جستجو

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو اعلام کرد: برای توسعه کسب و کار در حوزه معدن و صنایع معدنی، نگاهمان به صنایع پایین دستی باشد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری در نشست تخصصی سومین جشنواره اینوماین تحت عنوان «بررسی فضاهای کسب و کار جدید در حوزه فرآوری مواد معدنی: با نگاهی ویژه به عناصر استراتژیک» با بیان این مطلب گفت: در بخش صنایع پایین دستی حوزه معادن، فرصت های زیادی برای توسعه کسب و کار فناورانه وجود دارد.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان با ورود به این بخش می توانند نسبت به رفع نیازهای موجود اقدام کنند.
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به وجود پایلوت کاملی از تجهیزات برای اجرای روش های مختلف فرآوری در مرکز تحقیقات فرآوری ایمیدرو، اظهار داشت: با داشتن این بستر، امکان انجام تست های فرآوری در مقیاس نیمه صنعتی برای همه مواد معدنی وجود دارد.
وی ادامه داد: فعالان و ایده پردازان حوزه معدنی می توانند از این مرکز برای دستیابی به نتایج ملموس طرح های پژوهشی خود استفاده کنند.

ایده جشنواره

ملاطاهری با اشاره به اینکه در سال 97 یک کار پژوهشی با هدف شناسایی شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای مرتبط با اقتصاد معدنی اجرایی شد، گفت: خروجی این طرح، ساز و کاری برای برگزاری جشنواره اینوماین و توسعه شرکت های دانش بنیان بخش معدن و صنایع معدنی و ورود ایده های ارزش آفرین به این حوزه شد.
وی افزود: خوشبختانه دستاوردهای این جشنواره طی دوره های برگزار شده، قابل توجه بود، به طوری که ورود ایده‌ها طی 3 جشنواره، صعودی بوده است. به گفته ملاطاهری، ایمیدرو مرکز اینوماین را نیز برای تسهیل گیری و حمایت از ایده های برتر با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی کرد.
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه با انقلاب صنعتی نسل 4، ظهور اشکال جدیدی از فناوری همچون اینترنت اشیا، پرینتر سه بعدی در حوزه فرآوری مواد معدنی، پدید آمده است، تصریح کرد: در این مسیر پرسرعت، نیاز است گام های اساسی همگام با این تغییرات برداریم تا از سیر تحولات جهانی عقب نمانیم.
وی افزود: برگزاری جشنواره اینوماین می تواند با ایجاد ارتباط موثر بین شرکت های دانش بنیان و شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان طرف تقاضا، ایفای نقش کند.
ملاطاهری خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباط کم دانشگاه و صنعت، جوان دانشگاهی یا فعال در شرکت دانش بنیان، قادر نیست ایده خود را متناسب با نیاز صنعت ارائه دهد.
وی ادامه داد: از این رو، تبیین موضوع برای شرکت های دانش بنیان و افرادی که تمایل به کار مهندسی دارند، ضروری است.

توسعه رویکرد عناصر استراتژیک برای توسعه کسب و کارهای نوین

مجید وفایی فرد، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: امروزه با تحول و تطور صنعت از مکانیکی به دیجیتال، اهمیت عناصر استراتژیک مورد مصرف در فن‌آوری‌های امروزی و آینده بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در این مرکز، از 2 سال گذشته پیگیر توسعه حوزه عناصر نادر خاکی و استراتژیک بوده ایم و پیشنهاد ما عملیاتی سازی رویکرد توسعه این عناصر است. وی ادامه داد: بحث باز فراوری باطله های معدن و صنایع معدنی نیز در پیوند با موضوع استحصال فلزات با ارزش و استراتژیک نیز اهمیت ویژه ای دارد و شناسایی دقیق آنها، فرایندهای فراوری و استحصال، مواد شیمیایی مصرفی و از همه مهمتر صنایع پایین دستی و کاربردهای متنوع فلزات استراتژیک می تواند بستری برای توسعه کسب و کارهای نوین در حوزه فراوری مواد معدنی باشد. وفایی فرد گفت: این اقدام در قالب کار گروهی و مجموعه های دانش بنیان و مساله محور و البته با حمایت و بستر سازی و تسهیل گری دولت می تواند محقق شود.

عناصر استراتژیک، اولویت نخست کشورها

علی براقی، پژوهشگر دانشگاه علوم USM مالزی در این نشست با بیان اینکه عناصر استراتژیک اولویت نخست استراتژی ملی کشورهای توسعه یافته است، گفت: این عناصر در بسیاری از فناوری ها کاربرد دارند و یک ضرورت برای اقتصاد هستند.
وی افزود: اطلس عناصر استراتژیک شامل ایندیوم، گالیوم، ژرمانیوم، کادمیوم، ایندیوم، سلنیوم، تلوریوم و غیره است که این عناصر از سال 2000 تا 2017، حدود 200 درصد رشد یافته است.
براقی بیان داشت: برای توسعه این بخش در کشور نیاز به بومی سازی، مطالعات پژوهشی و نیز امکان سنجی استحصال این عناصر است.

دانش بنیان ها؛ کمک کننده برای رفع چالش های معدنی

منوچهر اولیازاده، مشاور ارشد شرکت مهندسی ورلی استرالیا در این نشست با اشاره به 2 چالش پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی جهانی گفت: معادن جهانی با مساله کاهش عیار معدنی و ناخالصی های موجود در فرآوری مواد معدنی مواجه است که در این زمینه باید روی راهکارهای جدید کار شود. در اینجا کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان می توانند به کمک آیند.
وی ادامه داد: چالش دیگر بین المللی در حوزه صنعت، کمبود آب است. برای رفع این معضل، باید از روش های کاهش مصرف و بهینه سازی آن، بازیابی آب و استفاده از آب های شور استفاده شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.