جستجو

وضع تعرفه‌ بر محموله‌های فولاد و آلومینیوم موجب شده است واردات این محصولات از چین به آمریکا محدود شود. با این حال، تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی و فولادی چینی موفق شده‌اند مقصد صادرات محموله‌های تولیدی خود را به دیگر بازارهای بین‌المللی تغییر دهند.


دولت ترامپ اخیرا اعلام کرد بر روی تمامی محموله‌های آلومینیومی و فولادی وارداتی به خاک آمریکا، تعرفه ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد؛ چنین اقدامی حتی هم‌پیمانان آمریکا را نیز شامل می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد هدف اصلی از اعمال این تعرفه‌‌ها، رقیب دیرینه این کشور یعنی چین باشد.

طبق گزارش منتشر شده، پنج تامین‌کننده برتر فولاد بازار آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۲۵، کشورهایی نظیر کانادا، برزیل، مکزیک، کره‌جنوبی و آلمان اعلام شدند. همچنین کانادا در صادرات آلومینیوم به ایالات متحده آمریکا، رتبه نخست را از آن خود کرد. این در حالی بوده که امارات متحده عربی، روسیه و چین در رده‌های بعدی قرار داشتند.

نکته قابل توجه در خصوص محموله‌های فولاد و آلومینیوم وارداتی به آمریکا اینکه حجم بسیار کمی از این محصولات به طور مستقیم از چین به آمریکا صادر شده و در واقع بیشترین واردات محصولات فولادی و آلومینیومی تولید شرکت‌های چینی، به طور غیرمستقیم از طریق سایر کشورها نظیر مکزیک به آمریکا انجام می‌شود. ناگفته نماند تعرفه واردات محصولات آلومینیومی از مبدا چین به آمریکا از سوی دولت بایدن و در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ افزایش یافت و به ۲۵ درصد رسید؛ البته محموله‌‌های فولادی تولید شده در چین نیز مشمول این افزایش تعرفه قرار گرفتند.

لازم به ذکر است که چین بیش از ۵۰ درصد از میزان کل تولید جهانی آلومینیوم و فولاد را به خود اختصاص داده است؛ البته بیشترین حجم محصولات فولادی و آلومینیومی تولیدی چین در بازار داخلی این کشور به مصرف می‌رسد. علی‌رغم این مسئله، حجم صادرات فولاد و آلومینیوم تولید شده در چین به دلیل وضعیت نامناسب اقتصاد کشور و کاهش حجم تقاضا برای این محصولات در بازار داخلی افزایش را تجربه کرده است. مقصد حجم بالایی از این محموله‌های صادراتی کشورهای نظیر کانادا و مکزیک اعلام شده و هر دو کشور نامبرده در واقع به نوبه خود سهم قابل‌توجهی از صادرات محصولات آلومینیومی و فولادی به آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی دیگر از مقاصد هدف اصلی صادرات محصولات فولادی چین، کشور ویتنام اعلام شده که در واقع حجم قابل‌توجهی از آن در قالب محصولات فولادی نیمه‌ساخته از چین خریداری شده و پس از تبدیل این کالاها به محصولات ساخته شده به عنوان فولاد ویتنامی به سایر کشورهای جهان صادر می‌شود. افزایش حجم صادرات غیرمستقیم محصولات فولادی و آلومینیومی چینی به آمریکا باعث شده است تولیدکنندگان و اتحادیه‌های کارگری در این کشور نسبت به این مسئله شدیدا اعتراض کنند.

مایکل وسل، سخنگوی اتحادیه کارگران فولاد آمریکا در همین رابطه اظهار داشت: ایجاد ظرفیت مازاد عرضه در بازار فولاد و آلومینیوم چین که منجر به صادرات حجم زیادی از این محصولات به کشورهای دیگر شده است، شرایطی را به وجود آورده که در آن فشارها بر بازارهای بین‌‌المللی افزایش پیدا کرده است. از این رو، تولیدکنندگان و کارگران آمریکایی از وضعیت به وجود آمده ناشی از واردات حجم بالایی از محصولات فولادی و آلومینیومی چینی به طور غیرمستقیم به آمریکا به شدت معترض هستند.

سخنگوی وزارت خارجه چین اخیرا طی نشستی در مورد تعرفه‌های وضع شده بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا که از سوی دولت ترامپ اعلام شده است، بیان کرد: آمریکا با حمایت یک‌جانبه‌ گرایانه از تولید داخلی، هیچ‌گاه راه به جایی نخواهد برد و دمیدن بر تشدید آتش جنگ‌های تجاری و تعرفه‌ای، به سود هیچ یک از طرفین معامله نخواهد بود.

