رسانه فناوری های نوین معدن و صنایع معدنی

سیدمحمود حسینی آرانی با اشاره به کیفیت تولیدات ریخته‌گری، اظهار داشت: کیفیت محصولات ریخته‌گری در کشور ما، از سطح بالایی برخوردار نیست که البته عوامل زیادی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و مهم‌ترین دلیل کیفیت پایین محصولات، عدم دقت تولیدکنندگان در فرآیند تولید است.

وی درخصوص وضعیت بازار رادیاتور آلومینیومی در سال‌های اخیر، بیان کرد: هر سال وضعیت بازار ریخته‌گری رادیاتور آلومینیومی در کشور بدتر از سال گذشته می‌شود. شرکت ما در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کرد اما در شرایط فعلی، با توجه به عدم پرداخت به موقع شرکت‌های خودروساز دولتی، فعالیت در آن زمینه را رها کردیم؛ همچنین یکی از دلایل دیگر رکود بازار ما، تعداد سفارشات تولید قطعات آلومینیومی است که به نسبت سال گذشته کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت تبرید کاران درخصوص عوامل تاثیرگذار بر صنعت ریخته‌گری، عنوان کرد: عوامل مختلفی موجب رکود در تولید و توزیع قطعات ریختگی وجود دارد و رکود صنعت ما به اندازه‌ای است که مجبور شدیم تعداد کارکنان را به یک دهم کاهش دهیم.

حسینی در ادامه افزود: ثبات اقتصادی تنها عاملی است که می‌تواند رونق را به بازار ریخته‌گری آلومینیومی بازگرداند و موجب افزایش میزان خرید و فروش شود. در حال حاضر، به دلیل تغییر سریع قیمت مواد اولیه و محصولات و همچنین وجود نوسانات ارزی زیاد در کشور، هیچ کدام از سطوح تولید، توزیع و مصرف توان فعالیت سودآور ندارند و بخش عمده فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

وی درباره قطعات تولیدی این کارخانه، اظهار کرد: شرکت تبرید کاران در گذشته، قطعات ریختگی موتور خودروهای سنگین تولید می‌کرد و در حال حاضر در زمینه ساخت و تولید رادیاتور و ظروف خانگی فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت تبرید کاران درمورد دستمزد ریخته‌گری، توضیح داد: دستمزد یا کارمزد ریخته‌گری مشخص و معلوم نیست و اجرتی که بابت ریخته‌گری قطعات تعیین می‌شود بیشتر توافقی است و با توجه به میزان تناژ و اندازه قالب، مشخص می‌شود که اگر سفارش در تناژ بالا باشد، دستمزد و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

حسینی در ادامه توضیح داد: زمانی که سفارش قطعه کم و محدود باشد، هزینه تولید زیاد است و تولیدکنندگان نیز دستمزد بالایی را در خواست می‌کنند اما اگر تناژ بالا باشد، دستمزد واحد خیلی کمتر می‌شود.

وی درخصوص تولید قطعات آلومینیومی خودرو، خاطرنشان کرد: قطعات خودرو را تنها از طریق دایکست و با تناژ بالا تولید می‌کردیم و پذیرش سفارش قطعات خودرو در تناژ کم از سوی هیچ تولیدکننده‌ای مقرون به صرفه نیست چون هزینه تولید بیش از درآمد می‌شود.

 مدیرعامل شرکت تبرید کاران با اشاره به مراحلی که بعد از ریخته‌گری باید روی قطعه، انجام شود، مطرح کرد: بعد از تزریق، باید مراحل پرداخت و رزوه‌کاری روی قطعه انجام ‌شود که تولیدکنندگان موظف به انجام این مراحل هستند و شرکت‌های مصرف‌کننده تنها قطعه ساخته و تکمیل شده را تحویل می‌گیرند و خودشان نمی‌توانند این پروسه‌ها را انجام دهند.

حسینی درخصوص براده یا سفاله‌ای که در مراحل پرداخت تولید می‌شود، بیان کرد: براده یا سفاله‌ای که در مراحل مختلف پرداخت، ضرب و رزوه‌کاری بوجود می‌آید، توسط تولیدکنندگان قطعه، مصرف می‌شود و به چرخه تولید و ساخت قطعات ریختگی باز می‌گردد.

وی در پایان با اشاره به بازار قطعات ریختگی، گفت: قطعات ریختگی بازاری برای توزیع ندارند و مصرف‌کنندگان مستقیما با تولیدکنندگان در ارتباط هستند، به گونه‌ای که قطعه درخواستی خود را بدون وجود دلال به تولیدکننده سفارش می‌دهند و قطعات مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

منبع: فلزات آنلاین