جستجو

یک کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: سازمان زمین شناسی با تلاش های خود در دهه ۸۰، زمینه کشف معادن طلا، کرومیت و مس در سیستان و بلوچستان را فراهم کرد؛ اما با توجه به اینکه باید پذیرفت در مجاورت مرز بودن، ریسک سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف در این استان به دلیل اینکه در اذهان عمومی ناامن است را بالا می برد.


رضا اسلامی، کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی در خصوص طرح اکتشافات سیستماتیک و پی جویی مواد معدنی سیستان و بلوچستان که از اوایل دهه ۸۰ در سازمان زمین شناسی تعریف شده، گفت: سازمان زمین شناسی با ورود به استان سیستان و بلوچستان، نقشه های صدهزار ژئوفیزیکی را کار کرد و ۱۷۱ هزار کیلومتر استان را تحت پایش قرار داد.

وی ادامه داد: ذخایر طلایی که در خارستان و بیدستان کشف شده و مجموعه ذخایری که در چانعلی بزمان و یا ذخایر کرومیت و ذخایر منگنز و مس جانجا که در استان زاهدان کشف شده، نتیجه تلاش هایی بوده که سازمان زمین شناسی در دهه ۸۰ انجام داده است.

اسلامی با اشاره به پیشرفت قابل توجه استان سیستان و بلوچستان در زمینه اکتشافات گفت: سیستان و بلوچستان جزو اولین استان هایی است که کار اکتشاف و ژئوفیزیک هوایی در پهنه سرباز را انجام داده و اولین استانی است که ۵ برابر اکتشافی که در استان اصفهان کار شده، اکتشافات هوایی داشته است.

وی ادامه داد: معادن بزرگی از طلا داریم که شاید جایگزین معدن ساریگونی شوند و معادن بزرگی از کرومیت های خوش عیار داریم که شاید جایگزین کرومیت های هرمزگان گردند؛ بنابراین باید علاوه بر دانش، زمینه های سرمایه گذاری در این استان را بالا ببریم.

این کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: سرمایه گذاری عظیمی در معدن آهن پلاسری در جنوب سیستان و بلوچستان منطقه بزمان از سوی فولاد مبارکه صورت گرفته همچنین شستا در معدن طلا منطقه خاش سرمایه گذاری داشته و مس سرچشمه در معدن مس جانجا سرمایه گذاری عظیمی داشته؛ اما با توجه به اینکه باید پذیرفت در مجاورت مرز بودن، ریسک سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف در این استان به دلیل اینکه در اذهان عمومی ناامن است را بالا می برد؛ دولت باید ریسک امنیت سرمایه گذاری در این استان را افزایش دهد تا میزان سرمایه گذاری ها در این استان بیشتر شود.

اسلامی در پایان افزود: استان سیستان و بلوچستان جزو استان هایی است که در رتبه بندی چهارم و پنجم معادن فلزی آمده است؛ اما باید با افزایش دانش اکتشافات و به روز رسانی امکانات و تامین زیرساخت های مورد نیاز، در اکتشاف پهنه ها جدید کشور گامی موثر برداریم.

منبع: اقتصاد آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.