جستجو

افت قیمت سنگ‌آهن و به دنبال آن قراضه آهن منجر به ریزش قیمت بسیاری از محصولات فولادی در هفته‌ گذشته شد. ورق گرم آمریکا در یک رالی نزولی به ۹۰۰ دلار به ازای هر تن رسید، قیمت میلگرد نیز کانال ۶۰۰ دلار را از دست داد.


کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن پس از تعطیلات سال نو چینی در طول هفته گذشته با ریزش قیمت محصولات فولادی در بورس فلزات لندن و سایر بازارهای جهانی همراه بود.

مؤسسه پلتس در آخرین گزارش قیمت قراضه وارداتی ترکیه را ۴۱۱ دلار به ازای هر تن اعلام کرد ولی قیمت قراضه تحویل روز در بورس فلزات لندن به پایین‌تر از ۴۰۰ دلار به ازای هر تن رسید.

اوایل آذرماه قیمت هر تن قراضه تحویل روز به بالاتر از ۴۰۰ دلار به ازای هر تن رسید و تا ۴۳۰ دلار نیز پیش رفت ولی هفته گذشته کانال ۴۰۰ دلار را از دست داد و تا ۳۹۳ دلار کاهش یافت. تقاضای پایین برای قراضه مختص ترکیه و بورس فلزات لندن نیست، مای‌استیل در گزارشی نوشت تقاضا برای قراضه در کشورهای جنوب آسیا نیز کاهش یافته است و اکنون با توجه به ریزش قیمت سنگ‌آهن انتظار می‌رود قراضه به کف‌های قیمتی پایین‌تری برسد. به دنبال آن قیمت انواع ورق‌های فولادی نیز کاهشی شد. ورق گرم آمریکا در یک سقوط کم سابقه در مدت کوتاهی به ۹۰۰ دلار به ازای هر تن رسید.

قیمت هر تن ورق گرم آمریکا در طول یک ماه گذشته با کاهش ۱۹ درصدی از ۱۱۰۰ دلار به ۹۰۰ دلار رسید و اگر در این محدوده تقاضا افزایش پیدا نکند احتمال نزول قیمت تا کانال ۷۰۰ دلار وجود دارد. قیمت ورق گرم چین نیز در این مدت نزولی بود و به سطح ۵۶۵ دلار به ازای هر تن رسید. با این حال ریزش قیمت ورق گرم چین به مراتب کمتر از ورق گرم آمریکا بود.

قیمت ورق گرم چین از اواسط دی‌ماه نزولی شد و از سطح ۵۸۳ دلار به ازای هر تن تا ۵۶۵ دلار کاهش یافت. روند نزولی ورق گرم چین در این هفته‌ها متوقف شده است ولی در بازار میلگرد شرایط متفاوت است. قیمت هر تن میلگرد تحویل روز کانال ۶۰۰ دلار را از دست داد و در قیمت ۵۹۵ دلار به ازای هر تن معامله می‌شود.

قیمت میلگرد از اواسط دی‌ماه صعودی شد و از ۵۹۶ دلار تا ۶۲۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافت ولی تمام موج صعودی را از اواسط بهمن‌ماه پس گرفت و دوباره به کانال ۵۹۰ دلار بازگشت. گزارش‌ها از کاهش تقاضا برای محصولات فولادی به خصوص میلگرد خبر می‌دهد. رکود حاکم بر بخش ساخت و ساز بسیاری از کشورهای جهان به خصوص چین تقاضا برای میلگرد را کاهش داده است. برخی از فعالان بازار مدعی‌اند احتمال کاهش بیشتر قیمت میلگرد در هفته‌های آینده وجود دارد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.