جستجو

18 دی ماه 295 هزار و 20 تن ورق گرم HR فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه شد و بدون تغییر خاص قیمتی نسبت به هفته‌های قبل معامله شد. بررسی قیمت‌های اعلامی نشان می‌دهد در طول دی‌ماه قیمت ورق گرم در بسیاری از بازار‌های جهانی از جمله بورس فلزات لندن صعودی بود ولی ورق گرم در داخل کشور با ثبات قیمتی معامله شد. پیش از این عرضه ورق سرد هم با ثبات و البته با کاهش قیمتی همراه بود.


دوشنبه 18 دی ماه 295 هزار و 20 تن ورق گرم HR فولادمبارکه در بورس کالا عرضه شد و بدون تغییر خاص قیمتی نسبت به هفته‌های قبل معامله شد. این در حالی است که به نظر می‌رسد برخی بازیگران خارج از عرصه تولید علاقه مند افزایش قیمت در بازار خارج از بورس کالا هستند. اینکه این بازیگران پنهان چه کسانی هستند شاید بتوان ردپای انها را در میان واردکنندگان انبوه ورق به کشور در ماههای اخیر جستجو کرد. کسانی که با ارز گرانبهای کشور در ماههای اخیر اقدام به واردات کرده اند ولی ردی از عرضه ورق وارداتی یا محصول تولیدی در بورس کالا وجود ندارد.

افزایش تقاضا برای ورق گرم و سرد طی ماههای  گذشته یکی از مهم‌ترین حواشی پیرامونی بورس کالا بود. در معامله این هفته نیز برای 295 هزار و 20 تن ورق گرم ، حدود 315 هزار و 370 تن تقاضا وجود داشت. اگر‌چه در معامله این هفته قیمت ورق گرم نسبت به هفته قبل افزایش خاصی نداشت و به قیمت میانگین کیلویی 29 هزار و 218 تومان معامله شد. با این حساب قیمت هر تن ورق گرم فولاد مبارکه به 29 میلیون و 218 هزار تومان می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ماه‌های گذشته افزایش شدیدی برای ورق‌های گرم در بازار‌های جهانی وجود داشت. قیمت ورق گرم آمریکا از اواخر مهرماه بیش از 50 درصد افزایش یافت‌، ضمن اینکه قیمت ورق گرم چین نیز در نخستین معامله سال 2024 با جهش 18 دلاری به 584 دلار به ازای هر تن رسید. رشد قیمت سنگ‌آهن و قراضه از اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت محصولات فولادی به خصوص ورق گرم عنوان می‌شود. در معاملات این هفته بورس کالا نیز سطح تقاضای بالایی برای ورق‌های گرم فولاد مبارکه وجود داشت.

در معاملات این هفته قیمت فروشنده یا قیمت پایه کیلویی 23 هزار و 290 تومان بود ولی رقابت به دلیل تقاضای بالا برای ورق گرم قیمت مچ شده را حدود 25 درصد افزایش داد. با این حال قیمت ورق گرم فولاد مبارکه در طول دی‌ماه برخلاف قیمت ورق گرم در بازار‌های جهانی تقریبا ثابت بود.

آخرین قیمت‌های اعلامی متال‌بولتن نشان می‌دهد قیمت ورق‌های گرم بسیاری از تامین‌کنندگان به فراتر از 600 دلار افزایش یافته‌است. برای مثال قیمت ورق گرم فوب دریای سیاه در مرز 620 دلار معامله شده‌است و فروشندگان قیمت‌ پیشنهادی خود را تا حوالی 650 دلار افزایش داده‌اند.

فولاد مبارکه روز دوشنبه در کنار ورق گرم HR، عرضه کننده دو محصول ورق رنگی و ورق گالوانیزه نوع G بود. در معاملات ورق رنگی، هزار و 700 تن محصول با قیمت میانگین کیلویی 43 هزار و 866 تومان معامله شد و در معاملات ورق گالوانیزه نوع G نیز 3 هزار و 400 تن محصول با قیمت کیلویی 40 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. ورق رنگی و ورق گالوانیزه نوع G نیز بدون تغییر در قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.