جستجو

نایب رییس انجمن سنگ‌آهن گفت: واگذاری پهنه معدنی ازبکستان به ایران جهت کار اکتشافی و استخراجی پیشنهاد وزیر صمت بود؛ ازبکستان نیز تقاضای تامین مواداولیه را در وهله اول داشتند.


در سفر هیأت معدنی ایران به ازبکستان جهت توسعه همکاری‌های معدنی، محتشمی پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت معدن و تجارت با اعظم قادرخواجه‌اف، معاون وزیر معدن و زمین‌شناسی ازبکستان، دیدار و گفتگو بر لزوم توسعه همکاری‌های معدنی در زمینه‌های مس، سنگ‌آهن، مولیبدن و طلا تأکید کردند.

ازبک‌ها حدود ۱۱۰ تن طلا در سال تولید میکنند که پافشاری به سرمایه‌گذاری در معادن طلا ایران را داشتند؛ در بحث معادن سنگ آهن با توجه به اکتشافات صورت گرفته، تقریبا به ذخیره‌ی بالای یک میلیارد تومان دست پیدا کرده بودند. ازبک‌ها همچنین ۱۲۰هزارتن کاتد مس تولید می‌کنند که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۲۳ به عدد بالای ۵۰۰هزار تن می‌رسند بنابراین دارای ذخایر عظیم معدنی هستند.

در این سفر علی‌آبادی وزیرصمت، به هیات ازبکستان پیشنهاد کرد: پهنه معدنی به ایران واگذار شود و صفر تا صد مراحل اکتشاف، استخراج، فرآوری و احداث کارخانه HPR توسط کارشناسان ایرانی صورت پذیرد که بر این اساس، مقرر شد کارگروهی مشترک برای بررسی قوانین دو کشور تشکیل و در زمینه همکاری‌های معدنی به مرحله اجرا برسد.

یکی دیگر از مشکلات اصلی در زمینه همکاری‌های معدنی بین ایران و ازبکستان، مشکلات حمل‌ و نقل است. دو کشور فاقد مرز مشترک آبی هستند و حمل بار بین دو کشور از طریق خاک ترکمنستان انجام می‌شود. این امر باعث افزایش هزینه‌های حمل بار و کاهش رقابت‌پذیری محصولات معدنی دو کشور در بازارهای جهانی می‌شود. در سفر هیأت معدنی ایران به ازبکستان، دو طرف بر حل مشکلات حمل‌ونقل بین دو کشور تأکید کردند.

علی صفریان نایب رییس انجمن سنگ‌آهن که در این سفر حضور داشت به تولید ۱۲۰ میلیون تنی سنگ‌آهن در ایران اشاره کرد و افزود: ازبک‌ها در زمینه اکتشافات، استخراج و فرآوری نیاز به سرمایه‌گذار داشتند و فاقد زیرساخت‌های لازم جهت استخراج بودند که بر این اساس تمایل داشتند در شرکت‌های پیمانکاری و تکنولوژی‌های موجود در بحث فرآوری معادن سنگ‌آهن، همکاری نمایند.

منبع: اقتصاد آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.