مدیرعامل گروه فولاد مبارکه بر اهمیت تعامل بیشتر میان دو بخش تولیدکنندگان لولههای فولادی و پوشش خطوط انتقال، بررسی راهکارهای رفع مشکلات خریداران ورقهای فولادی و تامین مواد اولیه این شرکتها که همگی جزو مشتریان بزرگ فولاد مبارکه اصفهان هستند، تاکید کرد.
به گزارش معدن مدیا و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، حمیدرضا عظیمیان در نشست مشترک با انجمن تولیدکنندگان لولههای فولادی و پوشش خطوط انتقال که معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز در آن حضور داشت، با بیان اینکه بر اساس قانون جاری در کشور، مدیریت توزیع و قیمتگذاری بر عهده فولاد مبارکه نیست، اظهار داشت: تنها مسئولیتی که بر عهده بزرگترین فولادساز کشور قرار گرفته، تولید است.
وی افزود: اکنون شاهد هستیم که بهدلیل دخالتهای برخی نهادها و دستگاههای ذیربط در بازار فولاد، شرایط نامساعد شده است.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه بیان کرد: فولاد مبارکه برای رفع این مشکل، طرحهای خود را به دولت و مجلس پیشنهاد داده و حتی دستگاه قضایی را در این زمینه توجیه کرده تا مدیریت واحد بر توزیع بازار توسط این شرکت انجام شود، هرچند فولاد مبارکه بهطور مشخص هیچ مسئولیت قانونی در توزیع و قیمتگذاری ندارد.
عظیمیان تاکید کرد: این مسئولیت با این تعهد که نیاز عمده همه واحدها تامین شود و بازار به ثبات حداکثری برسد، از سوی فولاد مبارکه اعلام شده است. ضمن اینکه عرضه در مچینگ و بورس نیز بهصورت همزمان باشد؛ به نحوی که در مچینگ، نسبت عرضه ورق گرم که مورد نیاز واحدها است ۷۵ درصد و در بورس کالا ۲۵ درصد باشد. در مورد ورقهای سرد نیز ۹۰ درصد عرضه در مچینگ و ۱۰ درصد در بورس کالا انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد دادیم تا خط اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومانی بهصورت دائم برقرار باشد تا مشکلات تامین اعتبار مشتریان حل شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: ما بر این باور هستیم که اگر فولاد مبارکه بهتنهایی مسئول توزیع بازار باشد و نیازها را تامین کند، این التهاب قیمتی از بین میرود، زیرا میبینیم سامانه بهینیاب ناکارآمد است و عدهای بیش از سهمیه خود محصولات دریافت میکنند و در بازار آزاد با قیمت بیشتر میفروشند. حال اگر بتوانیم نیاز را حداکثری کنترل و آن را تامین کنیم، از التهابات بازار کاسته میشود و کمتر با افزایش قیمت و نبود محصول در بازار مواجه خواهیم شد.
عظیمیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل نبود سرمایه اولیه و در گردش در دست تولیدکنندگان، شاهد حضور دلالان هستیم، عنوان کرد: در این زمینه نیز فولاد مبارکه میتواند با نرخ بهره کم، برای تولیدکنندگان تأامین اعتبار کند و علاوه بر تولید، به کار اصلی خود که حمایت از صنعت و صنعتساز شدن است، برسد.
وی از تولید اسلب گاز ترش در قالب یک همکاری جدید خبر داد و اضافه کرد: در سایر صنایع نیز این اقدام یعنی تولید محصولات کیفی و مهم را اجرایی میکنیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه توضیح داد: ما اعلام کردهایم که نیاز همه تولیدکنندگان را تامین میکنیم. البته باید توجه داشت که صنوف مختلف شرایط متفاوتی دارند؛ برای مثال، صنف تولیدکنندگان ورقهای قطور معمولا قراردادهای تناژ بالا دارند؛ بنابراین میتوان برای این صنف روند خاصی پیشنهاد کرد و میزان عرضه به آنها را در مقایسه با دیگر بخشها، همچون قطعهسازان یا تولیدکنندگان لوله و پروفیل، متفاوت در نظر گرفت.
