جستجو

شرکت‌های معدنی اکیداً و با جدیت در خصوص اثربخشی سیاست‌های ESG خود، مورد بررسی قرار می‌گیرند اما این سوال مطرح شده‌است که آیا صنعت به‌راستی می‌تواند متعهد به استخراج مسئولانه باشد؟


به گزارش خبرنگار «معدن‌مدیا»، استخراج از معادن بزرگ‌مقیاس پتانسیل گسترده‌ای در سودآوری اجتماعی دارد و ثروت عظیمی را برای کشورها به ارمغان می‌آورد؛ با این حال، صنایع استخراجی اغلب منجر به پیامدهای مخرب برای مردم و محیط زیست می‌شود.

طی دهه‌ی اخیر تلاش‌هایی از سوی شرکت‌های معدنی در جهت کربن‌زدایی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای صورت گرفته‌است اما همچنان غایب آشکار، با وجود این اقدامات، پذیرش مستقیم مسئولیت این خطرات بر روی انسان‌ها و محیط زیست است.

بنیاد معدن مسئولیت‌پذیر، که تعطیلی خود را در ماه آوریل اعلام کرد، یکی از معدود سازمان‌هایی بود که به طور مستقیم پیشرفت سیاست‌ها و عملکرد شرکت‌ها در زنجیره ارزش استخراجی را در زمینه مسائل اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی دنبال می‌کرد.

در گزارش نهایی شاخص معدن مسئول (RMI)، آشکار شد که شرکت‌های معدنی علیرغم پیشرفت‌هایی که در صنعت استخراج انجام شده است، حقوق بشر جوامع را در حوزه معادن به خوبی رعایت نکرده‌اند؛ در واقع براساس داده‌های گردآوری‌شده در theRMI، شرکت‌های بزرگ معدنی در ارزیابی مسائل مربوط به حقوق بشر، میانگین امتیازی کمتر از ۱۹ درصد داشتند.

پس از تعطیلی این بنیاد، باید بیندیشیم که چگونه می‌توان ارزیابی کرد که آیا شرکت‌های استخراج‌محور از استانداردهای مسئولانه استفاده کرده‌اند و چه راه‌حل‌هایی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که صنعت معدن پایدارتر، کارآمدتر و دارای خطرات کمتری برای انسان‌ها و محیط زیست خواهد بود؟

برخی از شرکت‌های بزرگ معدنی از خط قرمز عبور کردند!

چندین رسوایی بزرگ و جنجالی از جمله تصمیم Rio Tinto برای منفجر کردن غار چهل و شش هزار ساله Juukan Gorge در ماه می 2021 و فاجعه سد Brumadinho در معدن سنگ آهن Córrego do Feijão متعلق به Vale توجه مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کرد که این فجایع منجر به غرامت، استعفا و وعده‌های متعدد شد.

طبق گزارش RMI 2022، حدود 94٪ از سایت های معدن ارزیابی شده، به طور متوسط ​​کمتر از 20٪ در پانزده موضوع اساسی ESG، امتیاز کسب کردند که برخلاف انتظار نشان از آن دارد که شرکت‌ها در تعهدات شرکتی بلندمدت خود در این زمینه، برنامه‌های عملیاتی، فرآیندهای بررسی دقیق و ردیابی اثربخشی آن را، به گونه‌ای موثر اجرا نکرده‌اند.

درواقع می‌توان گفت گزارش‌ها و اخبار منتشر شده از سوی شرکت‌ها، مثل همیشه، نشان از اتفاقاتِ خوب پیش رو دارد اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، چیزی مغایر با این وعده‌ها و تعهدات کتبی و شفاهی است که در گزارش‌های ماهانه و… این شرکت‌ها منتشر می‌شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.