال 2019 وارد مرحله تولید شد و در سال گذشته 350 هزار تن مس محتوی تولید کرد، به این معنی که از دست دادن آن ضربه بزرگی به عرضه جهانی وارد می کند.

در همین حال، هر دو شرکت Anglo American (AAL.L) و Vale برزیل (VALE3.SA)، دستورالعمل تولید را برای سال‌های 2024 و 2025 کاهش داده‌اند. شرکت Anglo شرایط تولید خود را 180000-210000 تن در سال آینده و به 150000-180000 تن در سال 2025 کاهش داده است. گاید لاین های به‌روزرسانی‌شده Vale کمتر چشمگیر بود، اما برای تحلیلگران Macquarie Bank کافی بود تا 100000 تن از پیش‌بینی‌های عرضه معدن خود را تا سال 2026 کاهش دهند.

اجماع بسیار سختی مبنی بر اینکه مس به سمت یک دوره مازاد عرضه در سال 2024 و 2025 پیش می رود، به سرعت در حال از بین رفتن است.اجماع تازه در حال ظهور این است که بازار کنسانتره در بهترین حالت متعادل خواهد بود و احتمالاً در سال آینده با کسری همراه خواهد بود.سرمایه گذاران هنوز متقاعد نشده اند که Long term روی مس ادامه دهند. امار LME، که در حال حاضر در contango گسترده است، نشان می دهد که کمبود فوری مس وجود ندارد اما تغییر چشم‌انداز آماری مس، بسیاری از بازیگران مالی را متقاعد کرده است که انتظار کاهش قیمت مس به این زودی‌ها خالی از لطف نیست.

منبع: کانال انجمن مس ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.