رسانه فناوری های نوین معدن و صنایع معدنی

وبلاگ‌نویسی

یکی از شاخص‌هایی که می‌توانیم با آن میزان حرفه‌ای بودن خودمان در حوزه فعالیتمان را بسنجیم، سطح دانش ما در آن زمینه است.

شاید برایتان سؤال باشد که این چه ربطی به وبلاگ نویسی دارد؟ باوجود اینستاگرام و تلگرام، کی وبلاگ می‌خواند؟

در ادامه توضیح می‌دهیم که چگونه با نوشتن وبلاگ می‌توانید دانش خود و به دنبال آن، میزان حرفه‌ای بودن در کسب‌وکارتان را افزایش دهید.

در دنیای امروز، داشتن یک برند شخصی برای هرکسی اهمیت ویژه‌ای دارد و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد؛ همچنین وقتی به‌اندازه کافی حرف برای گفتن داشته باشی، باوجود اینترنت دسترسی به ابزارهای ساخت یک برند شخصی مانند گذشته دشوار نیست.
البته ما در این پست قرار نیست راجع به برند سازی شخصی صحبت کنیم بلکه فقط به یکی از ابزارهای آن اشاره می‌کنیم. ابزار ویژه‌ای که مدنظر ماست، راه‌اندازی یک سایت شخصی است، نه یک صفحه اینستاگرام یا حساب توییتر و…

این به معنای آن نیست که اهمیت رسانه‌های اجتماعی را انکار کنیم بلکه باید توجه داشته باشیم که ما برای حرفه‌ای شدن نیازمند عمق بخشیدن به آموخته‌هایمان هستیم و این ابزارها از ابتدا با هدف یادگیری و رشد ما ساخته نشده‌اند. چند بار برایتان پیش آمده که با هدف جست‌وجو و یادگیری یک موضوع خاص اینستاگرام را بازکرده‌اید و ناگهان به خودتان آمده‌اید و متوجه شدید که حدود یک ساعت است مشغول تماشای استوری دوستان و اسکرول کردن پست‌های اینستاگرام هستید؟

یادگیری عمیق یک فرآیند کند است و با سرعت سازگاری چندانی ندارد؛ همچنین ذهن برای این‌که بتواند مطلبی را خوب به خاطر بسپارد، نیازمند توجه و تمرکز عمیق و آمادگی مناسب و دوری از هرگونه عوامل حواس‌پرتی است.

چرا سایت شخصی از صفحه اینستاگرام یا تلگرام و توییتر برای برند ما بهتر است؟

شاید خیلی بیراهه نباشد اگر بگوییم تفاوت آن مانند زمانی است که شما یک خانه شخصی دارید یا در یک اتاق اجاره‌ای زندگی می‌کنید. (نه حتی یک خانه اجاره‌ای!) محدودیت‌هایی که این ابزارها ایجاد می‌کنند، مانع از این می‌شود که خانه‌تان را آن‌طور که دلتان می‌خواهد طراحی کنید. عوامل زیادی وجود دارد که حواس شما را پرت کند و همچنین مجبورید تبلیغات زیاد را تحمل‌کنید. مشکلاتی مانند محدود شدن اینترنت ممکن است باعث شود تعداد زیادی از مخاطبانتان را از دست بدهید. همه این‌ها به معنای این نیست که داشتن یک صفحه اینستاگرام یا هر صفحه دیگری بد و مضر است یا هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه منظور ما این است که نمی‌توانیم از آن‌ها به‌عنوان یک پشتوانه محکم برای برندمان استفاده کنیم. رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باید در خدمت سایت ما باشند نه جایگزین آن.

وبلاگ‌نویسی چه ربطی به حرفه‌ای‌شدن دارد؟

برای این‌که بتوانید یک وبلاگ نویس منظم باشید و با محتوایی که تولید می‌کنید اثر مثبتی بر دنیایی که در آن زندگی می‌کنید بگذارید، باید مطالعه کافی داشته باشید. وقتی ما نوشتن وبلاگ را انتخاب می‌کنیم، به معنای آن است که مخاطبانی را مدنظر قرار داده‌ایم که با انتخاب خودشان و با هدف یادگیری به سایت ما رسیده‌اند، نه صرفاً چون اینستاگرام به آن‌ها پیشنهاد داده یا شماره ما را درگوشی‌شان ذخیره کرده‌اند.
نوشتن یکی از اثربخش‌ترین راه‌های سنجش آموخته‌های ماست. برای این‌که بتوانیم راجع به یک موضوع چند هزار کلمه بنویسیم، نیازمند این هستیم که چند کتاب تخصصی راجع به آن موضوع مطالعه کنیم. آموخته‌هایمان در یک حوزه خاص را با آموخته‌های دیگرمان پیوند بزنیم و از ترکیب آن‌ها محتوای مفیدی آماده کنیم؛ همچنین باعث می‌شود به خواندن متن‌های بلند و غیرداستانی عادت کنیم و مطالعه کردن برایمان راحت‌تر شود.
نوشتن به فرآیند فکر کردن ما و ترکیب آموخته‌های ما کمک قابل‌توجهی می‌کند. (حتما نیازی نیست شما به دنبال برندسازی باشید، بلکه خود نوشتن تأثیر مفید زیادی بر روند یادگیری ما دارد)
اگر ما یک وبلاگ راه‌اندازی کنیم و با دانسته‌های فعلی‌مان چند پست اول را بنویسیم، برای نوشتن منظم نیازمند مطالعه مداوم، عمیق و تخصصی و به‌روز کردن دانشمان هستیم و نمی‌توانیم به دانسته‌های فعلی‌مان اکتفا کنیم.

