جستجو

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی معدن و صنایع معدنی اظهار داشت: با برگزاری نشست بزرگ معدن و آلومینیوم طی ماه‌های گذشته در عربستان و برگزاری کنفرانس مس طی ماه‌های آینده، این کشور به قطب بزرگ میزبانی از کنفرانس‌های بین‌المللی حوزه معدن و صنایع معدنی تبدیل خواهد شد.

جعفری طهرانی در رابطه با سهم معدن در تولید ناخالص ملی کشورها بیان داشت: در سال ۹۶ سهم معدن در تولید ناخالص ملی ایران ۱.۶ درصد بوده است که در حال حاضر با طی روند کاهشی در بهترین حالت به بیش از ۰/۷ درصد هم نخواهد رسید. این در حالیست که سهم معدن عربستان در تولید ناخالص ملی این کشور تا سال ۲۰۳۰ به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار معادل یک سوم صادرات نفتی رسیده است.

وی با اشاره به نام کشورهای عربستان، اندونزی، هند و چین به عنوان چهار کشوری که بیشترین رشد اقتصادی را در سال ۲۰۲۴ خواهند داشت بیان کرد: با برنامه‌ریزی بسیار گسترده عربستان برای محصولات معدن و صنایع معدنی، این کشور به زودی به قطب برگزاری همایش‌های بین‌المللی این حوزه در جهان تبدیل خواهد شد. کشورهای عربی همانند عربستان و امارات در معادن بوکسیت گینه واقع در آفریقا سرمایه‌گذاری گسترده ای انجام داده‌اند که ذخایر موجود به ۷ میلیارد تن می‌رسد، این در حالیست که کشور ایران سرمایه‌گذاری بر روی معادن بوکسیت گینه را که از سال‌های دورتری شروع کرده بود و معادل ۶۰۰ میلیون تن ذخیره داشت، متاسفانه هنوز با گذشت چندین سال به خروجی مطلوبی نرسیده است.

جعفری طهرانی در ادامه با اشاره به معدن کاری فراسرزمینی در کشور افغانستان عنوان کرد: در رقابت با کشور چین برای بهره‌برداری از معادن مس عینک و سنگ آهن حاجی گک در مقابل چینی‌ها شانسی نداریم چرا که قرارداد ۲۰ ساله چین و افغانستان برای بهره‌برداری از این معادن در سال ۲۰۲۷ به اتمام خواهد رسید ولی با تمدید دوره همکاری، بهره‌برداری از این دو معادن توسط چین به مدت ۲۰ سال دیگر ادامه خواهد داشت. بنابراین با وضع موجود ایران شانسی برای سرمایه‌گذاری فراسرزمینی در معادن افغانستان در رقابت با چین نخواهد داشت و به نوعی چین اجازه حضور ایران در این کشور را با سرمایه‌گذاری‌های گسترده و هدفمند نخواهد داد.

منبع: کانال انجمن مس ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.