جستجو

واحدهای ذوب فروآلیاژ در چین، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید محصولات سبز در سال ۲۰۲۴ با سه رویکرد استفاده بیشتر از نوآوری در فرایند ذوب، بررسی امکان استفاده از هیدروژن سبز و یافتن جایگزینی برای کک هستند.


حمایت دولت‌های محلی از تولید زیست‌پایشی و افزایش حجم تقاضای فولادسازان در صنایع پایین‌دستی در کنار ظهور پدیده‌ فرایند تولید مبتنی بر انرژی‌های پاک، بدین معناست که واحدهای ذوب فروآلیاژ در چین عزم خود را برای افزایش استفاده از برق سبز در فرایند تولید در سال ۲۰۲۴ جزم کرده‌اند. برخی از منابع به این موسسه اعلام کردند که این مسئله به نوبه خود مفهوم رقابت‌پذیری در تولیدکنندگان را افزایش خواهد داد و موجب بازطراحی در ساختار صنایع می‌شود.

از آنجایی که صنعت فروآلیاژها انرژی‌بر است، بنابراین تمرکز خاصی از سوی دولت این کشور در ارائه برنامه‌های گسترش تولید محصولات سبز در این صنعت معطوف شده است.

در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، بخش‌های مختلف در دولت چین و انجمن داخلی صنعت فروآلیاژ، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را در خصوص مسائل صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش میزان انتشار کربن و همچنین نیاز به دریافت مجوزهای سخت‌گیرانه برای راه‌اندازی واحد‌های ذوب فروآلیاژ سبز و محصولات نهایی ارائه کردند. انجام این اقدامات، به تدریج توجه واحدهای ذوب فروآلیاژ در چین را به خود جلب کرده است.

وانلی شی، دبیر کل انجمن صنعت فروآلیاژ چین بیان کرد: این تغییر یک روند فراگیر در صنعت فروآلیاژها محسوب می‌شود و می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های بیشتری در سال ۲۰۲۴ به استفاده از برق سبز در فرایند تولید گرایش پیدا کنند.

وانلی شی در گفت‌و‌گوی خود با موسسه «Fastmarkets» مطرح کرد: استفاده از برق تولید شده مبتنی بر انرژی‌های سبز، اولویت اصلی واحدهای ذوب جهت تقاضای آن‌ها برای دریافت مجوز تولید محصولات سبز به شمار می‌رود؛ چراکه این نوع انرژی مصرفی، مقرون‌به‌صرفه بوده و دسترسی به آن نیز آسان است.

همچنین تعداد بیشتری از تولیدکنندگان فروسیلیسیوم قصد دارند استفاده از انرژی باد را به جای انرژی زغال‌سنگ‌ حرارتی برای تامین برق افزایش دهند. به علاوه، قیمت فروسیلیسیوم تا حد زیادی به تغییرات در هزینه برق و قیمت انرژی در خارج از چین و قیمت نیمه کک (کک نسوز) با توجه به منابع متعدد بازار بستگی دارد.

یکی از تحلیلگران شرکت «Guoxin Futures» عنوان کرد: انتظار می‌رود قیمت برق در مراکز اصلی تولید فروسیلیسیوم در سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا نکند و حتی ممکن است روند نزولی به خود بگیرد. وی دلیل این مسئله را افزایش تمایل تولیدکنندگان فروسیلیسیوم در شمال غرب چین به استفاده از برق سبز همسو با تولیدکنندگان آلیاژهای سبز اعلام کرد.

یکی از معامله‌گران فروسیلیسیوم مستقر در چین عنوان کرد: در حال حاضر برق مورد نیاز برای تولید این محصول عمدتا از انرژی زغال‌سنگ تامین می‌شود.

وی افزود: به دلیل استقبال تولیدکنندگان از فولاد سبز طی ماه‌هایی که وزش باد در شمال چین افزایش پیدا می‌کند، در صورت امکان اکثر تولیدکنندگان فروسیلیسیوم از انرژی باد به منظور تامین برق خود استفاده می‌کنند که این مسئله هزینه تولید فروسیلیسیوم را کاهش می‌دهد.

به علاوه، تولیدکنندگان سیلیکومنگنز و فروکروم در بخش مغولستان داخلی به عنوان مرکز تولید فروآلیاژها در چین، با حمایت دولت‌ها و مقامات محلی استفاده از برق تولید شده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش خواهند داد.

به گفته یک تولیدکننده آلیاژ منگنز، دولت محلی بخش مغولستان داخلی چین تلاش خواهد کرد تا میزان مصرف برق سبز در این استان را تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴، به حدود ۶۰ درصد از حجم کل برق مصرفی این تولیدکنندگان برساند.

تاثیر توسعه انرژی سبز در افزایش تقاضا برای وانادیوم

به گفته چن دونگهوی، معاون دبیرکل بخش وانادیوم انجمن آهن و فولاد چین (Cisa)، عرضه وانادیووم در سال ۲۰۲۴ در سطح جهان همچنان در وضعیت مازاد باقی خواهد ماند.

طبق ادعای برخی از منابع صنعتی، استفاده از پنتا اکسید وانادیوم در تولید فولاد خام هم‌راستا با روند نزولی رشد صنعت املاک در چین در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ رو به کاهش است. همچنین مقدار تولید میلگرد در سال ۲۰۲۳ نسبت به مقدار تولید این محصول در بازه زمانی سال‌های سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ کمتر بود.

