جستجو

چشم انداز پیرامون بازارهای فولاد قرار است در سال 2024 تغییر کند، اما جزییات واقعاً چقدر تغییر خواهند کرد؟

بازارها، سه تغییر بالقوه را بررسی می‌کنند که می‌توانند بازار فولاد را تغییر دهند، در کنار سه چیز که احتمالاً از بین نخواهند رفت.

سه چیز که تغییر خواهد کرد:

1- افزایش سرعت پذیرش فولاد سبز

انتظار می‌رود که تقاضا برای فولاد سبز در اروپا و آسیا به دنبال تعهدات دولت‌ها و فولادسازان برای کربن‌زدایی این بخش افزایش یافته و حتی تسریع شود.

یکی از حوزه‌های مورد توجه در حال رشد، توسعه فناوری‌های کم کربن است که با حمایت قوی سهامداران دولتی و خصوصی از طریق سرمایه‌گذاری تقویت می‌شود. تغییر مورد انتظار شامل سرمایه بیشتر در دسترس بانک ها و وام دهندگان است، زیرا مردم به دنبال شیوه های استاندارد وام دهی و روش های قطعی تر برای تعیین کمیت و آزمایش حرکت شرکت به سمت فولاد کم انتشار هستند.

چنین سرمایه‌گذاری‌هایی قبلاً به فولادسازان این امکان را داده است که فناوری‌های تجاری قابل دوام و منابع قابل اعتماد انرژی پاک را کشف کنند.

2- الگوهای مصرف فولاد چین همچنان در حال تغییر

صنایع سنتی مصرف‌کننده فولاد در چین احتمالاً به تغییر ادامه می‌دهند و بر تولید و زیرساخت‌های جدید تمرکز می‌کنند.

افزایش تقاضای رو به رشد زیرساخت های جدید، انرژی های جدید و صنایع تولیدی مانند خودرو، کشتی سازی و لوازم خانگی، کاهش تقاضا از بخش املاک بیمار را جبران کرده است.

به گفته فعالان بازار، مصرف فولاد در بخش ساخت و ساز سنتی بعید است که رشد بالایی را مانند سال های گذشته حفظ کند، در حالی که تقاضا برای زیرساخت های جدید و تولیدات پیشرفته شاهد رشد قوی خواهد بود.

در همین دوره، سرمایه‌گذاری‌های تکمیل شده چین در پروژه‌های تامین برق انرژی هسته‌ای 41.5 درصد، برای انرژی بادی 42.5 درصد و برای انرژی خورشیدی 71.2 درصد افزایش یافت. تولید و فروش خودروهای انرژی نو در این کشور در ژانویه تا نوامبر 2023 به ترتیب نسبت به سال قبل 34.5 و 36.7 درصد افزایش یافته است.

3- کاهش حجم واردات ورق گرم ترکیه

انتظار می رود واردات ورق گرم ترکیه به دلیل تحقیقات ضد دامپینگ برای واردات آن از چین، هند، ژاپن و روسیه که از 31 اکتبر آغاز شد، کاهش یابد.

بیشتر کارخانه ها برای واردات ورق گرم از گواهی های وارداتی استفاده می کردند. اما از آنجایی که تقاضا در بازارهای صادراتی ضعیف بوده و تناژهای صادراتی بسیار کم بوده است، اکثر شرکت‌ها نمی‌توانند به اهداف واجد شرایط برای دریافت این گواهی‌ها دست یابند.

سه چیز که تغییر نمی کند:

1- چشم انداز نزولی در بازار املاک چین

فعالان بازار انتظار دارند که بازار املاک و مستغلات چین در سال 2024 بر تقاضای فولاد، به ویژه برای میلگرد، در بحبوحه نگرانی های مداوم در مورد نسبت بدهی سازندگان املاک و کاهش ارزش سرمایه گذاری خانه ها، فشار بیاورد.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، سرمایه‌گذاری توسعه ‌دهندگان املاک در پروژه‌های جدید در 10 ماه اول سال 2023 به 9.59 تریلیون یوان (1.35 تریلیون دلار) رسیده است که نسبت به سال گذشته 9.3 درصد کاهش داشته است.

فعالان بازار انتظار ندارند که توسعه دهندگان ملک ارزش سرمایه گذاری خود را در سال 2024 افزایش دهند.

2- عدم اطمینان به تقاضای پایین دستی برای فروآلیاژها

نگرانی در مورد تقاضای نامطمئن پایین دستی احتمالاً همچنان بر بازارهای فروآلیاژها تسلط خواهد داشت. فعالان بازار انتظار دارند که رکود اقتصادی حداقل در سه ماهه اول سال 2024 و احتمالاً پس از آن ادامه داشته باشد و حوزه هایی مانند ساخت و ساز و خودرو همچنان با انقباض مواجه باشند.

3- کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، همچنان واردکننده خالص فولاد

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس احتمالاً در سال آینده واردکنندگان خالص فولاد تخت خواهند بود.
اگرچه این گروه از کشورها به احتمال زیاد تا سال 2025 به بعد، با سرمایه گذاری هنگفتی که قبلاً در ظرفیت فولاد سبز آینده پمپاژ شده است، ظرفیت مازاد فولادسازی خواهند داشت، اما بعید است که این ظرفیت های جدید در سال 2024 شروع به تولید کنند.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.