جستجو

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: با وجود تمام هزینه‌های سنگین و پرداخت سود بازرگان، کماکان معادن در برخی موارد ترجیح می‌دهند صادرات داشته باشند و چنین عملکردی نشان می‌دهد که در داخل کشور با برخی محصولات، برخورد خوبی صورت نگرفته است.


سعید عسکرزاده در خصوص وضعیت نامطلوب تولیدکنندگان بالادستی فولاد اظهار کرد: امروزه و با شرایط فعلی، یک معدن کار حاضر است محصولات خود را با هزینه‌های سنگینی در حدود ۴۰ دلار به ازای هر تن حمل کند و از طرفی، هزینه‌ای برای نگهداری، انبار و صادرات آنها پرداخت می‌کند. حتی برخی اوقات به دلیل مشکلاتی که در اسکله‌ها به وجود می‌آید، تولیدکنندگان ناچار به پرداخت خسارت می‌شوند و این در حالی است که به نظر می‌رسد صادرات با چنین وضعیتی، حتی ۲ تا ۳ دلار برای آنها سود ندارد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: با وجود تمام این هزینه‌ها و همچنین پرداخت سود بازرگان، کماکان معادن در برخی موارد ترجیح می‌دهند صادرات داشته باشند و چنین عملکردی نشان می‌دهد که در داخل کشور با برخی محصولات، برخورد خوبی صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر، بازگشت ارز محصولات صادرشده نیز یک موضوع جدی است که بانک مرکزی به شدت آن را کنترل می‌کند. تحریم‌ها نیز تأثیر عملیاتی در اقتصاد کشور نداشته؛ اما راه جدیدی که به دلیل تحریم‌ها طی می‌کنیم، هزینه زیادی را در بر می‌گیرد.

عسکر زاده با اشاره به اینکه با وجود تمام مشکلات، می‌بینیم در برخی دوره‌ها که ارزش کالا در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند صادرات داشته باشند، گفت: بنابراین نظام حکمرانی باید به این نقاط کلیدی توجه کند؛ مبنی بر اینکه تولید در شرایط مطلوبی نیست، تصمیمات و اقدامات نادرستی در بخش تجارت صورت گرفته و به قیمت پایه محصولات توجهی نمی‌شود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.