جستجو

علی آبادی  گفت: طرح استعداد سنجی مناطق( آمایش سرزمین) برای توسعه صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد و معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار موظف است با مشارکت استان ها این کار را انجام دهد.


وزیر صمت  در بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در مرکز همایش‌های صدا و سیما تصریح کرد گفت: جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد صنعتی پایدار صادرات محور در کنار تأمین نیاز کشور با تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فناوری متوسط، پیشرفته و ارزش افزوده بالا از جمله مضامین اصلی برنامه وزارت صمت است.

وی افزود: برترین‌های این همایش برترین‌های کل صنایع نبودند و تنها از بین شرکت های  ثبت نام‌کننده انتخاب شده بودند.

وزیر صمت در این همایش بیان کرد: توجه به مضامین اصلی برنامه وزارت صمت در طراحی مکانیزم سنجش شرکت‌های برتر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید در دستور کار آینده قرار گیرد.

علی آبادی گفت: توسعه زیر ساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی به کمک بهره‌گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری و اقتصادی نیز از دیگر موضوعات مورد توجه وزارت صمت است.

وی  بیان کرد: حرکت به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری و هدفمند کردن یارانه‌های پنهان در زنجیره ارزش، از بین بردن رانتهای فساد‌آور و جهت‌دهی سرمایه‌گذاری از صنایع بدون بهره به صنایع دارای مزیت رقابتی نسبی بین‌المللی  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر صمت تصریح کرد: جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد صنعتی پایدار صادرات محور در کنار تأمین نیاز کشور با تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فناوری متوسط، پیشرفته و ارزش افزوده بالا از جمله مضامین اصلی برنامه وزارت صمت است.

وی در جمع صنعتگران گفت: الزامات صنعتی شدن باید مورد توجه قرار گیرد، اول اینکه باید اول اینکه باید مضامین جدیدی خلق و شرکت ها تکه های یک پازل باشد عملکرد ها را بسنجیم  از جمله اینکه آیا تولید اطلاعات در مورد بنگاه های اقتصادی کشور انجام می شود؟

علی آبادی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی و لزوم توجه به بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور بیان کرد:  طرح استعداد سنجی مناطق( آمایش سرزمین) برای توسعه صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد و معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار موظف است با مشارکت استان ها این کار را انجام دهد. برخی سوالات نیز مطرح است از جمله اینکه تدوین ضوابط سنجش تا چه حد مبتنی بر شرایط و نیازهای کشور است؟اگر ضوابط اقتباسی است، تا چه حد بومی سازی شده است؟اطلاعات تولید شده تا چه حد دقیق و واقعی است؟…تا چه حد به مضامین بالادستی، نظیر توجه نظام به دانش بنیان بودن توجه شده است؟

وی با اشاره به مشکل مدل توسعه صنعتی کنونی  (که در قالب اقدامات فرصت طلبانه اتفاق افتاده و ورود و خروج به چرخه فناوری ها به شکل کامل انجام نشده) گفت : برای حل این مشکل  ایدرو باید با بسیج نمودن تمامی امکانات صنایع و معادن، یک مرکز دیده بانی تاسیس کند تا سنجش استعدادهای هر منطقه و رصد فناوری های نوین و صنعتی در راستای کسب و کار ایجاد شود.
وزیر صمت برای حل چالش بزرگ کشور در حوزه مدیریت  و توسعه مضامین مرتبط نیز راه حلی ارائه کرد و تصریح کرد: ایدرو باید با بسیج  تمامی امکانات صمت و صنایع، نظام آموزش، صلاحیت سنجی و رتبه بندی مدیران و متقاضیان پست های مدیریتی در کشور را تدوین و اجرا کند.

علی آبادی با اشاره به  نظرسنجی از مدیران شرکت های مختلف گفت: شاخصه هایی همچون درجه رقابت پذیری کسب و کار، زنجیره ارزش، اهتمام به سنجش و مدیریت ریسک، رضایت مشتریان رعایت قوانین و مقررات، نسبت سرمایه گذاری سالیانه به درامد، میزان ارزش افزوده،  بهره وری در همه زمینه ها،  حذف عواملی نظیر تورم و نرخ تسعیر از جمله موارد پیشنهادی اهل فن برای انتخاب بهترین شرکت ها هستند.

وزیر صنعت معدن و تجارت بیان کرد: امسال در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت، ۶۱ شرکت دانش بنیان حضور داشتند؛ همچنین در ۱۰۰ شرکت برتر، نام پنج شرکت دانش بنیان وجود دارد. شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، برقی‌سازی، داروسازی و تجاری‌سازی  رتبه‌های خوبی دارند.که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد خوبی داشته است.

وی  گفت: اعتقاد ندارم که همه شرکت‌های نیمه‌تعطیل باید احیا شود؛ چراکه عمر یک‌سری از فناوری‌ها تمام شده و زیرساخت‌های آن وجود ندارد؛ از این رو در ایدرو  رصد و صلاحیت‌سنجی فناوری‌ها  باید مورد توجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.