جستجو

اختصاصی معدن‌مدیا؛

سرمایه‌گذاری گسترده فولاد مبارکه در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان یک بازی دوسر برد است. اگر دانش و خلاقیت که دو ضلع از مثلت نوآوری هستند، در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان باشند؛ فولاد مبارکه با ضلع سوم، یعنی «سرمایه»، در کنار این شرکت‌هاست تا مثلث نوآوری را کامل کند.

معاون خرید فولاد مبارکه: چه در نمایشگاه‌های تخصصی و چه در خود مجموعه، ما از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می‌کنیم تا فعالیتشان را ارائه کنند. در واقع فولاد مبارکه خود پیش‌قدم شده است و همکاری وسیعی که در سراسر کشور بین این مجموعه و مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته، باعث امیدبخشی به جوانان و شرکت‌های فناور و نوپا شده است تا در کشور خود بمانند و به فعالیت ادامه دهند.


مصطفی عطایی پور، معاون خرید فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با خبرنگار «معدن‌مدیا» بیان کرد: اگر بومی‌سازی را به بزرگراه تشبیه کنیم، این بزرگراه ورودی‌های متعددی دارد. از دهه 70 تاکنون در فولاد مبارکه تلاش گسترده‌ای برای ساخت داخلی قطعات و تجهیزات وارداتی صورت گرفته است؛ اما تنها مهندسی معکوس تمام فرایند بومی‌سازی نیست، بلکه فقط یکی از ورودی‌های این بزرگراه محسوب می‌شود.

عطایی‌پور با اشاره به روند فعالیت و توسعه بخش «مدیریت ساخت» گروه فولاد مبارکه، بیان کرد: این بخش در واقع اولین ورودی ما به بزرگراه بومی‌سازی بود و اقدامات موثر و ماندگاری در این راستا انجام شد؛ چرا که در مسیر تکامل و توسعه، دفاتر فنی و مهندسی با جدیت بیشتری ایجاد شدند و همگام‌سازی دانش فنی مهندسان ما با تکنولوژی روز دنیا با انسجام بیشتری شکل گرفت.

وی افزود: اگرچه تاکنون بیش از 90 درصد نیازهای فولاد مبارکه به دست سازندگان داخلی بومی‌سازی شده است اما این جریان کافی نیست. اکنون ما با هدف تولید محصولات خاص و پیشرفته، در مسیر ساخت قطعات و تجهیزات با فناوری بالا و پیشرفته گام برداشته‌ایم.

معاون خرید «فولاد» ادامه داد: به عبارت دیگر؛ ما درصدد خلق فناوری‌های جدید هستیم که همگام با شرکت‌های بزرگ جهانی در رده توسعه‌دهندگان فناوری قرار بگیریم.

عطایی‌پور اظهار داشت: تاکنون فولاد مبارکه 700 شرکت دانش‌بنیان را ارزیابی کرده و حدوداً 5 هزار میلیارد تومان سفارش ساخت به این شرکت‌ها داده است.

وی تاکید کرد: می‌توان گفت که مجموعه فولاد مبارکه بستر گسترده‌ای را برای همکاری با این شرکت‌ها فراهم کرده است؛ چه در نمایشگاه‌های تخصصی و چه در خود شرکت، ما از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می‌کنیم تا فعالیتشان را ارائه کنند. در واقع فولاد مبارکه خود پیش‌قدم شده است و همکاری وسیعی که در سراسر کشور بین این مجموعه و مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته، باعث امیدبخشی به جوانان و شرکت‌های فناور و نوپا شده است تا در کشور خود بمانند و به فعالیت ادامه دهند.

عطایی‌پور افزود: علاوه بر این؛ یکی از ماموریت‌های شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه (MSTID) این است که شرکت‌های توانمند را شناسایی کرده و قرارداد همکاری با آن‌ها منعقد کند و سرمایه‌گذاری مورد نیاز نیز در مسیر حمایت و توسعه این شرکت‌ها، از سوی MSTID صورت می‌گیرد.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ماه گذشته در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی، که در حاشیه نمایشگاه ایران متافو 402 برگزار شد، در این خصوص گفته بود: فولاد مبارکه برای ادامه مسیر خود دو راه داشت؛ اول اینکه توسعه تکنولوژی را با اتکا به گروه مهندسی داخلی شرکت آغاز کند؛ راه دوم این بود که به نوآوری باز روی بیاوریم و از ظرفیت نخبگان در سراسر کشور استفاده کنیم؛ ما راه دوم را انتخاب کردیم و سرمایه‌گذاری گسترده روی شرکت‌ها و مراکز دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار دادیم. رویکرد فولاد مبارکه در دهه فعلی، خلق ارزش‌افزوده پایدار و توسعه تکنولوژی با نگاه «نوآورانه» است و در این مسیر روی پنج محور اصلی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ محور اول آب، انرژی و اقتصاد چرخشی؛ محور دوم انقلاب صنعتی چهارم، محور سوم معادن کم‌عیار، محور چهارم تامین پایدار تجهیزات، قطعات و مواد مصرفی و محور پنجم توسعه محصول.

لازم به ذکر است نتایج بومی‌سازی در فولاد مبارکه نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۳۸۱ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مواد، قطعه و تجهیز در داخل کشور بومی‌سازی شده که علاوه بر تأمین به‌موقع و پایدار و کیفی، صرفه‌جویی حدود ۲,۹۶۸ میلیون دلار را در پی داشته است. سال گذشته فولاد مبارکه اصفهان با صرفه‌جویی ۱۷۰ میلیون دلاری، رتبه اول صرفه‌جویی ارزی در کشور را به خود اختصاص داد.

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.