جستجو

ادامه گسترش ناوگان زغال سنگ چین و کاهش سرعت تعطیلی کارخانه ها در ایالات متحده و اروپا در سال 2023 منجر به بالاترین افزایش خالص ظرفیت زغال سنگ جهانی از سال 2016 تاکنون شده است.

در حالی که انتظار می‌رود تعطیلی کندتر در خارج از چین یک ضربه کوتاه مدت در یک روند بلندمدت باشد، افزایش عظیم سالانه ظرفیت زغال‌سنگ چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان را در این دهه به شدت از مسیر رسیدن به چندین هدف اقلیمی خارج کرد.

بر اساس گزارش ردیاب کارخانه زغال‌سنگ جهانی GEM برای سال 2023، سال گذشته، ظرفیت زغال‌سنگ عملیاتی جهانی 2 درصد افزایش یافت، زیرا جهان در مجموع 69.5 گیگاوات (GW) نیرو زغال‌سنگ اضافه کرد و چین دو سوم نیروگاه‌های جدید را به خود اختصاص داد.

در سراسر جهان، تعطیلی نیروگاه های زغال سنگ تنها 21.1 گیگاوات در سال 2023 بود که پایین ترین ظرفیت تعطیل شده از سال 2011 است. در نتیجه، جهان شاهد افزایش خالص سالانه 48.4 گیگاوات برای این سال بود که بالاترین افزایش خالص ظرفیت زغال سنگ از سال 2016 تاکنون است.

آمریکا سال گذشته 9.7 گیگاوات ظرفیت زغال سنگ را تعطیل کرد. طبق داده‌های GEM، این تقریباً نیمی از ظرفیت جهانی تعطیل شده در سال 2023 را تشکیل می‌داد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا تقریباً یک چهارم تعطیل کنندگان را تشکیل می‌دهند و بریتانیا، ایتالیا و لهستان پیشتاز تعطیلی ‌های منطقه برای سال 2023 هستند.

به هر حال، چین قصد دارد امنیت انرژی خود را تضمین کند و از افزایش ظرفیت خورشیدی و بادی با ظرفیت زغال سنگ بیشتر پشتیبانی کند. در نتیجه، چین و بقیه جهان در مسیرهای کاملاً متفاوتی در مورد ساخت ناوگان جدید زغال سنگ قرار دارند.

ردیاب زغال سنگ GEM نشان داد در حالی که شروع ساخت و ساز جدید زغال سنگ در بقیه جهان به پایین ترین حد خود رسیده است، شروع ساخت و ساز جدید زغال سنگ در چین به بالاترین میزان در هشت سال گذشته رسیده است.

GEM و مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک در گزارشی در اوایل سال جاری اعلام کردند که چین به دلیل گسترش ناوگان زغال‌سنگ خود، به شدت از مسیر رسیدن به چندین هدف آب و هوایی که این کشور برای سال 2025 تعیین کرده است، خارج است.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.