جستجو

صعودی شدن بهای برنت در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری و همچنین افزایش میزان تقاضا در روزهای پایانی سال‌جاری موجب شده بود که فلزات آهنی و غیرآهنی نیز با توجه به گران شدن انرژی در کانال افزایشی قرار بگیرند.


تقویت تقاضا برای فولاد و محصولات وابسته به آن همچون میلگرد در ماه پایانی سال‌جاری میلادی تحت‌ تاثیر انبارش چینی‌ها موجب افزایشی شدن قیمت در بازارهای جهانی شد که از نیمه ماه دسامبر با توجه به کاهش نسبی میزان تقاضا، قیمت‌ها با یک عقبگرد وارد فاز کاهشی شدند.

بررسی ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که چین ۸۲.۶۶ میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده و همچنین در این مدت میزان تقاضا برای فولاد ساختمانی ۴.۸‌ درصد نسبت به ۱۱ ماهه ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

بررسی‌ بازارهای جهانی نشان می‌دهد که در روز چهارشنبه ۲۷ دسامبر با توجه به خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به پایان سال، تحت‌تاثیر آغاز کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو از اوایل ماه مارس آینده، شاخص‌های سهام‌ در آسیا به طور گسترده افزایش یافتند.

این چشم‌انداز که بانک‌های مرکزی بزرگ در سراسر جهان می‌توانند در سال ۲۰۲۴ کاهش نرخ بهره را آغاز کنند و فدرال‌رزرو می‌تواند پیشتاز آنها باشد بر بازارها تاثیر مثبت گذاشته است. آمریکا سال ۲۰۲۳ را با ترس از اینکه اثرات سیاست پولی سختگیرانه، اقتصاد را به رکود بکشاند گذراند، اما این‌گونه نشد و فدرال‌رزرو شرایط را مدیریت کرد.

سایه نفت بر بازار فولاد

شاخص برنت هفته جاری را با روند افزایشی آغاز کرده بود و با وجود ترس از اختلالات حمل‌ونقل در دریای سرخ، در معاملات روز ۲۷ دسامبر، شاخص برنت به ۸۰ دلار و ۵۲ سنت و شاخص نفت خام سبک آمریکا با ۳۵ سنت کاهش به ۷۵ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید.

صعودی شدن بهای برنت در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری و همچنین افزایش میزان تقاضا در روزهای پایانی سال‌جاری موجب شده بود که فلزات آهنی و غیرآهنی نیز با توجه به گران شدن انرژی در کانال افزایشی قرار بگیرند که عقبگرد شاخص برنت مجددا کامودیتی‌ها را وارد فاز کاهشی کرد.

با توجه به انقباضی بودن اقتصاد چین ظرف چند ماه گذشته و همچنین رکود در بخش مسکن و ساخت‌وساز در این کشور، میزان تولید و مصرف فولاد، به‌ویژه میلگرد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و موجب ایجاد نوسان شدید قیمتی فولاد و محصولات پایین‌دستی شد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش رشد اقتصاد جهانی همچنان روند تولید و مصرف فولاد در دنیا به مسیر کاهشی خود ادامه دهد.

میلگرد وارد فاز کاهشی شد

در این میان، بررسی‌های بازار جهانی نشان می‌دهد که در روز ۲۷ دسامبر معاملات آتی میلگرد به بیش از ۳‌ هزار و ۹۶۰ یوآن در هر تن افزایش یافت که نسبت به‌ روز ۲۰ دسامبر که قیمت میلگرد به ۳۸۶۰ یوآن در هر تن رسیده بود (کمترین میزان در یک‌ماه گذشته)، بهبود یافته و در مسیر افزایشی قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میلادی نیز در همین وضعیت باقی بماند، چراکه میزان تقاضای قوی پایان سال ناشی از انبارسازی چینی‌ها انتظارات را برآورده کرده است.

با توجه به وضعیت انقباضی اقتصاد چین طی چند ماه گذشته، میزان عرضه در این دوره نشان‌دهنده کاهش قیمت فولاد در سه‌ماهه دوم و سوم بود. این ضررها با کاهش زیاد قیمت ملک و متعاقب آن نکول برای توسعه‌دهندگان دارایی بدهکار که برای اقتصاد چین ضروری است، تشدید شد و قیمت فولاد را در ماه مه به پایین‌ترین میزان در سه‌ سال اخیر رساند.

همچنین با تصمیم دولت چین مبنی بر حذف سقف تولید فولاد در ماه اوت به‌ منظور دسترسی بیشتر به خرید نهاده برای تولیدکنندگان و سازندگان، قیمت‌ها تحت‌تاثیر قرار گرفتند. با این حال، معیارهای فولاد پس از تسریع سیاست‌های اقتصادی جدید پکن که به ایجاد و ساخت زیرساخت‌ها انگیزه می‌داد و فشار ناشی از توسعه املاک را خنثی می‌کرد، در اواخر سال در مسیر بهبود قرار گرفته است.

براساس معامله بر روی قرارداد تفاوت (CFD) که بازار معیار این محصول را دنبال می‌کند، نرخ فولاد از ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۶۳ یوآن به ازای هر تن معادل ۱.۵۷‌ درصد کاهش یافته است. براساس مدل‌های کلان جهانی و پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی انتظار می‌رود که فولاد تا پایان سال‌جاری با قیمت ۳‌ هزار و ۹۸۴ یوآن به ازای هر تن مورد معامله قرار گیرد.

پیش‌بینی کاهش تقاضا در سال ۲۰۲۴

بررسی سالانه ۲۰۲۳ در زمینه وضعیت فولاد نشان می‌دهد که میزان تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳.۳‌ درصد کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴ نیز به میزان ۱.۷‌ درصد کاهش یابد. براساس آخرین اظهارنظر مقامات موسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین (MPI)، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان در سال‌جاری ۸۹۰ میلیون تن فولاد تولید کرد که مازاد قابل‌ توجهی داشت.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که چین در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۳ حدود ۹۵۲ میلیون تن فولاد خام تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵‌ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. همچنین چین در سال‌جاری تاکنون ۸۳ میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ و بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. صنعت فولاد چین تحت فشار قابل‌توجهی از سوی بخش دارایی‌های بدهکار قرار گرفته است. به گفته محققان MPI تقاضا برای فولاد ساختمانی در سال ۲۰۲۳ با ۴.۸‌ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۵۰۶ میلیون تن رسید.

با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد چین همچنین براساس پیش‌بینی محققان MPI میزان تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۴ به ۸۷۵ میلیون تن کاهش خواهد یافت و تقاضای فولاد ساختمانی در سال آینده ۴‌ درصد کاهش می‌یابد. تقاضا از بخش زیرساخت کمک می‌کند تا حدی کاهش تقاضا از سمت بازار املاک جبران شود.

شیائو بانگ‌گو، معاون MPI، گفت: انتشار یک‌تریلیون یوآن بدهی دولتی و همچنین بدهی‌های دولت محلی که در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ پرداخت می‌شود، از بخش زیرساخت در سال ۲۰۲۴ حمایت می‌کند. همچنین براساس پیش‌بینی‌های این موسسه در سال ۲۰۲۴ با توجه به کاهش رشد اقتصادی در خارج از چین میزان صادرات فولاد و محصولات فولادی همچون میلگرد نسبت به سال ۲۰۲۳ روند کاهشی خواهد داشت.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.