جستجو

رئیس پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از دستیابی به دانش فنی تولید عناصر نادر خاکی خبر داد و گفت: چالش اصلی ما در این زمینه تولید اقتصادی است، چرا که باید با کشوری مانند چین رقابت کنیم.


اسلام کاشی، عضو هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حاشیه کنفرانس دو روزه علم و فناوری خوارزمی که از روز گذشته در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران زمینه تحقیقاتی خود را در حوزه عناصر نادر خاکی ذکر کرد و گفت: ما در چند سال گذشته توانستیم روی منابع مختلف کار کنیم و در سال گذشته کنستانتره‌ای از این عناصر را به سفارش یکی از بخش‌های صنعتی در مقیاس پایلوت به تولید رساندیم.

کاشی با بیان اینکه دانش فنی این محصول به این بخش صنعتی تحویل داده شده است، یادآور شد: تولید اقتصادی این عنصر نادر از مسایل اصلی تولید آن در کشور است و لازم است که این شرکت سفارش‌دهنده بررسی کند که تولید آن سودآور است یا خیر، ولی از نظر استراتژیک هم دانش و هم منابع آن در اختیار کشور قرار دارد و اگر کشور نیاز به این عناصر نادر خاکی داشته باشد، دانش فنی آن در کشور موجود است.

شکست انحصار تولید عناصر خاکی

رئیس پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به توان کشور در استحصال عناصر خاکی در کشور، گفت: عناصر خاکی نادر و کمیاب یکسری عناصر استراتژیک و در دنیا کمیاب هستند و این عناصر نیز در صنایع های‌تک کاربرد دارند.

وی اظهار کرد: عناصر کمیاب خاکی شامل ۱۷ عنصر کمیاب است که مهمترین این عناصر شامل سریوم، لانتانیوم و نئودنیوم می‌شود. سری عناصر لانتاریوم بیشتر برای تولید کاتالیست‌های خودرویی و پالایشگاهی و غیره کاربرد دارد. مهمترین این عناصر نئودنیوم است که در آهن رباهای دائمی به کار می‌رود.

کاشی خاطر نشان کرد: با پیشرفت‌هایی که در خودروهای الکتریکی ایجاد شده، استفاده از انرژی‌های نو مانند توربین‌های بادی و مصرف آهن‌رباهای دائمی افزایش یافته است، به گونه‌ای که در ۴ سال اخیر قیمت عنصر نئودینیوم از کیلویی ۴۰ دلار به ۲۰۰ دلار افزایش یافته و اکنون با قیمت ۱۰۰ دلار معامله می‌شود.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه انحصار تولید این عنصر تاکنون در اختیار کشور چین بوده است، یادآور شد: ۹۷ درصد تولید جهانی این عنصر در اختیار کشور چین بوده است و ما با این دستاورد می‌توانیم ادعا کنیم که دانش فنی تولید استحصال این عنصر نادر را داریم و تنها مساله موجود در این زمینه مساله اقتصادی آن است.

تولید کنستانتره از عناصر خاکی

کاشی با بیان اینکه شرکت سفارش‌دهنده تولید این کنستانتره در حوزه تولید کودهای شیمیایی و فسفاته فعال است، اظهار کرد: این شرکت خاکی را به عنوان باطله، دور ریز و پسماند دارند و ما از این پسماند این عناصر را جداسازی کنیم و ارزش افزوده‌ای به این شرکت اضافه شده است.

وی افزود: با این دستاورد هم پسماند آنها مجددا وارد چرخه تولید شده و هم آسیب‌های زیست محیطی آنها کاهش یافته و همچنین ماده با ارزشی از این پسماند به دست آمده است.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر این دانش را داریم، ولی تولید اقتصادی آن از مسائل پیش رو است و نیاز است که با کشوری چون چین رقابت کنیم.

وی تاکید کرد: این کشور یکی از رقبای ما است و ما در حال رایزنی هستیم و اگر بتوانیم قیمت مناسب ارائه دهیم، این کنتسانتره وارد فاز تولید صنعتی می‌شود.

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال جاری در کنار برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی و بیست و پنجمین دوره جشنواره جوان خوارزمی، اولین دوره کنفرانس بین‌المللی علم و فناوری خوارزمی را از روز گذشته یکشنبه ۶ اسفند برگزار کرد که تا امروز دوشنبه ۷ اسفند ادامه دارد.

این کنفرانس در راستای بهره‌مندی بیشتر از دستاوردهای علمی برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی و سایر پژوهشگران در حوزه‌های مختلف در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شده و از این رو این رویداد علمی با محوریت فناوری‌های نوظهور در زمینه‌های «زیست فناوری»، «کشاورزی»، «امنیت غذایی و مدیریت آب»، «فناوری‌های شیمیایی»، «مواد و متالورژی»، «مهندسی برق و فناوری اطلاعات» و «مهندسی مکانیک» برگزار شده است.

منبع: ایسنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.