جستجو

صنعت فولاد قرار است دوباره از ناحیه خاموشی و بی‌‌‌برقی ضرر کند. گرمای هوا و خاموشی برق در سال گذشته، فولادسازان، صنایع سیمان و بسیاری از شرکت‌های صنعتی فعال در شهرک‌‌‌های صنعتی را آزار داد و از قرار معلوم امسال نیز این روند تکرار خواهد شد.

زیان ۴ میلیارد دلاری فولادسازان از قطعی برق

انتشار نامه دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به وزیر صنعت، معدن و تجارت، گویای تداوم این وضعیت در سال ۱۴۰۱ است. سیدرسول خلیفه سلطانی، ضمن بازگو کردن اثرات سوء خاموشی و بی‌‌‌برقی در صنعت فولاد، در نامه خود به سیدرضا فاطمی‌‌‌امین درخواست کرده است که شرایط بهتری برای فعالیت فولادسازان در تابستان مهیا شود.

وی با یادآوری کاهش ۶ میلیون تنی تولید فولاد در سال ۱۴۰۰ که به زیان ۴ میلیارد دلاری این بخش منجر شد، از وزیر صمت برای ممانعت از تعطیلی سه ‌ماه صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ استمداد کرده است.

اعتراض فولادسازان به این وضعیت سخت در حالی صورت گرفته که هم‌‌‌اینک در نتیجه جنگ اوکراین و افزایش تقاضای جهانی، قیمت فولاد و بسیاری از فلزات اساسی در سطح مناسبی قرار دارد و به گفته بسیاری از کارشناسان، شرایط برای جهش صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۱ و افزایش سهم ایران از بازار جهانی محصولات معدنی مهیاست.

درخواست از وزیر برای اصلاح فوری محدودیت‌های اعمال شده

تعطیلی واحدهای فولادساز در تابستان، اما به منزله قطع این جریان صادراتی، کاهش درآمد و افزایش هزینه در این بخش است. خلیفه‌ سلطانی در این نامه درخواست کرده است که با توجه به اعلام شرکت‌های برق منطقه‌‌‌ای به هریک از تولیدکنندگان کشور در خصوص لزوم تعطیلی واحدهای فولادی برای مهار خاموشی‌‌‌های گسترده در کشور، وزیر صمت «نسبت به اصلاح فوری محدودیت‌های اعمالی» اقدام کند.

خلیفه‌ سلطانی در نامه خود تاکید کرده است:

«در پیگیری‌‌‌های انجام‌ شده مشخص شده است که این محدودیت‌ها با توافق وزارت صمت صورت گرفته که اگر چنین باشد، جای تاسف بسیار دارد.»

این فعال صنعت فولاد در ادامه با طرح سوالی درباره میزان برق مصرفی صنعت فولاد، یادآور شده است:

«جای سوال اساسی است که چرا دیماند خریداری‌ شده هر یک از کارخانه‌های تولیدی مبنا قرار نگرفته و میزان مصرف، آن هم در شرایط رکود بازار در اسفند ۱۴۰۰ مبنای اعمال محدودیت قرار گرفته است؟»

رسیدگی وزیر به این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که خاموشی چراغ تولید فولاد در کشور در فصل تابستان می‌‌‌تواند تبعات بسیاری در پی داشته باشد. به‌ جز مساله کاهش صادرات، تحمیل هزینه تعطیلات به شرکت‌ها و افزایش زیان تولیدکنندگان داخلی، امکان تامین مواد اولیه برای صنایع داخلی نیز از بین می‌رود.

در واقع برنامه شرکت‌های برق منطقه‌‌‌ای برای خاموشی چراغ تولید فولاد در تابستان می‌‌‌تواند به‌ جز فولادسازان، شبکه وسیعی از صنایع، از خودروسازی تا لوله و پروفیل، ماشین‌‌‌آلات و لوازم خانگی را درگیر کند.

زمین‌‌‌گیر شدن این بازیگران مهم بخش صنعت نیز می‌‌‌تواند به ‌جز کاهش توان تولید کشور مسائل بسیاری از جمله کمبود کالا را به اقتصاد ایران تحمیل کند. از آنجا که مساله بی‌‌‌برقی در فصل تابستان اثرات شدیدی بر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ گذاشت، تداوم وضعیت کنونی می‌‌‌تواند بر کاهش انگیزه تولید و خروج سرمایه‌گذاران از بخش صنعت اثرگذار باشد.

از این منظر در ماه‌‌‌ها و هفته‌‌‌های گذشته برخی از فعالان بخش خصوصی پیشنهاد کردند که به جای قطع برق صنایع فولاد و سیمان و… که چراغ اقتصاد و رفاه عمومی جامعه را روشن نگه می‌‌‌دارند، سیاست‌‌‌ها و تنظیمات بخش برق و نیرو به سمت کنترل مصرف در سایر بخش‌‌‌ها جهت پیدا کند. فعلا به ‌واسطه عدم‌امکان افزایش سریع و چشمگیر در ظرفیت تولید برق کشور، سیاست مهار مصرف در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

فعالان تولید و فولادسازان معتقدند، کاهش مصرف در نخستین گام، بخش صنعت را هدف قرار داده که به نظر می‌رسد باید با کم کردن از ابعاد آن، مسیر کاهش مصرف در بخش‌‌‌های دیگر در پیش گرفته شود.

منبع : آرتان پرس

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.