جستجو

اکتشافات جدید برای ذخایر معدنی در حال کاهش است. بنابراین، شناسایی معادن جدید قابل دوام و تعیین امکان سنجی اقتصادی استخراج یک منبع شناخته شده بسیار دشوار می شود. این در حالی است که آینده معدن به سرعت در حال تحول است و مرزهای جدیدی مانند استخراج معادن در اعماق دریا و اکتشاف منابع فرازمینی در حال باز شدن است.


استخراج معادن در اعماق دریا به شدت برای سرمایه‌گذاران جذاب است. با استفاده از انرژی‌های پاک، تقاضای بیشتری هم برای فلزاتی مانند مس، نیکل و کبالت به وجود آمده زیرا که آنها مواد اولیه باتری‌ها هستند. غلظت این فلزات در خشکی در حال کاهش است، اما مقدار زیادی را می‌توان در قسمت‌هایی از کف اقیانوس به شکل گره‌های چند فلزی یافت.

این نوع استخراج بر روی نقشه‌برداری و اکتشاف دقیق برای ارزیابی قابلیت اقتصادی منابع متکی است. برای انجام این کار، روبات‌های مریخ‌نورد، پهپادها و ربات‌های زیردریایی برای کاوش مکان‌های دورافتاده و خطرناک از جمله تونل‌های زیرزمینی، بسترهای اعماق دریا و مناطق قطبی مستقر می‌شوند.

برای تسهیل این کار شرکت‌هایی نیز که وسایل نقلیه رباتیک زیر آب برای استخراج پایدار مواد معدنی حیاتی از بستر دریا می‌سازد، در بازار ظاهر شده‌اند. آن‌ها با جایگزینی فناوری لایروبی با روبات‌های زیر آب، از آسیب جدی به بستر دریا جلوگیری می‌کنند. در دسامبر ۲۰۲۲، وسیله نقلیه زیردریایی خودران «اوریکا ۱» آزمایش خود را با برداشت انتخابی سنگ در یک محیط زیر آب با موفقیت به پایان رساند.

بعد از آن از جولای ۲۰۲۳ بود که سازمان بین‌المللی بستر دریا (ISA) بیش از ۳۰ قرارداد برای اکتشاف حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر مربع از کف اقیانوس برای استخراج معادن در اعماق دریا منعقد کرد. تاکنون هیچ دستورالعملی در این خصوص به تصویب نرسیده است، اما مقررات بهره برداری در حال حاضر در حال تدوین است و تصویب آن برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

در قسمت بعدی اکتشاف منابع فرازمینی را داریم که دیگر فقط بحثی علمی تخیلی نیست. استخراج منابع معدنی و مواد معدنی حیاتی در ماه و مریخ به شدت در جهان مطرح است و فضا دیگر تنها در اختیار دولت ها و شرکت های هوافضا و دفاعی فعلی نیست. پیشرفت‌های فناوری در تولید، نیروی محرکه و پرتاب موشک‌ها، ورود به فضا را بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر کرده است و ربات‌ها نقش مهمی در مسیریابی در شرایط سخت و انجام وظایف مخاطره‌آمیز خواهند داشت. اسپیس ایکس اولین شرکت خصوصی بود که یک فضاپیما را به فضا فرستاد و آن را سالم به زمین بازگرداند. در حال حاضر، اسپیس ایکس برای هر پرتاب فالکون۹، وسیله نقلیه پرتاب متوسط قابل استفاده مجدد، ۶۷ میلیون دلار از مشتریان دریافت می‌کند.

مشکل اصلی استخراج از سیارک‌ها این است که از دل آن یک جنگ قابل توجه برای قدرت‌های جهانی به وجود خواهد آورد. بر اساس بررسی بین‌المللی هاروارد، این خطر وجود دارد که منابع استخراج سیارک به بازار سرازیر شود و باعث کاهش سریع ارزش مواد خام جهانی شود. در یک شبیه‌سازی، یک محموله مواد معدنی فضایی می‌تواند به تنهایی قیمت طلا را در زمین تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

منبع: رسانه انجمن سنگ آهن ایران

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.