جستجو

مدیر اکتشاف ایمیدرو اعلام کرد: شرکت های دانش بنیان با تمرکز بر حل مشکلات حوزه حفاری می توانند به کاهش هزینه ها و بهره ورکردن حفاری در اکتشافات معادن عمیق کمک کنند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایمیدرو ، علی اصغر زاده، مدیر اکتشاف ایمیدرو در نشست تخصصی”رویکردهای نوین دانش بنیان در اکتشافات و معدنکاری عمیق مواد معدنی: با نگاهی به تجربیات کشورهای پیشرو” که با حضور استادان دانشگاه داخل و خارج کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اعلام کرد: موضوع چاه پیمایی یکی از نقاط ضعف حوزه حفاری کشور است که شرکت های دانش بنیان می توانند با تمرکز در این حوزه علاوه بر ایجاد بازار کسب و کار برای خود، با ارائه برداشت های بیشتر و تفسیرهای بهتر می توانند به کاهش هزینه ها و بهره ور کردن حفاری ها کمک کنند. وی ادامه داد: بعلاوه بر این، به شناسایی ساختارهای درون زمین و ترند توده ها در زمین کمک خواهد شد.

اصغر زاده خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته اقداماتی در حوزه اکتشافات عمیق آغاز کرده ایم که نتایج ارزنده ای به همراه داشته و تجاربی را نیز به دست آورده ایم. به گفته وی، از جمله کانسارهای کشف شده می توان به آنومالی 21 سنگ آهن بافق در استان یزد اشاره کرد.

وی افزود: مجموعه ای از مباحث اقتصادی، تکنولوژی و تجهیزات در اکتشافات عمیق موثر است. یکی از بزرگترین چالش ها در معادن زیرزمینی مباحث ساختارها، گسل ها و درزه ها است که اگر به درستی شناسایی نشوند مشکلاتی ر ا در طراحی استخراج به وجود می آورند.

سرمایه گذاری بزرگترین چالش اکتشاف در کشور

مدیراکتشاف ایمیدرو تاکید کرد: از بزرگترین مشکلات بخش اکتشاف کشور این است که این مهم با سرمایه گذاری کافی انجام نمی شود. همچنین هیدروژئو لوژی و شناسایی آب های عمقی نیز باید مدنظر قرار گیرد. از سوی دیگر به روزنبودن تکنولوژی و تجهیزات از دیگر چالش های پیش روی اکتشافات عمیق است.

اصغر زاده یادآور شد: طبق توافق نامه سه جانبه ای که بین ایمیدرو با معاونت معادن وزارت صنعت، معدن، تجارت و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی صورت گرفته است، با تمرکز بر ژئو فیزیک هوایی کار اکتشافی 400هزار کیلومتر مربع طی 5 سال آینده انجام خواهد شد که امیدواریم خروجی آن دستیابی به معادن پنهان باشد. وی ادامه داد: اگرچه، مدیریت معادن و تجهیز و بهره برداری از آنها از جمله مباحث مهم در این حوزه است.

حمایت از دانشگاه ها و اشتغال فارغ التحصیلان

اصغرزاده تصریح کرد: در ایران بستر قانونی برای اختصاص بودجه به پروژه های پژوهشی از محل حقوق دولتی وجود دارد اما از این بستر به خوبی استفاده نشده است. شرکت های بزرگ توانایی سرمایه گذاری در دانشگاه ها را دارند اما این کمک ها مقطعی صورت گرفته است. وی ادامه داد: در خصوص به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه ها در نظر داریم از طریق طرح، فارغ التحصیلان در حوزه اکتشاف و معادن را به سمت شرکت های مشاور سوق دهیم تا آموزش داده شوند و پس از 2 تا 3 سال آماده فعالیت در بازار کار باشند.

یاشار رحیمیان, عضو هیات علمی دانشگاه آلبرتا (کانادا) نیز در این نشست گفت: کشورها در معدنکاری عمیق باید به سمت استفاده از تکنولوژی های جدید و اتوماسیون بروند تا بتوانند عیارهای پایین را نیز استخراج کنند.

وی با اشاره به تجربیات کشورهای پیشرو در معدنکاری عمیق افزود: برنامه ریزی را باید مورد توجه قرار داد به گونه ای که معدنکاری زیرزمینی و عمیق به طور همزمان مد نظر قرار گیرد. چرا که این امر موجب تامین خوراک کارخانه و ثبات نرخ تولید خواهد شد.

محمد محمدخانی، مدیرعامل شرکت جلگه های آسمانی نیز در این نشست اظهار داشت: عدم همزمانی طراحی معادن زیرزمینی و روباز می تواند موجب دوباره کاری و افزایش هزینه ها شود. وی با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در کشورهای مختلف گفت: شرکت های دانش بنیان در ایران می توانند هوشمندسازی معادن را مورد توجه قرار دهند. با کمک این شرکت ها می توان روند توسعه فناوری در کشور را بهبود بخشید.

بهزاد مهرابی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز در این نشست به بیان تفاوت های سرفصل های درسی در دانشگاه های داخل و خارج از کشور و نیز تجربیات نحوه به کارگیری فارغ التحصیلان پرداخت.

تجربیات کشورهای پیشرو در حوزه اکتشاف معادن عمیق، نحوه آموزش و به کارگیری جوانان، رابطه صنعت و دانشگاه، تکنولوژی های جدید در حوزه حفاری و اکتشاف، چالش ها و فرصت های این حوزه و نیز نحوه مشارکت شرکت های دانش بنیان در پیشرفت بخش اکتشاف کشور از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.