جستجو

یک سال پس از راه اندازی چت جی پی تی و رقبای آن، مانند گوگل بارد و مایکروسافت کوپایلت، جهان هنوز در مورد پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره بحث می کند. در حالی که کارشناسان همچنان به بحث در مورد پیامدهای بالقوه استفاده از هوش مصنوعی در سطح مصارف شخصی و تجاری ادامه می دهند، صنعت معدن هم دست به کار شده است. این بخش نیز تلاشی هایی را برای تبدیل عملیات معادن از تجهیزات سنتی سنگین و نیاز به نیروی کار انسانی در محل معادن به معادنی که اتوماسیون و هوش مصنوعی را با هم ادغام می‌کنند، آغاز کرده است.

اخیرا در یک نمایشگاه تجاری سالانه در بارسلونا که به صنعت ارتباطات سیار اختصاص دارد کارشناسان دیدند که چگونه دنیای مخابرات و معدن به طور فزاینده ای در هم تنیده شده اند. وقتی از غول مخابراتی هوآوی پرسیده شد که چرا این شرکت شروع به توسعه راه‌حل‌هایی برای این صنعت کرده، پاسخ به همان سرعت واضح بود: ایمنی.

در چین تقریباً 3 میلیون معدنکار زغال سنگ داریم که در 4400 معدن زغال سنگ کار می کنند و اغلب حوادث مرگباری را ثبت می کنند. هنگامی که کارگران را از تونل ها بیرون می آوریم و به اتاقی پر از صفحه نمایش هایی که اعداد، نمودارها و تصاویر را نمایش می دهند، نه تنها یک شرکت جان انسان ها را نجات می دهد، بلکه برای نسل های جدید نیز جذاب تر است.

زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای حمایت از استخراج هوشمند بسیار مهم است. بدون شبکه‌های ارتباطی سریع و قابل اعتماد، قدرت محاسباتی قوی، ذخیره‌سازی سریع داده‌ها و امنیت شبکه هوشیار، وظایف ضروری از جمله نظارت در زمان واقعی و تبادل فوری داده‌ها غیرممکن می‌شوند.

داده‌های مربوط به استخراج، مکان پرسنل و تشخیص خطر روی سیستمی متمرکز می‌شوند که برای از بین بردن مشکلات ناشی از خطای انسانی و سوء ارتباط طراحی شده است. به جای انسان ها، روبات ها گشت زنی می کنند و راهروهای تاریک و باریک زیرزمینی را بازرسی می کنند. راه حل های راه دور و دیجیتال در سایر معادن زغال سنگ مانند کانادا و استرالیا رایج است، اما چین عقب مانده است و اکنون دولت آن هدف دستیابی به دیجیتال سازی اساسی همه معادن را تا سال 2035 در پیش گرفته است.

هوش مصنوعی شرکت‌های معدنی را قادر می‌سازد از داده‌ها برای تصمیم‌گیری سریع‌تر و دقیق‌تر، بهبود سلامت و ایمنی، افزایش کارایی از طریق حذف خطا استفاده می‌کنند.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.