جستجو

وضع تحریم ها بر فعالیت بسیاری از بخش های اقتصاد اثر گذار بود. حتی اگر تحریم را بر بخش های تولید و دانش بی اثر بدانیم اما در حوزه نقل و انتقالات مالی که ارتباط مستقیم با واردات و صادرات دارد اثر خود را گذاشته و کار را برای بسیار از فعالان اقتصادی سخت کرده است.


به گزارش معدن مدیا، هرچند تحریم ها برخی فعالیت ها را با مشکلاتی همراه کردند اما در بخش معدن و صنایع معدنی بنگاه های بزرگ به دنبال راهکاری برای حل مشکلات بودند. افزایش صادراتی غیر نفتی و حضور پررنگ صنایع معدنی در این میان گواه خوبی بر این موضوع است.
شرکت ملی مس نیز با توجه به اتفاقات رخ داده در بازار جهانی و نوسانات ارزی در بازار داخل توانست برنامه های توسعه ای خود را با سرعت بیشتری جلو برده و میزان صادرات را افزایش دهد.
بهروز رحمتی معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس درباره تاثیر تحریم ها بر فعالیت این شرکت اظهار کرد: بهتر است در یک جمله تاثیر تحریم را برایتان بگویم و آن این است که اگر از آسمان بمباران اتمی تحریم هم رخ دهد هیچ مشکلی در مسیر توسعه و صادرات شرکت مس و فلزات غیر آهن ایجاد نخواهد شد.
بی تردید این عملکرد نشان می دهد، تدوین برنامه راهبردی و نقش راهی دقیق می توان بر مشکلات ناشی از تحریم فائق آمد. این در حالی است که برخی از شرکت ها بدلیل سوتدبیر با کاهش صادرات و عدم توسعه مواجه شدند.
رحمتی معتقد است، تحریم ها در بیشترین حالت ممکن تاثیری 10 درصدی دارد اما با تدبیر و با نگاهی دانش محور می توان تحریم ها را دور زد.
چنین اتفاقی باعث شده تا شرکت ملی مس با تمرکز بر حوزه اکتشافات رکورد 8 ساله را شکسته برنامه حفاری 150 هزار متری را برای سال جاری در دستور کار خود قرار دهد. برنامه ای که تا به این لحظه 90 هزار متر آن محقق شده است.
توسعه اکتشافات می تواند ضامن ادامه دار بودن و سوددهی بیشتر برای مجموعه های صنایع معدنی باشد. اتفاقی که سهامداران را هم نسبت به آینده امیدوار می کند.
شرکت ملی مس در نظر دارد در فاز اول برنامه اکتشافی خود طی 4 سال مجموع ذخایر زمین شناسی را به 14 میلیارد تن برساند. درواقع امروز مجموعه های بزرگ معدنی و صنایع معدنی برای توسعه پایدار به اهمیت هرچه بیشتر اکتشافات پی برده اند زیرا بدون معدن نمی توان انتظار توسعه از صنایع معدنی را داشت.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.