برای این‌که بتوانید یک صفحه اینستاگرام را مدیریت کنید، نوشتن چند خط توضیح برای هر عکس کافی به نظر می‌رسد، نیازی نیست راجع به هر موضوعی که می‌خواهید درباره آن بنویسید، چند ده ساعت مطالعه داشته باشید.

یکی دیگر از اثرات قابل‌توجه نوشتن منظم و طولانی، یادآوری آموخته‌های قبلی است. حتماً بارها برایتان پیش‌آمده که تصمیم گرفتید راجع به یک موضوع بنویسید و حین نوشتن، ایده‌هایی به ذهنتان رسیده که با فکر کردن بدون نوشتن، هیچ‌وقت به ذهنتان خطور نمی‌کرد. نوشتن، فرآیند فکر کردن را کند می‌کند و در همین حین، بسیاری از چیزهایی که در ذهن شما جا گرفته بودند و فرصت خودنمایی نداشتند، ظهور پیدا می‌کنند.

راه‌اندازی وبلاگ، فقط با نوشتن معنا پیدا نمی‌کند بلکه هدف اصلی تولید محتوای اصیل است. این محتوا می‌تواند به شکل متن، ویدیو یا پادکست باشد. ما برای تهیه یک ویدیو یا پادکست هم نیاز داریم پیش از شروع، متن پیش‌نویسی را آماده کنیم و طبق محتوای مکتوب و سناریو پیش برویم. حرفه‌ای‌ترین ارائه‌دهندگان دنیا هم معمولاً قبل از سخنرانی محتوایی که قرار است ارائه دهند را آماده می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید که فی‌البداهه شروع به سخنرانی کنند. در این صورت معمولاً محتوا سمت‌وسوی مشخصی ندارد و هدف خاصی را دنبال نمی‌کند.

اینجا ما از یک فرآیند منظم حرف می‌زنیم، قرار است ما با نوشتن دائمی خودمان را مقید کنیم هرروز به منابع معتبر حوزه‌ای که می‌خواهیم در آن صاحب‌نظر شویم، مراجعه کنیم و با نوشتن قرار است در مرحله اول به دانش خودمان عمق بدهیم و سپس آنچه آموخته‌ایم را در خدمت دیگران نیز قرار دهیم.

وقتی شما خودتان را مقید می‌کنید که از یک دانش در جای مناسب خودش استفاده کنید، به‌مرورزمان آنچه می‌آموزید کاربردش را در عمل (و شغلتان که هدف اصلی ماست) به شما نشان خواهد داد. ما اگر بخواهیم یک زبان جدید یاد بگیریم و هرروز تعداد زیادی لغت را حفظ کنیم، بدون این‌که آن‌ها را در جملات به کار ببریم و در دنیای واقعی با آن‌ها روبه‌رو شویم، عملاً به کارمان نمی‌آیند.

راه‌اندازی یک سایت شخصی سخت نیست؟

اصلاً سخت نیست! کافی ست شما از یک سایت میزبانی مناسب، یک دامنه و هاست تهیه کنید. هزینه یک دامنه ir سالیانه ۶ هزار تومان و پنج‌ساله ۱۴ هزار تومان است. یک هاست مناسب برای یک وبلاگ شخصی، اگر قرار نباشد تعداد زیادی ویدیو بر روی آن بارگذاری کنیم، شاید در طول یک سال چیزی حدود ۱۵۰ هزار تومان باشد(البته با هزینه‌های کمتر نیز قطعاً پیدا می‌شود، در صورتی که در ابتدای کار هزینه برایتان مهم‌تر از کیفیت است و تصمیم دارید مثلا یکی دو سال بعد برای آن بیشتر هزینه کنید، گزینه‌های ارزان‌تر زیادی پیش روی شما قرار دارد)، برای بارگذاری یک ویدیو می‌توانید در شروع کار، از سایت‌هایی مثل آپارات استفاده کنید و کمی که حرفه‌ای‌تر شدید، یک هاست دانلود برای نگهداری فایل‌هایتان تهیه کنید. (هرچند توصیه ما این است کمی که راه افتادید به هیچ فضای اجاره‌ای- مثل آپارات، بلاگفا، بلاگ و… – تکیه نکنید!)

امروز دیگر برای داشتن یک سایت شخصی نیازی نیست برنامه‌نویسی یا طراحی سایت بلد باشید. وجود سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، کار را برای همه ما خیلی راحت کرده‌اند.

