جستجو

تولید فولاد چین، بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد جهان با ۱۵‌ درصد کاهش در سال و ۱۱‌ درصد کاهش در ماه به ثبت رسید که پایین‌ترین میزان در ۶ سال گذشته است.


ادامه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و اقدامات جدید چین در راستای تحریک و تقویت اقتصاد چین و حمایت از بخش مسکن در این کشور و همچنین خوش‌بینی نسبت به تصمیمات جلسه بعدی فدرال ‌رزرو موجب شده است تا بیشتر کامودیتی‌ها به بالاترین قیمت‌های یک ‌ماه اخیر خود برسند.

شاخص برنت کانال ۸۲ دلاری را فتح کرد و در ادامه سنگ‌آهن به بیشترین قیمت یک ‌هفته اخیر رسید. مس نیز به بیشترین قیمت خود در سه‌ هفته گذشته جهش کرد. میلگرد نیز قیمت یک ‌ماه اخیر خود را در بازارهای جهانی شکست.

دورخیز کامودیتی‏‏‌ها برای شکست قیمت‌ها؟

شـــاخص برنت معاملات پنج‌شنبه ۲۵ ژانویه را با ۸۰ دلار آغاز کرد و با صعود به کانال ۸۲ دلاری بازارها را به پایان برد، این در حالی است که معاملات روز جمعه با نرخ ۸۲ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه آغاز شد و روند نزولی را در پیش گرفت.

درخواست چین مبنی بر جلوگیری از حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ یا ایجاد اختلال در روابط تجاری کشورها موجب شده است تا شاخص برنت مجددا در کانال کاهشی وارد شود. با این حال قیمت نفت در مسیر رشد بیش از ۴ درصدی در این هفته قرار دارد، چراکه عوامل بنیادی بازار از چشم‌انداز صعودی حمایت کردند.

داده‌های رسمی نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۹.۲ میلیون بشکه کاهش یافت که فراتر از انتظارات بازار بود و بیشترین کاهش را از اوت تاکنون رقم زد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات ‌متحده در سه‌ ماهه چهارم سریع‌تر از حد انتظار رشد کرده است، در حالی که چین اعلام کرد نسبت ذخیره قانونی بانک‌ها را در ماه آینده کاهش خواهد داد و متعهد شد بازارهای سرمایه خود را با ثبات کند. در سمت عرضه، تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه طی هفته گذشته پس از انجام حملات بیشتر نیروهای ایالات‌متحده و بریتانیا علیه اهداف حوثی‌ها در یمن شعله‌ور شد و خطرات عرضه را در منطقه تولید کننده نفت و سایر کامودیتی‌ها افزایش داد.

در حالی که سرمایه‌گذاران محتاطانه منتظر قرائت کلیدی تورم در ایالات‌متحده بودند که می‌تواند چشم‌انداز سیاست پولی فدرال ‌رزرو را تحت‌تاثیر قرار دهد.

قیمت طلا نیز همچون بهای نفت، روز جمعه تا محدوده ۲۰۲۰ دلار در هر اونس کاهش یافت. این فلز همچنین هفته را در مسیر کاهش به پایان رساند، چراکه با فشار افزایش ارزش دلار در بحبوحه داده‌های اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار ایالات‌متحده مواجه است.

روز پنج‌شنبه، داده‌ها نشان داد که اقتصاد ایالات‌متحده به‌رغم هزینه‌های استقراض بالا، انعطاف‌پذیر باقی مانده و رشد سالانه ۳.۳ درصدی در سه‌ماهه چهارم را تجربه کرده است که بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌های ۲ درصدی بود.

انتظار می‌رود فدرال ‌رزرو در جلسه بعدی خود نرخ بهره را ثابت نگه دارد، اما معامله‌گران به اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال ‌رزرو برای اشاره به شروع چرخه کاهش، توجه نمی‌کنند. در جاهای دیگر، همان‌طور که انتظار می‌رفت بانک‌مرکزی اروپا نرخ‌ها را در روز پنج‌شنبه ثابت نگه داشت، اما معامله‌گران شرط‌بندی کردند که کاهش نرخ‌ها را در آوریل آغاز خواهد کرد.

ورق قیمت سنگ‌آهن برگشت

قیمت محموله‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۳.۵‌ درصد برای تحویل در بندر تیانجین به بیش از ۱۳۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافت و از کمترین سطح دوماه اخیر که معادل ۱۲۸ دلار به ازای هر تن بود افزایش یافت، این در حالی است که این قیمت در روز ۱۷ ژانویه در بحبوحه حمایت اقتصادی بیشتر دولت چین ثبت شد.

بانک خلق چین اعلام کرد که نسبت ذخایر موردنیاز خود را کاهش می‌دهد و در ادامه نقدینگی را به سیستم مالی اضافه کرده و از فعالیت‌های تولیدی و ساخت‌وساز حمایت می‌کند. تصمیم‌های بانک خلق چین در پی شواهد جدید مبنی بر مشکلات بخش املاک برای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن در جهان گرفته شده است.

براساس آخرین داده‌ها، قیمت مسکن نو در چین با سرعت بالاتری نسبت به سال ۲۰۱۵ در ماه دسامبر سقوط کرد و شتاب نزولی را به ماه ششم کشاند. همچنین حمایت از قیمت سنگ معدن، ذخایر ورق گرم و فولاد ضدزنگ در انبارهای اصلی چین در هفته سوم ژانویه کاهش یافت که نشان‌دهنده برخی فعالیت‌های مناقصه برای فلزات آهنی است.

اقدامات جدید چین میلگرد را گران کرد

بررسی بازار جهانی میلگرد نیز نشان می‌دهد که معاملات آتی میلگرد در اواخر ژانویه به بالای ۳۹۵۰ یوآن به ازای هر تن رسید که با وجود تولید کم میلگرد و خوش‌بینی جدید نسبت به چشم‌انداز صنعتی چین در سال‌جاری، بالاترین قیمت یک‌ماه اخیر خود را تجربه کرد.

بانک خلق چین اعلام کرد که نسبت ذخایر موردنیاز خود را کاهش خواهد داد تا نقدینگی در سیستم مالی کشور را تحریک کند و تاثیر بحران بر بخش توسعه املاک بدهی خود را کاهش دهد.

این اقدام با تعهد بسته نجات برای کاهش ارزش سهام که از احساسات صنعتی و ساختمانی نیز حمایت می‌کند، هم راستاست.

در همین حال، تولید بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان با ۱۵‌ درصد کاهش در سال و ۱۱‌ درصد کاهش در ماه به ثبت رسید و به ۶۷.۴۴ میلیون تن رسید که پایین‌ترین میزان در ۶ سال گذشته است. نتیجه با کاهش حاشیه سود برای تولیدکنندگان فولاد مطابقت داشت، چراکه باد مخالف اقتصاد کلان و تقاضای ضعیف مصرف‌ کننده برای ساخت‌وسازهای فشرده فولاد چشم‌انداز این کالا را در سال آینده مختل می‌کند. کاهش تقاضای فولاد با افزایش پنج‌ برابری ذخایر میلگرد در بورس SHFE در سال‌جاری به ۱۰۹ ‌هزار و ۱۱۲ تن نشان داده شد.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.