جستجو

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به سرمایه‌گذاری در حوزه آنتیموان ورود می‌کند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از دنیای اقتصاد ، آنتیموان متداول‌ترین و مهم‌ترین فلز آلیاژ شده با سرب است که نقش بسزایی در ساخت شمش آنتیموان دارد. آلیاژهای سرب آنتیمونیال معمولا از یک تا ۶درصد آنتیموان برخوردارند، اما ممکن است این‌میزان تا ۲۵‌درصد هم بالا برود. سایر اجزای این شمش معمولا شامل قلع، آهن، مس، روی، نقره، آرسنیک یا آثار نیکل است. تاکنون مهم‌ترین کاربرد تجاری شمش آنتوان، فلز ریخته‌گری و ترمینال‌های باتری‌های ذخیره‌سازی اسید سرب بوده که محتوای آن آنتیموان با حدود ۲۵/ ۰تا ۸‌درصد و قلع و مقادیر کمی ‌آرسنیک، مس و نقره است. سایر کاربردهای مهم شمش آنتیموان شامل لوله و ورق، غلاف کابل و مهمات است.

آنتیموان‌ها می‌توانند با اضافه شدن به بعضی آلیاژها و مواد، موجب تغییر در خواص آنها شوند. برای مثال برای سخت شدن آلیاژهای سرب و قلع از این فلزات استفاده می‌کنند. همچنین آنتیموان می‌تواند طوری تنظیم شود که برخی آلیاژها در اثر سرد شدن کوچک و منقبض نشده و حتی اندکی هم منبسط شوند.

با توجه به اهمیت عناصر استراتژیک در صنایع‌ های‌تک ایران به سمت بهره‌برداری از این ذخایر رفته و آنتیموان را به مرحله تولید شمش رسانده است. ورود به حوزه تولید عناصر نادر خاکی از جمله آنتیموان جزو اولویت‌های اصلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده است. اهمیت استراتژیک این عناصر باعث شد اکتشاف و بهره‌برداری از این ذخایر در دستور کار ایمیدرو قرار بگیرد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش فولاد توانست تکمیل زنجیره ارزش از معدن تا فولاد را به تحقق رساند. در حالی که گل‌گهر نخستین تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن کشور است نقش مهمی‌ در تامین مواد اولیه واحدهای فولادی نیز دارد. علاوه بر این سهم ۴‌درصدی در تولید شمش فولاد دارد و در برنامه کاری خود افزایش این سهم را دارد. همچنین این شرکت توانسته است توانایی خود را در اجرا و توسعه طرح‌ها‌ی اشتغال‌زا در کشور به اثبات رساند. دستیابی به این دستاورد‌ها سبب شده است تا راهبری کارخانه شمش آنتیموان به گل‌گهر واگذار شود.

این به آن معنا است که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر پس از توسعه زنجیره ارزش فولاد در مجموعه خود به سرمایه‌گذاری در حوزه آنتیموان ورود کرده است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.