جستجو

نوسانات نرخ ارز، عوارض صادراتی و زمان بازگشت نامناسب ارز، صادرات ایران را با چالش‌های جدی مواجه کرده‌ است. این چالش‌ها باعث شده تا صادرکنندگان نتوانند با قیمت‌های رقابتی در بازارهای جهانی حضور داشته باشند و به همین دلیل، بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهند.


طبعاً بازگشت ارز صادراتی باید انجام پذیرد و با کلیت موضوع مسئله‌ای نداریم. اما موضوعاتی مانند نرخ بازگشت ارز، زمان بازگشت ارز و عوارض صادراتی، مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است؛ این ها گفته‌های سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران است. او در خصوص نرخ ارز صادراتی گفت: گمرک با همکاری برخی تشکل‌ها برای کالاهای صادراتی نرخ مشخصی تعیین می‌کند. اما در اکثر اوقات این نرخ از نرخ کالایی که صادرکنندگان فروخته‌اند بیشتر است. به عنوان مثال، جنسی را با نرخ 95 دلار صادر کرده‌ایم، اما در جدول گمرک قیمت آن 125 دلار نوشته شده است. بنابراین اعداد و ارقام دقیق نیستند و اختلافات بالایی را در این خصوص به وجود آورده‌ است.

دبیر انجمن زغال سنگ در خصوص عوارض صادراتی گفت: بخشنامه عوارض صادراتی که هفته گذشته منتشر شد، مشکلات را تشدید کرده است. بازار صادراتی موضوعی بلند مدت است و وقتی با نوسانات قوانین و نرخ‌ها مواجه هستیم، طبیعتاً مشتریان به عنوان تامین‌کننده بلندمدت به صادرکنندگان ایرانی نگاه نمی کنند و باعث می شود جنس را با قیمت خیلی پایین تر به بازار عرضه کنیم.

وی ادامه داد: معادنی مانند فولادی ها که رانت انرژی دارند، شاید با موضوع مشکلی نداشته باشند و مساله برایشان سخت نباشد. اما نرخ بازگشت ارز برای معادنی که رانتی ندارند مهم است. این معادن برای خرید مواد اولیه خود باید دلار آزاد بپردازند، در حالی که هزینه‌هایشان ریالی است و با توجه به تورم 50 درصدی امسال، نرخ ارزی که دولت تعیین می‌کند، برای این معادن، تکلیفی است و باعث می‌شود تولیدکنندگان نتوانند با سایر کشورها رقابت کنند.

صمدی گفت: نوسانات نرخ ارز و عوارض صادراتی باعث می‌شود که صادرکنندگان نتوانند با قیمت‌های رقابتی در بازارهای جهانی حضور داشته باشند به عنوان مثال در سال‌های اخیر، قیمت‌گذاری دستوری باعث شد تا بازار سنگ های تزئینی و نما را از دست بدهیم، بنابراین در بازار سنگ‌های تزئینی نیزقیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند این تنوع را پوشش دهد. بنابراین، بهترین راه برای توسعه بازار صادرات سنگ‌های تزئینی، ایجاد فضای رقابت آزاد است.

دبیر انجمن زغال سنگ افزود: وقتی ارزش پول کشوری پایین می‌آید، صادرات آن کشور ارزش بیشتری پیدا می کند. این موضوع می‌تواند باعث افزایش صادرات شود. اما در ایران، علی‌رغم اینکه صادرکنندگان مجبورند ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ آزاد بفروشند، نرخ تکلیفی پایین‌تر از نرخ آزاد است. این موضوع باعث می‌شود که صادرکنندگان درآمد کمتری از صادرات خود داشته باشند و انگیزه آنها برای صادرات کاهش یابد.

وی در پایان با اشاره به کاهش 20 درصدی تولید زغال سنگ نسبت به سال گذشته افزود: کاهش تولید زغال سنگ کشور در اثر سیاست قیمت گذاری تکلیفی است و باعث شده تا امسال افزایش تولید نداشته باشیم بنابراین برای حل این موانع باید قیمت گذاری دستوری کنار گذاشته شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.