جستجو

بنا بر گزارش اخیر سازمان بین المللی توسعه و همکاری اقتصادی انتظار می رود امسال هم مازاد عرضه جهانی فولاد روندی صعودی داشته باشد و مشابه اوج سال 2014 که زمان آغاز بحران قبلی صنعت فولاد بود باشد.

عرضه فولاد سال 2023 تا 2.49 میلیارد تن شنیده شده در حالی که شرایط بازار ها پر چالش بود و برای پنجمین سال متوالی روند رشد داشت. میزان افزایش ظرفیت تولید برای اولین بار پس از ده سال از 50 میلیون تن عبور کرده 57 میلیون تن معادل 2.3 درصد رشد داشته است. آسیا نیز سهم 53.3 درصدی از این میزان رشد را از آن خود نمود.

این سازمان جهانی برآورد نموده که مازاد عرضه جهانی فولاد برای سه سال آینده تداوم داشته باشد. قابل ذکر است فاصله میان میزان ظرفیت تولید جهانی فولاد و میزان تولید آن سال 2023 به 610 میلیون تن افزایش یافته است.

این در حالیست که چشم انداز رشد تقاضای فولاد تحت تاثیر افزایش ریسک رکود جدی در چین قرار دارد.

همچنین کارشناسان معتقدند که مازاد عرضه جهانی فولاد رابطه مستقیمی با میزان آلایندگی کربنی این صنعت نیز دارد. طبق برآورد ها حتی با کاهش یک سومی میزان مازاد عرضه جهانی آلایندگی صنعت فولاد 2 تا 14 درصد کاهش خواهد یافت. ولی چشم انداز منفی تقاضای فولاد و افزایش انتقال ظرفیت های تولید از چین به سایر کشورها و سرمایه گذاری های جدید به ویژه در آسه آن و آفریقا نگرانی های جدید را برای سال های پیش رو ایجاد نموده است که مانع بزرگی پیش روی اهداف کربن زدایی صنعت فولاد نیز می باشد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.