جستجو

با اجرایی شدن برنامه‌های وزارت نیرو درخصوص قطع یا ایجاد محدودیت در برق مورد‌نیاز صنایع فولاد و سیمان، تولید شرکت‌های فعال در این دو صنعت به‌شدت کاهش یافت و به تبع آن عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا کم شد که البته این کاهش عرضه سبب بروز التهابات جدی در بازار این محصول شده بود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از معدن نامه ، هرچند که شهریور ماه با کاهش مشکلات برق شرایط بهتر شد اما این مسئله اگر چه در ظاهر صرفا به قطعی برق کارخانه‌های تولید کننده فولاد و سیمان محدود بود اما در واقع به تعطیلی بسیاری از صنایع و حوزه های بالا دستی و پایین دستی این دو صنعت نیز منجر شد و تعطیلی و کاهش شدید تولید، به تعطیلی و کاهش بیشتر تولید صدها واحد تولیدی کوچک که تامین کننده مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت فولاد هستند در این بازه زمانی انجامید. با تعطیلی و کاهش تولید صنعت فولاد به دلیل قطع برق، هزاران شغل غیرمستقیم که به واسطه فعالیت فولادسازان شکل گرفته نیز به تعطیلی کشیده شد و واحدهای پایین دست با آسیب جدی و خطر تعطیلی مواجه شدند که تداوم این وضعیت در فصل زمستان از طریق قطع گاز عامل افزایش بیشتر قیمتهای داخلی و کاهش درآمد ارزی خواهد شد. آمار عملکرد شهریورماه سال ۱۴۰۰ و مقایسه با مدت مشابه سال قبل بالاخص در تولید شمش فولاد شرکتهای بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی گویای تاثیر قطع برق بر تولید شرکتهاست.

تولید کنسانتره آهن

شرکت گهرزمین با تولید ۴۱۷۴۷۰ تن کنسانتره در شهریور ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۱ درصدی را تجربه کرد، این شرکت از ابتدای سال ۲۳۷۷۹۸۱ تن و رشد ۸ درصدی تولید در ۶ ماهه امسال را به ثبت رسانده است و اپال پارسیان سنگان با تولید ۲۸۷۱۱۴ تن کنسانتره نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۲۹ درصدی را داشته و شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر(سناباد) با تولید ۲۳۶۵۰۶ تن کنسانتره، ۲۲ درصد رشد و شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با تولید ۵۴۰۲۹۹ تن کنسانتره کاهش ۱۰ درصدی در تولید داشته اند و همچنین شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تولید ۱۱۶۳۷۳۲ تن کنسانتره ۱۸ درصد کاهش تولید و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تولید ۱۰۳۲۴۲۹ تن کنسانتره در همین مدت زمان افزایش ۱۸ درصدی در تولید داشته است.

در مجموع تولید کنسانتره در شهریورماه ۴۳۲۲۰۸۸ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲ درصد افزایش تولید را برای این بخش رقم زده است.

تولید گندله

شرکت فولاد خوزستان با تولید ۳۶۷۴۹۷ تن گندله نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۳۱ درصدی را تجربه کرده است. شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با تولید ۴۵۴۷۷۷ تن گندله نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۲۲ درصدی را تجربه کرده است و سنگ آهن چادرملو با تولید ۳۶۸۵۲۳ تن گندله افزایش ۶ درصدی در تولید داشته است و همچنین شرکت اپال پارسیان سنگان با تولید ۴۱۹۳۷۹ تن گندله نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۴۵ درصدی را تجربه کرده است. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تولید ۱۰۶۳۰۶۴ تن گندله ۴ درصد کاهش تولید داشته است.

در مجموع تولید گندله در شهریورماه ۴۳۹۴۴۵۵ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶ درصد افزایش تولید را برای این بخش رقم زده است.

تولید شمش فولاد

شرکت فولاد خوزستان با تولید ۲۰۸۳۳۶ تن شمش فولاد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۳۵ درصدی را تجربه کرده است. شرکت فولاد مبارکه با تولید ۷۸۱۵۷۴ تن شمش فولاد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۱۲ درصدی را تجربه کرده است. شرکت ذوب آهن اصفهان با تولید ۱۷۹۸۶۸ تن شمش فولاد ، ۱۰ درصد کاهش در تولید داشته است.

در مجموع تولید شمش فولاد در شهریورماه ۱۶۲۲۸۰۲ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۹ درصد کاهش تولید را برای این بخش رقم زده است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.