جستجو

سطح ذخایر فلزی در طول ۱۰ سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و امروز به پایین‌ترین مقدار در طول ۲۵ سال گذشته رسیده است، موسسات تحقیقاتی نسبت به کمبود عرضه در آینده‌ای نزدیک هشدار می‌دهند.


ذخایر فلزی به پایین‌ترین سطح در طول ۲۵ سال گذشته رسید تا به تعبیر مؤسسات تحقیقاتی شرایط حال حاضر ذخایر فلزی بحرانی باشد. روند کاهشی ذخایر فلزی از ۱۰ سال قبل شروع شد و همچنان به روند ناامیدکننده خود ادامه می‌دهد. گفته می‌شود در صورت تغییر پیدا نکردن این شرایط احتمال افزایش شدید قیمت‌ها در بازار فلزات به خصوص مس وجود دارد.

گلدمن‌ساکس در گزارشی از احتمال کمبود ۴۲۸ هزار تنی مس گفت. سطح فعلی ذخایر مس کمتر از ۲۶۰ هزار تن ارزیابی می‌شود. طی دو سال گذشته مؤسسات بسیاری از کمبود مس به خصوص تا سال ۲۰۳۰ هشدار داده‌اند. با وجود افزایش تقاضا برای مس ولی سطح عرضه به طور تقریبی ثابت است، ضمن اینکه استخراج‌کنندگان با مشکلاتی مانند افزایش حقوق کارگران معدن و پایین آمدن خلوص سنگ‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. پیش‌بینی می‌شد قیمت مس در سال ۲۰۲۳ تا سطح ۱۱ هزار دلار افزایش پیدا کند ولی کاهش تقاضای متأثر از رکود اقتصادی مانع از رشد قیمت فلز مس شد. اگر عرضه مس افزایش پیدا نکند احتمال رشد قیمت آن در آینده‌ای نزدیک زیاد است. درصورت افزایش قیمت مس، تقاضا برای آلومینیوم بیشتر می‌شود زیرا در بسیاری از مصارف امکان جایگزینی بین آلومینیوم و مس وجود دارد ولی ذخایر آلومینیوم به مراتب بیشتر از مس کاهش یافته است.

برخی معتقدند ذخایر آلومینیوم در طول ۱۰ سال گذشته سقوط کرده است و اکنون در سطح بحرانی قرار دارد. البته کاهش قیمت شدید آلومینیوم یکی از دلایل کاهش ذخایر مس عنوان می‌شود. قیمت هر تن آلومینیوم از سطح بالاتر از ۳ هزار و ۹۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ تا ۲ هزار و ۲۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. با افزایش قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ذخایر این فلز کمی صعودی شد ولی با سقوط قیمت آلومینیوم ذخایر آن نیز به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسید.

سطح ذخایر قلع، سرب، نیکل و روی نیز به شدت کاهش یافته است. به خصوص کاهش ذخایر روی پس از آلومینیوم و مس سنگین بود. بخش ساخت‌وساز چین اصلی‌ترین متقاضی برای فلز روی است ولی رکود بازار مسکن چین، تقاضا برای روی را کاهش داد تا قیمت فلز روی از ۴ هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن به ۲ هزار و ۲۰۰ دلار برسد و همزمان با این اتفاق ذخایر روی به سطح بحرانی سقوط کرد. اکنون ذخایر بسیاری از فلزات به سطح قابل توجهی کاهش یافته است و در صورت افزایش تقاضا احتمال رشد شدید قیمت‌ها وجود دارد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.