یکی از معامله‌گران وانادیوم مستقر در چین خاطرنشان کرد: وضعیت نامناسب بخش‌ املاک در چین همچنان بر قیمت وانادیوم تاثیرگذار است. باید دانست که حدود ۸۰ درصد از وانادیوم در تولید فولاد استفاده می‌شود.

دونگهوی تصریح کرد: با در نظر گرفتن افزایش میزان کربن تولیدی تا سال ۲۰۳۰ و طرح کربن صفر تا سال ۲۰۶۰ در چین، صنعت وانادیوم در سال ۲۰۲۴ وارد یک دوره تحول و توسعه خواهد شد. این مسئله بدان معناست که استفاده از وانادیوم در صنعت فولاد، کاهش و در صنایع غیر فولادی، افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، استفاده از وانادیوم در صنعت انرژی سبز در سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا خواهد شد. لازم به ذکر است باتری‌های وانادیومی، سهمی کمتر از یک درصد در صنعت ذخیره انرژی را در اختیار دارند؛ در حالی که سهم باتری‌های لیتیومی در این صنعت حدود ۹۶٫۵ درصد است.

بر اساس پیش‌بینی برخی از منابع صنعتی، استفاده از فناوری باتری وانادیومی احتمالا در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. تخمین زده می‌شود که به منظور تولید باتری وانادیومی در جهان، تقریبا حدود ۴۵ هزار تن پنتا اکسید وانادیوم در سال نیاز خواهد بود. شایان ذکر است که بسیاری از فعالان بازار وانادیوم، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای توسعه باتری‌های وانادیومی ارائه کرده‌اند.

یکی دیگر از معامله‌گران وانادیم مستقر در چین عنوان کرد: سیاست‌های کلی ارائه شده به تدریج به سمت فناوری‌ها و انرژی‌های سبزتر حرکت کرده که این موضوع ممکن است تاثیر بسیار مثبتی بر افزایش استفاده از باتری‌های وانادیومی در سال ۲۰۲۴ داشته باشد.

فرصتی برای بازسازی صنعت فروآلیاژ

به گفته برخی از فعالان صنعت فروآلیاژ، تحولات در بخش انرژی‌های سبز همچنان در حال تاثیرگذاری بر ساختار صنعت فروآلیاژ چین است.

گفتنی است برخی از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی بادی و خورشیدی، عمدتا در بخش مغولستان داخلی در شمال چین تولید و استفاده می‌شوند؛ در حالی که در جنوب این کشور، استفاده و تولید انرژی حرارتی یا برق تولیدی در نیروگاه‌های برق‌آبی در صنایع رایج‌تر است.

دبیر کل انجمن صنعت فروآلیاژ چین در همین راستا اظهار داشت: از سال ۲۰۲۴، ساختار تولید فروآلیاژ تغییر خواهد کرد و شمال چین به دلیل دسترسی بیشتر به برق سبز، سهم بیشتری در تولید فروآلیاژها و عرضه آ‌ن‌ها در بازار خواهد داشت. در عین حال، واحدهای ذوب در جنوب این کشور ممکن است به دلیل افزایش رقابت در صنعت فروآلیاژ با تعطیلی یا حذف تدریجی مواجه شوند.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، مقدار تولید سالانه فروآلیاژ این کشور در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۴٫۷۴ میلیون تن اعلام شد که در مقایسه با تولید ۳۴٫۱۰ میلیون تن به ثبت رسیده در سال ۲۰۲۲، حدود ۲ درصد افزایش داشت.

وی بر این باور است که تولید فروآلیاژ در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳، تغییر چندانی را به ثبت نرساند و حجم تقاضا برای این محصول در سال ۲۰۲۴ با کاهش همراه شود. در همین راستا، هزینه تولید آن دسته از تولیدکنندگانی که از برق سبز استفاده می‌کنند، به مراتب کمتر خواهد بود که یک مزیت در عرصه رقابت برای آن‌ها محسوب می‌شود.

چشم‌انداز صنعت فروآلیاژ در سال ۲۰۲۴ و پس از آن

علاوه بر استفاده از برق سبز، وانلی شی از سه رویکرد استفاده بیشتر از نوآوری در فرایند ذوب، بررسی امکان استفاده از هیدروژن سبز و یافتن جایگزینی برای کک در صنعت فروآلیاژ چین نام می‌برد که تولیدکنندگان در این صنعت قصد دارند امکان به‌کارگیری آن‌ها ‌را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی در این رابطه مطرح کرد: اگرچه واحد‌های ذوب بزرگ از فناوری‌های تولید پیشرفته استفاده می‌کنند اما هنوز فضا برای ارتقای این واحدهای تولیدی و یا بهینه‌سازی فرایند تولید محصولات سبزتر وجود دارد.

هیدروژن سبز به عنوان بخشی از انرژی‌های پاک، نقش مهمی را در بخش ذوب ایفا خواهد کرد. در روز پنجم دسامبر سال ۲۰۲۳، مقامات بخش مغولستان داخلی چین برنامه توسعه انرژی خود را تحت عنوان «چهاردهمین برنامه پنج ساله» اعلام کردند که در آن، امکان استفاده از هیدروژن سبز و تاثیر آن بر کاهش کربن تولیدی صنایع در منطقه بررسی خواهد شد.

گفتنی است از کک به عنوان یک ماده احیاکننده در فرایند تولید فروآلیاژها استفاده می‌شود؛ اگرچه یافتن جایگزین برای کک بسیار دشوار است اما این مسئله همچنان در دست بررسی بوده و ارزش تلاش و سرمایه‌گذاری را دارد.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.