جستجو

همایش نگهداری و تعمیرات در صنایع معدنی و فولادی با تقدیر از شرکت فولاد مبارکه به عنوان پیشرو در تعالی نگهداشت دارایی های فیزیکی به کار خود پایان داد.


جلسه پرسش و پاسخ همایش نگهداری و تعمیرات در صنایع فولادی و معدنی با حضور گسترده مسئولان واحدهای تعمیرات و نگهداری فولاد مبارکه اصفهان و اساتید تعمیرات و نگهداری و مدیریت دارایی‌های فیزیکی در دومین روز این همایش برگزار شد.

علی سیدی پور، نماینده مدیرعامل در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این جلسه اظهار کرد: در جلسات مدیریتی در سطح وزارتخانه‌ها و مدیران ارشد صنایع مختلف چالش‌های زیادی داشتیم برخی مدیران پرسشی مطرح می‌کنند که کشور ما با ۷۰ سال صنعت معدنی و ۱۲۰ سال صنعت نفت آیا تاکنون در حوزه مدیریت دارایی‌ها اقدامی انجام نداده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از مهندسان شرکت ذوب آهن مبنی بر اینکه مدیریت نگهداری در بخش تعمیرات را چگونه باید آغاز کرد، بیان داشت: با دو مقوله Managing assets و asset management روبرو هستیم، در حوزه دپارتمان‌های پراکنده که هر سیستم کار خود را درست انجام می‌دهد Managing assets گفته می‌شود، اما اگر با سیستم مشخصی که مختص آن سازمان طراحی شود و در جهت اهداف آن سازمان و فعالیت‌های آن برنامه ریزی شود پیش برود asset management نام دارد.

نماینده مدیرعامل در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ادامه داد: برای آغاز به کار در مدیریت بر دارایی‌ها باید مشخص شود تاکنون با استفاده از Managing assets به کجا رسیده‌ایم بعد بدانیم در asset management به کجا رسیده‌ایم سپس اقدام به یافتن عارضه‌ها کنیم و با الویت بندی عارضه‌ها به آنها بپردازیم و برای ادامه راه طراحی و برنامه ریزی کنیم.

سیدی پور گفت: مدیریت بردارایی ها در سال‌های اخیر استراتژیک‌تر شده‌اند و افراد را ملزم می‌کنند که تصمیمات بلندمدتی بگیرند که نیازهای گسترده‌تر شرکت را برطرف کند.

وی بیان داشت: برای این منظور، دارایی‌ها باید متناسب با هدف باشند، ضایعات را کاهش دهند و توانایی تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را ارائه دهند.

نماینده مدیرعامل در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تصریح کرد: تغییر به سمت مدیریت دارایی ناشی از نیاز تصمیم گیرندگان در همه سطوح به تصمیم گیری های آگاهانه‌تر و مبتنی بر داده‌ها بوده است. به طور مشابه، شرکت‌های دولتی و خصوصی با به‌روزرسانی قراردادهای سطح خدمات و توسعه چارچوب‌های مدیریت دارایی با افزایش تمرکز استراتژیک بر مدیریت دارایی، بر عملکرد دارایی تمرکز کرده‌اند.

وی ادامه داد: جایگاه ایده آل مدیریت دارایی واحدی مستقل ذیل مدیرعامل است، جایگاه ایده آل ذیل سازمان بلوغ یافته سوار می‌شود که در سازمانی که مدیریت دارایی را شروع نکرده باشد با ایده آل حداقل ۵ تا ۷ سال فاصله دارد.

سیدی‌پور گفت: یکی از مدیران ارشد که کار مرتبط با حوزه نگهداشت دارایی‌های فیزیکی دارد باید حکم جدیدی از مدیرعامل دریافت کند، به عنوان مثال مدیریت تولید یا مدیر نگهداشت و دو حکمه شود و تحت عنوان نماینده مدیرعامل در استقرار سیستم مدیریت دارایی به موضوع نگهداشت دارایی‌های فیزیکی بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه این حوزه نباید زیر نظر واحد تولید باشد، بیان کرد: در سال‌های گذشته هیچ سازمانی در دنیا دپارتمانی تحت عنوان دفتر فنی تعمیرات ذیل تولید نداشته است زیرا اگر ذیل تولید شود الویت آن تولید خواهد شد.

مدیرعامل باید از تعالی دارایی‌ها حمایت کند

نوید نصر، دبیر انجمن تعمیرات و نگهداری ایران به ارائه توضیحاتی در خصوص سیستم‌های ریداندانت یا افزونه پرداخت و گفت: ما در سیستم‌های ریداندانت یا افزونه حالات مختلفی را داریم از جمله آماده به کار سرد (Cold Standby)، افزونگی آماده به کار (Standby Redundancy)، آماده به کار گرم (Hot Standby) و بسته به شرایط و موقعیت کاری ممکن از هر کدام استفاده کنیم.

وی افزود: اما عموماً در صنایع (Continuous) که توقف تولید منجر به توقف پلن خواهد شد، توصیه می‌شود از سیاست آماده به کار سرد (Cold Standby) استفاده شود.

دبیر انجمن تعمیرات و نگهداری ایران در خصوص روند اقدام در عرصه مدیریت بر دارایی‌های فیزیکی در حوزه تعمیرات و نگهداری گفت: باید در سازمان‌ها کمیته تحت عنوان تعالی دارایی تشکیل شود و با حمایت مدیر عامل یک پنل به مدیریت دارایی اختصاص داده شود و به صورت هفتگی موضوعات مربوطه رسیدگی شود اما تا حمایت مدیرعامل برقرار نباشد این کار ممکن نخواهد شد.

نت فولاد مبارکه نیمه متمرکز است

مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات فولاد مبارکه اصفهان نیز در این نشست پرسش و پاسخ اظهار کرد: مهمترین asset management (مدیریت دارایی) در اختیار واحد تعمیر و نگهداری هستند که بهترین محرک برای سازمان است تا با بهره بردن از سرمایه‌ها بتواند شروع کننده باشد.

وی افزود: نت فولاد مبارکه نت نیمه متمرکز است، دفاتر فنی زیر نظر مدیران نواحی هستند و دفاتر فنی تعمیرات به شکل غیر مستقیم سیاست کلی را می‌گذرانند این شیوه در عمل معایب و محاسنی دارند به همین جهت به صورت تلفیقی در حال استفاده از آن هستیم.

محسن کفیل ادامه داد: قبلاً دفاتر فنی زیر مجموعه دفتر فنی تعمیرات بودند که محاسن و معایبی داشت سپس مدیران مربوطه تصمیم گرفتند دفاتر فنی زیر نظر تولید باشند، هم اکنون که زیر مجموعه تولید هستند با عدم استقلال در استفاده از قطعات یدکی روبرو هستیم به همین دلیل نت فولاد مبارکه نیمه متمرکز است.

وی در پایان تأکید کرد: دفتر فنی نگهداری و تعمیرات باید استقلال داشته باشد و اگر کاملاً زیر مجموعه تولید باشد، کل سیاست‌ها و اولویت‌ها متمرکز بر تولید می‌شود.

در اختتامیه این همایش انجمن تعمیرات و نگهداری ایران از شرکت فولاد مبارکه به عنوان پیشرو در عرصه تعمیرات و نگهداری و تعالی نگهداری و مدیریت دارایی‌ها تقدیر به عمل آمد، همچنین از چندتن از فعالان عرصه نگهداری و تعمیرات در صنایع فولادی و معدنی و همچنین برگزار کنندگان و حامیان این همایش هم قدردانی شد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.