وضع تعرفه‌های واردات بر محصولات فولادی و آلومینیومی، درست یک هفته پس از اینکه دولت ترامپ تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات تمامی کالاهای وارداتی از چین را اعلام کرد، اعمال شد.

سخنگوی دولت چین در کنفرانسی دیگر، بیان کرد: این کشور در اقدامی تلافی‌جویانه بر واردات گاز طبیعی مایع، زغال‌سنگ و ماشین‌آلات کشاورزی از مبدا آمریکا تعرفه‌هایی را اعمال خواهد کرد.

نیک تولریکو، یکی از مقامات ارشد بخش تجارت فولاد در دولت ریگان که پس از آن مدیریت بخش عملیاتی شرکت «ThyssenKrupp Steel» را بر عهده گرفت، اظهار داشت: افزایش ظرفیت تولید فولاد در چین پس از اینکه ساخت واحدهای فولادسازی در این کشور روندی به شدت افزایشی را تجربه کرد، اتفاق افتاد. این روند افزایشی از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد و حدود ۱۵ سال به طول انجامید.

وی در ادامه با بیان اینکه از دهه ۱۹۴۰ میلادی تاکنون، هیچ کشوری به اندازه چین سهم بسیار بالایی در تولید فولاد در مقیاس جهانی نداشته است، افزود: سهم ایالات متحده آمریکا در تولید فولاد جهانی در آن زمان حدود ۵۰ درصد بود اما سهم کشور نامبرده در حال حاضر به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

برای سال‌ها، حجم زیادی از محصولات فولادی در صنعت ساختمان چین استفاده می‌شد. با این حال طی چند سال اخیر، به دلیل نوسانات اقتصادی و افت شدید حجم تقاضا برای فلز مذکور در بخش نامبرده، میزان استفاده از فولاد در این کشور به شدت کاهش را به ثبت رسانده است. در زمان رونق بخش ساخت‌وساز چین، حجم زیادی از مسکن برای جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی چین ساخته و حتی این روند رونق ساخت‌وساز مسکن در این کشور به حدی رسید که برای ۳۰۰ میلیون نفر دیگر واحد مسکونی ساخته شد.

این مسئله موجب شد بازار مسکن چین، وارد یک دوره رکود بلندمدت شود و به همین دلیل روند ساخت‌وساز در بخش مسکن این کشور به طور ناگهانی متوقف شد. با توجه به وابستگی صنعت فولاد به بخش ساخت‌وساز، صنعت مذکور وارد یک شرایط مازاد عرضه شد و فولادسازان چین به ناچار مجبور شدند صادرات محصولات فولادی خود به دیگر نقاط جهان را افزایش دهند. از آنجایی که محصولات فولادی چینی صادراتی قیمت‌های بسیار پایینی داشتند، به همین دلیل قیمت این فلز در بازار جهانی به طور میانگین طی چندین سال گذشته روندی نزولی را دنبال کرده است.

لازم به ذکر است که وضع تعرفه‌های واردات بر محصولات فولادی تولیدی چین، تنها به ایالات متحده آمریکا محدود نمی‌شود. برزیل، کانادا، اندونزی و ترکیه، از جمله کشورهایی به شمار می‌آیند که در سال گذشته میلادی، تعرفه‌های واردات فولاد از چین را به شدت افزایش داده‌اند.

لازم به یادآوری است که در دوره نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر فولاد و ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم به آمریکا از سراسر جهان وضع شده بود؛ البته تولیدکنندگان فولاد در کشورهایی نظیر کره‌جنوبی، استرالیا و برزیل به شرط اینکه برای صادرات فولاد خود به آمریکا سقف تعیین می‌کردند، از پرداخت تعرفه‌ها معاف شدند.

وضع تعرفه‌های واردات در آن دوره باعث شد ظرفیت تولید فولاد در آمریکا حدود ۲۰ درصد در مقایسه با ظرفیت تولید فولاد در این کشور، قبل از وضع تعرفه‌ها افزایش پیدا کند. همچنین، تعدادی واحد فولادسازی جدید در آمریکا در آن زمان راه‌اندازی شد. طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، نرخ ظرفیت بهره‌برداری در واحدهای فولادسازی آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۵، به طور میانگین حدود ۷۴٫۴ درصد گزارش شده است.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی معدن‌مدیا به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.