جستجو

اختصاصی معدن‌مدیا؛

دومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس، با موضوع «اکتشاف ذخایر معدنی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» امروز 8 اسفندماه 1402 با حضور متخصصان و کارشناسان این حوزه، در محل هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) به عنوان سخنران کلیدی در آغاز این همایش به سخنرانی پرداخت.

سعدمحمدی بیان کرد: در حال حاضر که سرمایه‌گذاری‌ها در سطح دنیا کاهش یافته، حدود 9.5 میلیارد دلار در زمینه اکتشافات سرمایه‌گذاری شده که از این میزان، حدود 16 درصد آن از سوی کشور استرالیا و نیز 12 درصد در آفریقا و 11 درصد در آمریکا صورت گرفته است.

مدیرعامل «ومعادن» تاکید کرد: دنیا خود را برای تغییر شرایط فعلی و گذار به سوی صنعت سبز آماده می‌کند و معدن یکی از حیطه‌هایی است که می‌تواند در این تغییرات نقش داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر تامین انرژی در دنیا ۳۰ درصد از نفت، ۲۱ درصد برق و ۱۳ درصد از زغال‌سنگ تامین می‌شود. در سال ۲۰۵۰ نقش نفت در تامین انرژی به ۴ درصد کاهش پیدا می‌کند. این چشم‌اندازی است که برای آن برنامه‌ریزی جدی شده و دنیا در این مسیر حرکت می‌کند.

سعدمحمدی گفت: عربستان یکی از کشورهایی است که در مسیر تبدیل‌شدن به کشور هوشمند سرمایه‌گذاری کرده است؛ برای رسیدن به این نقطه به برخی مواد معدنی خاص نیاز دارد. اخیراً قراردادی 200 میلیون دلاری بین کشور چین و عربستان برای تهیه و تدوین نقشه‌های پهنه‌های معدنی منعقد شد. به نظر می‌رسد که ایران با تجربه‌ای که در تهیه نقشه‌های معدنی دارد، می‌تواند در این عرصه نقش ایفا کند.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: ایران برای اینکه بتواند حضورش را در عرصه بین‌الملل حفظ کند، نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدی‌تر در بخش معدن و نیز حضور فعال‌تر در نشست‌های مهم بین‌المللی است.

وی افزود: چشم‌انداز درآمدی عربستان از بخش معدن برای سال 2030 حدود 75 میلیارد دلار برآورد شده است؛ این درحالی است که ذخایر معدنی عربستان بسیار کمتر از ایران است.

سعدمحمدی ضمن توضیح مفصل در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اکتشافی در سراسر دنیا و تشریح پیشرفت‌های تکنولوژی که در این بخش صورت گرفته است، بیان کرد: مهم‌ترین پارامترهایی که برای توسعه بخش اکتشاف در دنیا مد نظر قرار گرفته و در فرایند توسعه این بخش اعمال شده، افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها و نیز بالابردن دقت است. این در حالی است که در کشور ما، نگاه ما به اکتشاف معمولاً فرآیندی دیربازده و بسیار کند است.

وی افزود: در واقع تصویرسازی که از فعالیت‌های معدنی در کشور ما صورت گرفته باعث ایجاد نگاه منفی و عدم تمایل افراد برای تحصیل یا فعالیت در این رشته شده است. در حال حاضر رشته معدن در دانشگاه پایین‌ترین میزان ورودی دانشجویان را دارد.

مدیرعامل «ومعادن» تاکید کرد: نکته‌ای که در مسیر توسعه این بخش بسیار حائز اهمیت می‌باشد این است که ما برنامه‌ریزی هدفمند برای بخش معدن داشته باشیم؛ بدانیم به کدام سو می‌خواهیم برویم و چگونه این مسیر را طی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نکته مهم بعدی مهیاکردن تکنولوژی برای طی این مسیر با سرعت، دقت و دانش بالاست. آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص که بتواند از این فناوری‌ها استفاده کند، موضوع بسیار مهم بعدی است. بدون نیروی انسانی متخصص طی این مسیر امکان‌پذیر نیست.

سعدمحمدی مطرح کرد: پیشنهاد بعدی من تعبیه یک سیستم تحقیق و توسعه اکتشافات معدنی است تا تغییرات و پیشرفت‌های روزافزون در سراسر دنیا را رصد کرده و به سرعت به بخش معدنی کشور منتقل کند. در سطح دنیا این بخش به سرعت در حال پیشرفت است و ما نیازمند این هستیم که این تغییرات را به طور پیوسته بررسی کنیم و در کشورمان نیز پیاده‌سازی کنیم.

مدیرعامل «ومعادن» در پایان بیان کرد: بخش معدن می‌تواند سهم خود را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. برای نیل به این هدف باید برنامه‌ریزی جدی‌تری در این بخش و خصوصاً حوزه اکتشافات صورت بگیرد. در حالی که فعالیت‌های معدنکاری در کشور ما به شدت سنتی است، سرعت تغییر و تحولات در دنیا بسیار زیاد است و ما باید خودمان را با این تغییرات تطبیق دهیم.

منبع: معدن مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.