یادگرفتن همه این‌ها به چند ساعت زمان نیاز دارد. اگر هنوز نمی‌دانید هاست چیست یا وردپرس چگونه کار می‌کند، با یک جست‌وجوی ساده در گوگل به صدها سایتی هدایت می‌شوید که به‌صورت رایگان به شما آموزش می‌دهند و به‌زودی متوجه خواهید شد که هیچ‌چیز ترسناکی وجود ندارد!

کی این روزها حوصله وبلاگ خواندن دارد؟

مطمئن باشید هرکسی که به‌طورجدی به دنبال یادگرفتن یک موضوع خاص باشد، حوصله‌اش را دارد! خیالتان راحت باشد. ما قرار نیست برای ساختن یک برند، محتوا را به‌زور به خورد مخاطب بدهیم. اگر شما به‌طور پیوسته به وبلاگ نویسی ادامه دهید و در ماه‌های اول، یادگیری برایتان مهم‌تر از خوانده و دیده شدن باشد، به لطف گوگل مخاطب‌های جدید پیدا خواهید کرد. گوگل علاقه خاصی به سایت‌های تخصصی دارد و معمولاً اگر در یک حوزه خاصی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید، بعد از چند ماه که اعتمادش به شما و جدیتتان جلب شد، شما را به بقیه معرفی می‌کند. (اگر با سئو کردن سایت –بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌و‌جو- آشنا نیستید، عبارت آموزش سئو یا سئو چیست را در گوگل سرچ کنید) اگر سرگذشت راه‌اندازی وبلاگ توسط وبلاگ‌نویس‌های محبوب را بخوانید، بعضی از آن‌ها اعتراف می‌کنند که شاید تا یک سال اول به تعداد انگشتان یک دست خواننده داشته‌اند و حتی چند ماه اول هیچ بازدیدکننده‌ای نداشتند اما با جدیت ادامه دادند و حالا به‌جایی رسیده‌اند که حرفی برای گفتن دارند و حتی برای سخنرانی از آن‌ها دعوت می‌شود!

نوشتن مداوم، فرآیند اندیشیدن شما را منظم می‌کند، به شما انگیزه برای مطالعه بیشتر و عمیق‌تر شدن می‌دهد. نوشتن باعث می‌شود جواب خیلی از سؤال‌هایتان را خودتان پیدا کنید چون متوجه می‌شوید خیلی چیزها بلد بودید که هیچ‌وقت فرصت ظهور پیدا نکرده بودند! (اگر باور نمی‌کنید، حتماً امتحانش کنید) نوشتن به فرآیند توسعه شخصی و کسب‌وکار کمک می‌کند.

وبلاگ نویسی علاوه بر این‌که شما را به یک فرآیند یادگیری عمیق و دائمی دعوت می‌کند، باعث می‌شود هر آنچه آموختید را در اختیار دیگران نیز قرار دهید و همچنین به‌مرورزمان مخاطبانی پیدا کنید که دغدغه‌هایی مشابه شما دارند و برای رشد و توسعه خود در مسیری که شما قدم برداشته‌اید، پیش می‌روند. مخاطبانی که برای دنبال کردن شما، آن‌قدر حوصله به خرج می‌دهند که آدرس سایتتان را در مرورگر وارد کنند و برای خواندن پست‌های چند هزارکلمه‌ای شما وقت بگذارند نه این‌که صرفاً در حد اسکرول کردن در صفحه اینستاگرام یا باز کردن استوری، از روی نوشته‌های شما رد شوند و گاهی برای انگیزه دادن، یک لایک به شما هدیه بدهند! مخاطبانی که مطمئن هستید به انتخاب خودشان مهمان وبلاگ شما شده‌اند.

چی بنویسم؟

نوشتن وقتی به‌طور منظم ادامه پیدا کند کم‌کم دستتان می‌آید که در چه سبکی از نوشتن مهارت دارید و همچنین چه موضوعاتی شما را به یادگیری ترغیب می‌کنند و احساس مفید بودن بیشتری دارید. اگر اول کار هیچ موضوعی ندارید، می‌توانید از کتاب‌هایی که خوانده‌اید بنویسید و حتی بخش‌هایی از آن را خلاصه کنید، می‌توانید از چیزهایی که در طول روز یاد گرفته‌اید بنویسید. درباره موضوعی که علاقه دارید راجع به آن بدانید، جست‌وجو کنید و چیزهایی که یاد گرفتید را بنویسید و با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

 

📝 منابعی که به محتوای این پست جهت دادند:

🔸فایل صوتی حرفه‌ای گری محمدرضا شعبانعلی – سایت متمم

🔸وبلاگ شخصی شاهین کلانتری- تولیدکننده محتوا و مدیر سایت مدرسه نویسندگی

🔸کتاب کار عمیق از کال نیوپورت

 

مطالب دیگر:

هویت شما از چه چیزهایی ساخته شده است؟

متخصص چندبعدی باش

 

نویسنده: ساقی نبی لو

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

این دسته بندی ها برای بعد از تاریخ 20 اسفند 98 است. اخبار قبلی بدون دسته بندی خاص و از طریق جست و جوی کلیدواژه قابل دسترسی هستند.