محمدیاسر طیبنیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، در پنل تخصصی سیاستگذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران، بیانکرد:
اگر صنعت فولاد کشور را در دهه گذشته نداشتیم کمر صنعت کشور خم شده و شکسته بود و نمیتوانستیم در تحریمها دوام بیاوریم.
ما امروز در عرصه بینالملل جایگاه قدرتمندی داریم. رشد این صنعت از رشد متوسط سایر صنایع بیشتر بوده است. ما بالای ۱۰ درصد رشد را در این زنجیره داشتیم که بسیار بیشتر از رشد متوسط حدوداً ۲-۳ درصدی سایر صنایع است.
صنعتی که پیچ و مهره آن هم وارداتی بود، تبدیل به یک صنعت خودکفا شده است.
برای اینکه همه برنده باشند نگاه ما باید ملی باشد و استانها هرکدام جداگانه اقدام نکنند و بپذیریم داشتن یک زنجیره کامل، تنها در یک نقطه جغرافیایی، به صلاح کشور نیست.
هزینه حملونقل در کشور ما کمرشکن است!
در انتخاب محل احداث فولاد مبارکه توزیع و دسترسی به سراسر کشور در نظر گرفته شده است و این نگاه اشتباه است که بگوییم فولادسازی حتماً باید در کنار آب احداث شود. مسئله حملونقل مواد اولیه و نیز انتقال محصولات نیز بسیار اثرگذار است.
این همه مجوز احداث واحد فولادی! چرا؟!
طی سالهای اخیر مجوز حدود 145 میلیون تن تولید فولاد صادر شده است. صنعت فولاد که نقطه قوت اقتصاد ما بود حالا دارد به زمین میخورد؛ ما خودمان استاد این هستیم که نقاط قوتمان را تبدیل به چالش و بحران بکنیم.
با مجوزهایی که صادر شده، در سال 1403 ما تقریبا به ظرفیت تولید 50 میلیون تن فولاد رسیدهایم اما ضریب بهرهبرداری به زیر 70 درصد رسیده است. این امر رقابتپذیری صنعت فولاد ما را به شدت کاهش میدهد. کشورهای همسایه ما تا چندسال آینده به ظرفیت تولید 40 میلیون تن میرسند؛ درحالی که در برنامه 55 میلیون تنی ما، 20 میلیون تن صادرات به همین کشورها در نظر گرفته شده بود. علت صدور این همه مجوز چیست؟ با مازاد ظرفیت چه میخواهیم بکنیم؟
در دنیا، در هر بخشی از زنجیره فولاد که مشکلی پیش بیاید بلافاصله و هوشمندانه مشکل را بررسی و رفع میکنند؛ درحالی که ما در کشورمان تا به خودمان بیاییم چندین ماه زیان به صنعت تحمیل شده است؛ اما در کشورهای توسعهیافته به دلیل اهمیتی که این صنعت مادر دارد، بسیار جدی به مسائل آن رسیدگی میکنند.
عدم توازن در این زنجیره چالش اصلی صنعت ماست. قبلاً در اکتشاف و تامین مواد اولیه چالش جدی داشتیم، با چالش تامین آب و نیز حملونقل مواجه بودیم؛ درحالی که بحرانهای فصلی مثل قطعی برق و گاز طی چند سال اخیر باعث شد ما به حدی مشغول این مسائل شویم که مشکل اصلی را فراموش کنیم اما چالش تامین مواد اولیه همچنان به طور جدی پابرجاست.
امروزه به نقطهای رسیدهایم که با افتخار میگوییم ده میلیون تن سنگ آهن صادر کردهایم؛ ۸ میلیارد دلار صادرات زنجیره داشتیم، درحالیکه ده میلیون تن آن صادرات مواد اولیه است. این افتخار نیست. ما مواد اولیه را صادر میکنیم، درحالیکه مدام مجوز احداث واحد فولادی میدهیم.
اگر با این روند پیش برویم و از وضعیت بحرانی که در آن به سر میبریم خارج نشویم نهایتاً تا ۱۳ سال آینده میتوانیم صنعت فولاد را سرپا نگه داریم.
یکی از راهکارهای رفع چالشها ادغام شرکتهای فولادی است. حدود ۲۰۰ شرکت فولادی در کشور داریم که بیش از ۷۵ درصد آنها زیر ۵۰۰ هزار تن ظرفیت تولید دارند.
منبع: معدن مدیا
ویدیو کامل سخنرانی محمدیاسر طیبنیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، در پنل تخصصی سیاستگذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران: