رسانه فناوری های نوین معدن و صنایع معدنی

امیرحسین نبئی در مورد وضعیت بورس کالا، اظهار داشت: خرید بیلت از بورس کالا، تنها از طریق رانت و واسطه امکان‌پذیر است و در این شرایط، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی مجبور هستند از بازار آزاد خرید کنند و هیچ دستورالعملی برای عرضه مواد اولیه در بازار وجود ندارد. گاهی مواد اولیه به وفور در کشور توزیع می‌شود و در زمان دیگری، مواد اولیه به هیچ عنوان پیدا نمی‌شود؛ در حالی که تولید ما باید مداوم و همیشگی باشد و این عدم ثبات در عرضه مواد اولیه، به خط تولید تمامی شرکت‌ها از جمله شرکت ما، آسیب می‌زند.

بازار مواد اولیه انحصاری شده است

نبئی در خصوص میزان عرضه شمش و بیلت خالص از سوی شرکت ایرالکو، توضیح داد: در حال حاضر، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) تنها عرضه‌کننده شمش خالص در بازار بوده و چون این بازار به طور انحصاری در اختیار این شرکت است، برنامه مشخصی برای عرضه محصولات آن لحاظ نشده و امکان هرگونه فعالیتی از شرکت‌های پایین‌دستی گرفته شده و به نظر می‌رسد وزارت صمت نیز هیچ قانونی برای توزیع مواد اولیه این شرکت مشخص نکرده است.

وی در ادامه مطرح کرد: این عدم توازن در عرضه مواد اولیه، موجب شده که شرکت‌های مصرف‌کننده شمش و بیلت خالص با مشکلات زیادی مواجه شوند و در مدت پنج سالی که در زمینه تولید محصولات آلومینیومی فعال بوده‌ام، هیچگاه تعادلی میان عرضه مواد اولیه و تقاضا مشاهده نکرده‌ام.

نوسانات قیمتی، میزان تقاضا را کاهش داده است

مدیرعامل شرکت تراپا سیستم با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر فعالیت‌ واحدهای تولیدی، توضیح داد: تاثیر نوسانات نرخ ارز، تحریم‌ها و… بر وضعیت خرید و فروش محصولات آلومینیومی بسیار چشمگیر بوده اما شرکت ما سعی کرده با به‌روز کردن محصولات تولیدی و نوین کردن تکنولوژی‌های ساخت، محصولاتی را به مصرف‌کنندگان نهایی ارائه دهد که علاوه بر کاربردی بودن، زیبا و بدون نقص نیز باشد.

نبئی در خصوص پروفیل‌های آلومینیومی تولیدی این شرکت، عنوان کرد: محصولات تولیدی این شرکت به دلیل نوین بودن و نداشتن رقیب تا سال گذشته، در بازار از رونق خوبی برخوردار بود و در دوره‌‌ای میزان تقاضا برای خرید پروفیل‌های آلومینیومی بیشتر از میزان تولید بود اما در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمتی، میزان تقاضا برای خرید پروفیل‌ها، کمتر از گذشته شده است.

قیمت مشخصی برای محصولات آلومینیومی وجود ندارد

وی در ادامه مطرح کرد: شرکت ما در زمینه خرید مواد اولیه مورد نیاز از جمله بیلت‌های خالص آلومینیومی که شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، تولید و ارائه می‌کند، با مشکلات اساسی مواجه شده؛ به گونه‌ای که کاهش میزان عرضه و نوسانات قیمتی مواد اولیه آلومینیومی به ما امکان قیمت‌گذاری ثابت برای محصولات نهایی تولید شده را نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت تراپا سیستم در خصوص تغییرات قیمتی آلومینیوم در چند سال اخیر، خاطرنشان کرد: در این دو سال اخیر، قیمت بیلت خالص آلومینیومی ۶ برابر شده است که این افزایش قیمت مواد اولیه، بر محصولات نهایی عرضه شده در بازار نیز تاثیر گذاشته است.

وی در خصوص روند تولید و عرضه محصولات تولیدی این شرکت، بیان کرد: بیلت آلومینیومی ۶۰۶۳ خریداری و با استفاده از اکسترود کردن، پروفیل مورد نیاز را تولید و در بازار عرضه می‌کنیم و در حال حاضر، بیشتر خریداران ما، پیمانکاران، طراحان، ساختمان‌سازها و… هستند.

نبئی درمورد عوامل تاثیرگذار بر میزان تقاضا برای خرید محصولات تولید شده این شرکت، مطرح کرد: عوامل متعددی در این مدت یکسال بر کاهش میزان فروش محصولات تولید شده شرکت ما تاثیرگذار بوده که یکی از این عوامل، افزایش قیمت مواد اولیه و مورد نیاز (بیلت آلومینیومی) برای تولید است که علاوه بر افزایش قیمت، دسترسی ما به این مواد را نیز، سخت‌تر از گذشته کرده چون مواد اولیه را باید با قیمت بالا خریداری ‌و محصول نهایی را نیز باید به قیمت بالاتری عرضه کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت مواد اولیه و محصول نهایی، موجب شده که تقاضا برای خرید کاهش یابد و علی‌رغم تمام تلاشی که در این مدت برای ارتقا و به‌روزرسانی محصولات تولیدی داشتیم، در حال حاضر نمی‌توانیم هم اندازه ظرفیت اسمی کارخانه، تولید داشته باشیم.

عدم تعادل بازار بزرگ‌ترین ضربه را به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران زده است

مدیرعامل شرکت تراپا سیستم در مورد تاثیر سیاست‌گذاری‌های یک سال اخیر، بر میزان خرید و فروش محصولات آلومینیومی تولید شده در کشور، عنوان کرد: برخی از تصمیماتی که در سال گذشته از سوی مدیران گرفته شد، میزان تولید تمامی محصولات آلومینیومی را به یکباره کاهش داد. به طور مثال، با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های اخذ شده، میزان ساخت‌ و ساز در کشور، کاهش شدیدی یافت و تمام تولیدکنندگان محصولات خانگی از جمله شرکت ما، مجبور به کاهش میزان تولیدات خود شدن و در حقیقت این عدم تعادل بازار، بزرگ‌ترین ضربه را به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران زده است.

نبئی در ادامه افزود: تولیدکنندگانی که در حوزه طراحی و ساخت محصولات خانگی سرمایه‌گذاری کردند، با این تصمیمات گرفته شده نتوانستند در بازار باقی بمانند و یا میزان تولیدات خود را کاهش داده و یا ورشکست شدند.

وی در خصوص مجوزهایی که بدون توجه به وضعیت بازار صادر می‌شود، بیان کرد: تقاضا برای خرید محصولات آلومینیومی در بیشتر مواقع، فصلی و مقطعی است و وزارت صمت با وجود اینکه به این افزایش مقطعی تقاضاها در برهه زمانی کوتاهی، آگاهی دارد اما مجوزهای زیادی برای تاسیس کارگاه‌های تولیدی صادر می‌کند که این صدور بی‌دلیل مجوزها علاوه بر اینکه سرمایه شخصی افراد را از بین می‌برد، بازار را نیز مختل می‌کند.

مدیرعامل شرکت تراپا سیستم تصریح کرد: تولیدکنندگان زیادی وارد حوزه تولید پروفیل آلومینیومی شده‌اند و در حال حاضر با افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش میزان فروش، اکثر تولیدکنندگان ورشکست و سرمایه خود را از دست داده‌اند. به همین خاطر است که معتقد هستم می‌توان از این ضررهای مالی جلوگیری کرد و با ایجاد تعادل در بازار، وضعیت خرید و فروش را بهبود بخشید.

بازار بسته، صنایع تولیدی را محدودتر از گذشته کرده است

مدیرعامل شرکت تراپا سیستم درخصوص واردات مواد اولیه به کشور، بیان کرد: در گذشته، تولیدکنندگان می‌توانستند مواد اولیه ضروری و مورد نیاز خود را نیز وارد کنند، برای مثال، بیلت ۶۰۶۳ تولیدی شرکت دوبال امارات که کیفیت بهتری داشت، وارد کشور می‌شد و ما با استفاده از این بیلت‌های وارداتی، می‌توانستیم محصول نهایی با کیفیت‌تری را تولید و به بازار عرضه کنیم.

نبئی افزود: در شرایط فعلی، با وضع تحریم‌های فلزات، امکان واردات مواد اولیه از سایر کشورها وجود ندارد و این بازار بسته نیز موجب عدم تمایل تولیدکنندگان به طراحی و ساخت محصول جدید شده است.

وی در خصوص بازار صادراتی، گفت: مواد اولیه بی‌کیفیت داخلی موجب شده که محصول نهایی نیز، فاقد کیفیت لازم باشد و با اینکه در حال حاضر، به کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان و ترکیه صادرات داریم، اگر روند به همین شکل ادامه یابد، قطعا ما بازارهای صادراتی را نیز به زودی از دست خواهیم داد.

منبع: فلزات آنلاین