تفاوت قیمت محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد به بیش از ۷۰ درصد رسیده است
طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز در این جلسه اظهار داشت: این شرکت ۲۵ سال است که به بهرهبرداری رسیده و از ۱۵ سال پیش محصولات خود را در بورس کالا عرضه میکند و به دست مصرفکننده نهایی میرساند.
به گفته وی، از ابتدای راهاندازی فولاد مبارکه کارشناسان این شرکت از کارخانههای تولیدی متقاضی خرید از فولاد مبارکه بازدید کردهاند و این بازدیدها بهصورت منظم و دورهای تکرار شده است. بر همین اساس ظرفیت کارشناسی برای هر مشتری تعیین شده است.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه ادامه داد: بر اساس این بازدیدها، مصرف ظاهری فولاد کشور تقریبا ۱۶ میلیون تن و ظرفیت براساس پروانههای بهرهبرداری ۳۳ میلیون تن است. اما بر اساس بررسی کارشناسی فولاد مبارکه، ظرفیت واقعی واحدهای تولیدی حدود ۱۳ میلیون تن است و بر این اساس، فولاد مبارکه حدود ۶۰ درصد از نیاز این واحدها را تامین کرده است.
جوانبخت در ادامه سخنان خود تشریح کرد: فولاد مبارکه بر اساس اطلاعات حاصل از بررسیهای کارشناسی خود در مسیر تامین نیاز صنایع به پیش میرفت، اما از سال ۹۷ با ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار و تمرکز بیش از اندازه بر کنترل قیمت (قیمتگذاری دستوری) و همچنین ابطال مکرر معاملات در بورس کالا، شاهد بروز التهاب بازار محصولات فولادی بودیم.
وی افزود: در نیمه دوم سال ۹۸، مجددا تمرکز بر کنترل قیمت در محصولات فولادی افزایش یافت و علیرغم تجربه سال ۹۷ در خصوص التهاب بازار، باز بر عرضه کامل در بورس کالا و کنترل قیمت اصرار ورزیده شد که در نهایت موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان محصولات فولادی گردید.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اذعان داشت: اکنون میبینیم که تفاوت قیمتی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و علت اصلی این رویداد عدم مدیریت تقاضا در بازار محصولات فولادی است؛ بنابراین لازم است با مدیریت تقاضا از طریق ظرفیتهای کارشناسی فولاد مبارکه، بازار مدیریت شود و التهاب آن کاهش یابد.
جوانبخت بیان کرد: یکی از راهکارهای مهم برای کنترل بازار، عرضه محصولات توسط همه تولیدکنندگان در بورس کالاست و لازم است سایر تولیدکنندگان محصولات فولادی نیز همانند فولاد مبارکه محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.
وی اضافه کرد: پیشنهاد فولاد مبارکه برای کنترل بازار و کاستن از التهاب موجود، احیای عرضه مستقیم محصولات به مشتریان (مچینگ) با اعتبار اسنادی است که این مهم باید با عرضه بخشی از محصولات بهصورت مستقیم در تالار بورس و مابقی بر اساس قیمت کشفشده در بورس و در چارچوب مچینگ انجام گیرد.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در این جلسه در خصوص مشکل تولیدکنندگان لولههای قطور، یعنی عدم تامین پایدار مواد اولیه، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه میتواند مواد اولیه موردنیاز این شرکتها را بهصورت پایدار تامین کند. استراتژی فولاد مبارکه همواره داشتن تعاملی سازنده با مشتریان خود در جهت تولید محصولات کیفی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر بوده است. بدون شک تولید محصولات کیفی و تامین نیاز صنایع استراتژیک کشور جزو اهداف اصلی فولاد مبارکه است و همانگونه که اشاره شد، تحقق این اهداف تنها از طریق تعامل رودر رو با مشتریان و امکان فروش کالا بهصورت مستقیم (مچینگ) فراهم میگردد.